Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sproeiende radiator, kan ik vanmiddag nog naar huis rijden?
Jw240 schreef:spuit het gaatje van buiten dicht met vers pur schuim, dat wil nog wel eens helpen. geen idee of het bij kleine of grote gaatjes het beste werkt, we hebben een licht zweterige benzineleiding er mooi mee afgedicht.
Zorg dat je het niet aan je handen krijgt btw. Ik was het tuitje kwijtgeraakt en moest het gebruiken met een stukje slang. gevolg was dat ik in de haast vanalles op mn handen kreeg en het erg snel was uitgehard, ik heb ongeveer een week met stukjes pur op mn handen rondgelopen. Mja het dak (van het huis) is nu wel goed geïsoleerd Wink

Misschien een tip,

Nog niet 100% uitgehard laat Pu zich met Aceton weer verwijderen, anders wordt het Idd slijten ..
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
Citaat:Is een radiator makkelijk zelf te vervangen? En hoelang duurt zo'n klusje eigenlijk, 2 a 3 uurtjes?

Check deze even:

Klein onderhoud Volvo 240 punt 12) KOELVLOEISTOF VERVERSEN

Is echt simpel, ik had het zelf ook nog nooit gedaan, maar bleek achteraf een fluitje van een cent.

Boodschappenlijstje:

- 10 liter koelvloeistof.
- 1 nieuwe(re) radiateur
- Paar nieuwe slangklemmen (dingen breken geheid als je ze probeert los te draaien; koop dan meteen rvs)

Check even de staat van de slangen; als de boel er toch afligt, kun je die misschien meteen mooi meenemen.

Spoel meteen alles even door met schoon water en maak het expansietankje ook even schoon van binnen (zit vaak ook drab in).

Staal is idd een goed adres voor gebruikt spul, en anders de combigarage in Westerbroek (2 km onder groningen)

Daar kun je trouwens op zaterdag ook zelf sleutelen als je wilt (moet alleen de gebruikte onderdelen daar aanschaffen, dus een 2ehandsie van Staal daar inzetten dat gaat nie).
Misschien heeft hij ook nog wel 1 liggen; zeer geschikte lui, ze zullen ongetwijfeld de radiatuerslangen op voorraad hebben liggen als je die nodig hebt

Succes

(Als je toch aan het sleutelen bent......check de staat van je riemen ook even
5 boutjes sleutel 10 verder en je hebt je fan los; als je riemen oud en versleten zijn, kun je die dan ook meteen meenemen; 30-60 min meer werk.)
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
In plaats van leakstop kun je ook een eitje in je warme radiateur gooien ;D, of kippelegkorrel! ;D
Heb ik bij mythbusters gezien. 'Dus: Dont try this at home!
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
probeer eens goed rond te bellen of er niet ergens in je buurt een radiator te vinden is. Vervangen is zo gepiept toch. En daarna dan rijden.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Als je nog twijlfelt ook lek-stop-spul, kijk maar eens in ruudS70's topic...

Ik zou er niet mee rijden. Je hoeft maar een paar meter niet de temp. in de gaten te hebben en voor je het weet moet eer nieuwe kop op. :-\

Niet vervelend bedoeld (en ik ken je tijdschema niet) maar in de tijd dat je hier op het forum zit had je de radiator al vervangen kunnen hebben ;D

Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Bramvolvo schreef:Is een radiator makkelijk zelf te vervangen? En hoelang duurt zo'n klusje eigenlijk, 2 a 3 uurtjes?

Ik doe er een kwartier over en daarbij dient vermeld te worden dat ik nogal een trage werker ben Smile

Ik kan eigenlijk geen auto bedenken waar een radiateur vervangen makkelijker gaat dan bij een 240.
Antwoord
een 140?
2bouten, de rest slangklemmen.
Antwoord
Bedankt voor alle tips.

Ik heb de 150 km gereden, het lek zat bovenin de radiateur en er ging bij het starten 1,5 liter (4 anderhalve liter flessen Spa gekocht) in, en bij elk tankstation weer een halve liter. De dop van het reservoir had ik los erop gelegd zodat er geen druk werd opgebouwd. Even een heel klein stukje file gehad waarin de temp meter hoger ging maar nooit in het rood geweest. Bij aankomst bleek wel de motor nat te zijn en flink te dampen, maar ik ben er gekomen! Vandaag effe snel een nieuwe radiateur erin knallen en weer verder rijden.

Ik zal er wat foto's van maken en hier opzetten, goed voor het archief.
Volvo 244 GLE '79 220 dkm LPG B21E
Antwoord
pwassink schreef:
Jw240 schreef:spuit het gaatje van buiten dicht met vers pur schuim, dat wil nog wel eens helpen. geen idee of het bij kleine of grote gaatjes het beste werkt, we hebben een licht zweterige benzineleiding er mooi mee afgedicht.
Zorg dat je het niet aan je handen krijgt btw. Ik was het tuitje kwijtgeraakt en moest het gebruiken met een stukje slang. gevolg was dat ik in de haast vanalles op mn handen kreeg en het erg snel was uitgehard, ik heb ongeveer een week met stukjes pur op mn handen rondgelopen. Mja het dak (van het huis) is nu wel goed geïsoleerd Wink

Misschien een tip,

Nog niet 100% uitgehard laat Pu zich met Aceton weer verwijderen, anders wordt het Idd slijten ..

ok thanks voor de tip. helaas stond ik op het dak toen ik mn handen onder kreeg en was ik niet snel genoeg beneden om alles weg te halen. Ook was ik zo stom om mn handen te wassen, en die pur hardt uit van water. met IPA, WD40, zeep/benzine/diesel, alcohol, vanalles, niets kreeg het er af
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Zo dat is ook weer gedaan, in een dik uur was het weer gedaan en de motor loopt volgens mij, zelfs wat beter stationair.
Volvo 244 GLE '79 220 dkm LPG B21E
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 12.881 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.309 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Rijden op waterstof rijschooljeroen 40 21.201 27 June 2022, 19:30
Laatste bericht: BartJu
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.527 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Rijden met lekke koppakking, kan dat? marc-f 6 5.165 10 January 2022, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230 motor alleen op lpg rijden? gydomatra 19 14.901 2 March 2021, 12:20
Laatste bericht: Mark244
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 6.011 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 22.484 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 11.512 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245
  Help Van een b200e naar een b230fb Ruben240 17 9.012 17 June 2020, 22:18
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)