Topics: 5
Bestelde sensor is binnen, maar de oude loshalen blijkt nogal een ellendig karweitje. Ik kan er met m'n dikke klauwen noch van onderaf, noch van bovenaf bij. Dat wil zeggen, ik kan de kop van het boutje net aanraken, maar lossleutelen lukt me ver(*)(*&)(*me net niet. Erg frustrerend. Morgen even zien of ik zo'n flexibele schacht kan vinden, om een dopje op te zetten. Misschien dat het dan lukt.
Het relais heb ik gevonden. Ik kreeg het behuizinkje er makkelijk vanaf, dus ik kon even testen of'ie het nog doet. Het blijkt een dubbel relais te zijn, met twee spoelen. Als ik 12V zet op pootje 85 en pootje 86(2), dan klakt een van de twee spoelen. 12V op 85 en 86(1) doet niets. Ik heb ook nog even geprobeerd met 12V tussen 85 en 86(1) Ãn 86(2), en dan klikt wederom maar ÃÃn van de contacten. Als ik aanneem dat dit relais niet voor niets uit twee spoelen/contacten bestaat, dan zou de conclusie zijn: relais defect.
Als iemand nog een tip heeft voor het verwijderen van de BDP sensor, dan heel graag. Als iemand me kan vertellen of ik het relais van een correcte diagnose heb voorzien, dan ook heel graag :-) Bij voorbaat hartelijk dank...!!!
Eerst stap alsnog geslaagd: sensor vervangen. Ik moest mijn arm in een bocht draaien, waarvan ik niet wist dat dat anatomisch mogelijk was, en ongeveer naast het blok in de motorruimte klimmen, maar gelukt! Overigens bleek de hulp van zo'n flexibele dopsleutel-schacht ook onontbeerlijk.
Van de oude sensor blijkt de buitenste mantel inderdaad op meerdere plaatsen kapot, en de magnetische afscherming uitgerafeld.
Hopelijk komt morgen het nieuwe relais binnen...
Topics: 84
Het is een dubbel relais, jawel. Eerst een klik voor de elektronica en dan 1 voor de pompen, zodra er gevonkt wordt. Ik kan de klik volgorde maar nooit onthouden maar het werkt ongeveer zoals je stelt. 85+86/1 verbindt de 30 met 87/1 en de andere net zo.
Bekijk de soldeer aan de printkant van het relais. Ws. is bij ÃÃn vd spoelen (die voor de pompen) deze wat gebarsten, en voila, hij doet het al niet meer 100%. Opnieuw de soldeer laten vloeien is meestal voldoende, voor een handig reserverelais.
ALs je de nieuwe sensor erin dropt, let er op dat je de kabel niet verdraait/twist (hoe zeg je dat in NL), daar kan de mantel erg slecht tegen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Het werkt net wat anders als ik gisteren half slapend schreef:
De spoel naar 87/1 kan je laten klikken door + op 30 en - op 86/1 te zetten. 87/1 is ook de toevoer voor de tweede spoel van het relais.
De spoel naar 87/2 klikt als je + op 85 en - op 86/2 zet.
Het hele relais is te omzeilen door de + van 30 door te stekkeren naar 87/1 en 87/2.
Hmm, jammer, nieuw relais biedt geen soelaas..
Da's weer terug bij af. Nog maar een keer zien of ik foutcodes uitgelezen krijg en de boel nog een keer nalopen. Is er nog een mogelijkheid op het motormanagement te resetten ofzo? Heeft dat zin?
18 October 2011, 19:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 October 2011, 19:19 door Marc1970.)
Tiswat. Het hele relais is te omzeilen door de + van 30 door te stekkeren naar 87/1 en 87/2. Je zou dan natte bougies moeten krijgen na een startpoging.
Als je centrale kabel uit de verdeler haalt, vonkt deze dan tijdens het starten tegen de massa?
18 October 2011, 21:44
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 October 2011, 21:47 door jw.)
Relais doorgestekkerd: nog steeds droge bougies naar een paar keer doorstarten. Daarna relais teruggeplaats en de wartel van de brandstofleiding een tikkie losgedraaid (niet helemaal dus, maar een halve slag, misschien ene hele slag ofzoiets), en die lijkt wel bezine te druppen bij het starten. Ik weet niet of dit iets zegt.
