Topics: 135
tank leegrijden lijkt me geen strak plan. Zeker niet met oudere auto's. Wat denk je wat voor drab er onderin je tank ligt. Die rommel wil je niet in je filters of in je motor.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 12
Maar klopt het wel beetje wat me auto verbruikt of is dit gewoon waanzin ?
Topics: 26
TheSaint77 schreef:tank leegrijden lijkt me geen strak plan. Zeker niet met oudere auto's. Wat denk je wat voor drab er onderin je tank ligt. Die rommel wil je niet in je filters of in je motor.
Dat dacht en zei ik ook altijd. Totdat iemand me wijsmaakte dat de brandstof onderuit de tank
wordt gehaald. Uit het laagste punt, een soort van first in first out zegmaar. Lijkt me ook logisch?
Natuurlijk is de beste methode om je verbruik te meten: alles opschrijven en door elkaar
delen. Wachten tot je auto er mee ophoudt is voor niks en niemand goed.
Je rechtervoet is natuurlijk het meest van invloed op je verbruik. Maar ook de buitentemperatuur,
bandenspanning, wind, gewicht, alles. Mischien zelfs het merk benzine. Een goede preciese
meting doen is dan ook lastig
Topics: 135
Stinky schreef:TheSaint77 schreef:tank leegrijden lijkt me geen strak plan. Zeker niet met oudere auto's. Wat denk je wat voor drab er onderin je tank ligt. Die rommel wil je niet in je filters of in je motor.
Dat dacht en zei ik ook altijd. Totdat iemand me wijsmaakte dat de brandstof onderuit de tank
wordt gehaald. Uit het laagste punt, een soort van first in first out zegmaar. Lijkt me ook logisch?
Kan, maar ik zou er maar niet te snel van uitgaan dat dan niks van troep achter blijft. Wat dacht je van de schotten in je tank? En ik heb er ervaring mee kan ik je zeggen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 26
Vandaag weer getanked. Gisteren kwam Sinterklaas in Pijnacker en bij vertrek vanuit Terheijden
stond de benzinemeter al ruim naar beneden te wijzen. Maar met dit draadje ingedachten toch
vertrokken zonder de intentie om onderweg te gaan tanken. Bij thuiskomst, diep in de nacht
stond er 414 kilometer op de dagteller en de benzinemeter raakte nog net de onderkant van
het oranje vlakje. vandaag dus gekeken hoeveel er nog in kon: 13,5 liter! Dus: 1 op bijna 9.
Niet slecht, niet slecht. En nu weet ik ook hoeveel er nog inzit als de meter onderaan staat.
Topics: 56
Rij ik wel errug "duur" 1op6 op gas, niet boven de 120 meestal 100/110 cruisesnelheid op de snelweg. +/- 70% snelweg km's.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Topics: 17
ja, je zou met jouw auto toch wel 1 op8 a 1 op 9 moeten kunnen halen, afhankelijk van de lengte van de ritten en de zwaarte van je rechtervoet. En met wat de rijstil die je omschrijft zou je makkleijk 1 op 10 moeten kunnen halen, dus dat is echt niet ok!Ik haal (op benzine) 1 op 11 met mijn bruine 244 B21a 3-traps automaat als ik zo rij.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Topics: 56
Op benzine reed ik 1:8,4 (AUTOMAAT), ik heb na de gasinbouw een keer backfire gehad en toen lag het luchtfilter er af. Maar daarna liep ie niet goed stationair, heb ik de dikke stelschroef in de gasslang naar de carb opengeschroefd tot ie stationair weer goed liep.
Kwam ik er later achter dat het filter scheef geblazen in het luchtfilterhuis lag. Ik heb nu de schroef weer terug kunnen draaien.
Ik hoop dat het nu beter is.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Topics: 22
met een latere 240 op benzine moet 1:10 zeker te halen zijn, ik heb goed 1:12 gehaald (bij zelfde tankstation hervullen tijdens meting). Ik rijd niet erg langzaam qua optrekken, maar laat de auto uitrollen als ik toch moet gaan stoppen en rijd niet 140 op de teller op de snelweg (130 in het echt), eerder 120 op de teller. Hangt een beetje er vanaf, ene tank is wat zuiniger dan de andere. Af en toe zitten er wel ritten bij met flink gebruik (bijv 3-5 minuten lang volgas om snel een autobahn heuvel snel op te komen), of wat leuker rijgedrag op mooie slingerweggetjes, dat kost natuurlijk meer brandstof.
Enige keren dat ik onder de 1:10 haalde was met echt veel stadsverkeer.
Misschien dat de 15" velgen iets helpen, die banden lopen wat lichter (minder vervorming van het rubber).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 42
Mijn B23A+M46 liep in het begin 1 op 5,5 :o later na wat afstellen nog steeds 1 op 6. Na installatie van een elektronische ontsteking (Velleman ñ ââ¬20,-) gemiddeld 1 op 7,3 en daar zit ik nog steeds op.
Om nog zuiniger te gaan rijden moet ik dôr denk ik op een rollenbank zetten en de ontsteking zo afstellen dat ik maximaal vermogen heb zo rond de 3000 rpm.
Ben benieuwd waar jij dôr op kan krijgen,... :
Suc 6!!