19 February 2011, 20:10
Ik zit een beetje op dood spoor:
2 weken geleden de thermostaat (lekkage langs het huis, rubber ring compleet verteerd), slangen en koelvloeistof vervangen (spul ook goed doorgespoeld). Afgevuld, stuk gereden zodat de motor voldoende op temperatuur kwam om de thermostaat te openen, maar geen of weinig kachel. Even de slang van thermostaat naar radiator gemasseerd om de lucht eruit te forceren en weer een stukje gereden. Het vreemde was, dat als ik een paar keer in de slang kneep, de druk van het systeem op begon te lopen. Duidelijk voelbaar, omdat het steeds meer moeite kostte om de slang in te knijpen. Na een paar dagen (en een koude nacht) wilde de kachel weer niet. Vanuit R'dam naar huis bij H.I. Ambacht even gestopt om nogmaals in de slang te knijpen. Het zelfde idee: de druk liep toen pas op. De kachel heb ik daarna snel lager moeten zetten omdat het erg warm werd in de auto. (kachelkraan dus goed, lijkt me) Gisteravond vanuit Berkel en Rodenrijs weer zitten blauwbekken in de auto. Weer bij H.I. Ambacht gestopt en weer in de slang geknepen. Weer het rare fenomeen met de druk en een kachel die daarna maar een beetje warmte af gaf. Ook gezien dat er wat koelvloeistof is verdwenen.
Ik kan geen lekkage vinden. De kachelradiator is niet lek. Dat heb ik eerder gehad en rook ik direct. De kachelkraan sluit ik ook uit. Thermostaat werkt (goed te zien aan de meter) al heb ik het idee dat de motor nu minder snel op temperatuur komt. Maar dat kan ook aan de huidige buitentemperatuur liggen.
Ik weet het niet meer. Koppakking? Waterpomp? (Lijkt me stug, motor blijft ook op langere ritten mooi op temperatuur)
Alle ideeën zijn welkom. (En nu maar duimen dat het morgen niet te koud wordt met de Scandcar Wintertrail)
2 weken geleden de thermostaat (lekkage langs het huis, rubber ring compleet verteerd), slangen en koelvloeistof vervangen (spul ook goed doorgespoeld). Afgevuld, stuk gereden zodat de motor voldoende op temperatuur kwam om de thermostaat te openen, maar geen of weinig kachel. Even de slang van thermostaat naar radiator gemasseerd om de lucht eruit te forceren en weer een stukje gereden. Het vreemde was, dat als ik een paar keer in de slang kneep, de druk van het systeem op begon te lopen. Duidelijk voelbaar, omdat het steeds meer moeite kostte om de slang in te knijpen. Na een paar dagen (en een koude nacht) wilde de kachel weer niet. Vanuit R'dam naar huis bij H.I. Ambacht even gestopt om nogmaals in de slang te knijpen. Het zelfde idee: de druk liep toen pas op. De kachel heb ik daarna snel lager moeten zetten omdat het erg warm werd in de auto. (kachelkraan dus goed, lijkt me) Gisteravond vanuit Berkel en Rodenrijs weer zitten blauwbekken in de auto. Weer bij H.I. Ambacht gestopt en weer in de slang geknepen. Weer het rare fenomeen met de druk en een kachel die daarna maar een beetje warmte af gaf. Ook gezien dat er wat koelvloeistof is verdwenen.
Ik kan geen lekkage vinden. De kachelradiator is niet lek. Dat heb ik eerder gehad en rook ik direct. De kachelkraan sluit ik ook uit. Thermostaat werkt (goed te zien aan de meter) al heb ik het idee dat de motor nu minder snel op temperatuur komt. Maar dat kan ook aan de huidige buitentemperatuur liggen.
Ik weet het niet meer. Koppakking? Waterpomp? (Lijkt me stug, motor blijft ook op langere ritten mooi op temperatuur)
Alle ideeën zijn welkom. (En nu maar duimen dat het morgen niet te koud wordt met de Scandcar Wintertrail)
`88 245, B230K, M47