Centrale kabel vonkt niet tegen massa. We (samen met de buurman) hebben wel vonken kunnen forceren door de "min" van de bobine een aantal keer kort achter elkaar aan massa aan te tikken. Aangezien dat dus wel een vonk oplevert trekken we vooralsnog de conclusie dat de bobine + centrale kabel wel ok zijn. Maar kennelijk komt er geen puls naar de bobine?
Dit in combinatie met het niet kunnen uitlezen van codes, moet ik dan langzaamaan gaan denken aan het motormanagement zelf?
Ik probeer de moed er nog even in te houden
Overigens, wellicht ten overvloede, bedankt voor alle suggesties zover!!
Het lijkt er niet makkelijker op te worden nee. Maar de ontstekingsECU gaat bijna nooit kapot, en die andere ook zelden (maar wel iets vaker). Heb je de eindtrap (vonkversterker, power stage) naast de linkerkoplamp al bekeken?
Wat doet eigenlijk pin 6 van je storingscodekastje?
30 October 2011, 13:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 October 2011, 19:39 door jw.)
Vandaag eindelijk weer even gelegenheid om de patient verder te onderzoeken:
Voor de zoveelste keer alle zekeringen nagelopen. Hoewel zekering 6 (injectie) me in orde leek, voor de zekerheid toch vervangen. Maar nog steeds niet te starten.
Toen nog een keer geprobeerd alsnog foutcodes uit te lezen. Nu met iets meer resultaat. Dwz, ik krijg zowel op pin 2 als op pin 6 de code 1 - 1 - 1. Dat zou betekenen "niets aan hand", toch? Waarom ik nu wel sjoege krijg van de LED weet ik niet. Het enige dat ik me kan bedenken, maar ik vind het vergezocht, is dat ik voorheen te ongeduldig ben geweest met wachten op het oplichten van de LED. Of is er op een of andere manier iets reset?
Daarna, ook voor de zekerheid, de kabel van bobine naar verdeler vervangen (de isolatie van de "oude" had een beschadiginkje. volgens mij niet erg, maar ja, voor de zekerheid..).
Nog een keer starten. Nu was er iets anders... ik hoorde ploffen. Ik schrok, ik dacht "Toch niet een bougie er uitgeblazen oid", maar dat is niet het geval. Toen vriendinlief gevraagd te starten, kon ik onder de motorkap luisteren. Inderdaad weer plofjes. Beide kwamen we tot de conclusie dat het onder auto vandaan lijkt te komen. In de uitlaat wellicht? Maar nog steeds niet starten.
Bougie nr. 1 bekeken, en die leek me minder kurkdroog dan voorheen. Nu dan wel brandstoftoevoer?
Inmiddels is de accu ver leeg, dus die hangt nu aan de druppellader. Ik hoop vanavond nog een startpoging te kunnen doen.
Wat zou de oorzaak van de ploffen kunnen zijn? Ik denk dan: onverbrande bezine. Maar hoe ontbrandt die dan in de uitlaat van een verder complete koude motor? Of is er af-en-toe een vonk misschien? Kan de bobine "haperen"? Kan de vonkversterker "haperen" Of kan het nog ergens anders ploffen? Overigens, kan ik aan de vonkversterker (ziet er uit als een ouderwets relais met een metalen behuizing, idd in de buurt van accu en linker koplamp) aan de buitenkant niets ontdekken.
Ik begin het verhaal bijna op te geven, en hoewel het mijn eer te na is morgen maar de garage te bellen en de auto zien daar te krijgen. Toch heb ik het idee met die plofjes een stap verder te zijn...
Kan ik "veilig" proberen even door te starten? Is de vonkversterker te testen? Klinkt het als de moeite waar deze eens te vervangen?
Bedankt voor de hulp zover..!
Met een geladen accu zal-ie zeker meer respons geven. Ik geloof niet dat een elektronische ontsteking kan haperen.
Doorstarten doe ik gerust 10 seconde, na een poging of 10 even pauzeren om startcircuit en bestuurder te laten afkoelen.
|