Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sproeiende radiator, kan ik vanmiddag nog naar huis rijden?
Help, ik heb een lekkende radiator, net voordat ik pakeerde bij mijn werk kwam er al war rook onder de motorkap vandaan.
er sproeit een heel fijn straaltje door de gril zo op straat.

Om vanmiddag toch naar huis te kunnen rijden straks bijvullen met water en een flesje spul wat radiator lekken kan stoppen bij een tankstation halen en erin gooien en dan gewoon naar huis rijden?

Heeft iemand nog tips of ervaringen dat ik dit beter niet kan doen?
En hoelang kun je hier mee rond rijden, gerust een paar kilometer of gerust nog 500 km?

Volvo 244 GLE '79 220 dkm LPG B21E
Antwoord
Dat lijkt me niet verstandig.
Maar als het moet, houdt dan de temperatuur in de gaten, veel controleren en bijvullen!

Heb je een "echt" gat? Of is het een haarscheurtje? Bij een gat helpt antilek niet, bij een haarscheur wel tijdelijk. Maar wat wel weer goed werkt bij een gat, is kauwgum. Gewone kauwgum, goed fijnkauwen en dan op de hete radiator over het gat drukken. Dat houdt meestal wel tot thuis, soms nog veel langer. Denk aan minimaal drie kauwgumpjes tegelijk.

En als je dan thuis bent, de radiator (laten) maken of vervangen. Niet meer me doorrijden
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
Je bedoeld van dat spul als "Bars Leaks"??
NOOIT gebruiken, dan verstop je ook andere kanalen in het koelsysteem, krijg je later alleen maar spijt van
Moet je ver rijden?
Anders de dop van het reservoir los draaien, wordt er minder of geen druk opgebouwd in je systeem, zal het minder hard lekken..
Naar huis rijden en jerrycan met water meenemen om onderweg bij te vullen.
thuis radiator uitbouwen en nieuwe monteren.

Suc6
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
Het is eigenlijk de bedoeling om er vanmiddag 150 km mee te gaan rijden.

Dus of laten staan en met de trein of veel water mee, kauwgum en liefst geen flesje leakstop, of hebben mensen wel goede ervaringen met dat spul?
Antwoord
Leakstop is idd troep... dicht kleine scheurtjes, maar niet alleen in je radiator.
Ik zou hem gewoon bijvullen, jerry can mee en de temp. goed in de gaten houden.

150 km is wel veel op zich, maar als je niet te gek rijd loopt je motor ook niet zo vreselijk warm.

En als je thuis bent nieuwe radiator er in.... klaar! kost ongeveer 100 euries en heb je meteen weer goede koeling.
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
Lekstop kan wel, maar dan moet je voor demontage eerst de boel goed spoelen met radiator cleaner, een paar keer spoelen. Kan wel met gewoon water. Dus eerst weer even goed warm laten worden. Dan alles weer aftappen en met de vervangklus beginnen.
Bij montage van de nieuwe radiator meteen weer het juiste koelmiddel gebruiken
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
Ik heb besloten om wel de 150KM te gaan rijden, met veel liters water mee, veel stoppen onderwegen en ik twijfel nog over leakstop. Zal zowiezo veel kauwgom meenemen en erop plakken. Zal het overigens niet heel erg gaan roken/dampen onderweg?

Morgen meteen maar vervangen,

iemand nog een goed adresje in Groningen e.o.? Zal Staal vanmiddag bellen en vragen of hij nog eentje heeft liggen.

wat moet een tweedehands radiator kosten?

Is een radiator makkelijk zelf te vervangen? En hoelang duurt zo'n klusje eigenlijk, 2 a 3 uurtjes?
Antwoord
Ik heb vorig jaar een nieuwe gekocht. Voor een automaat. Vandaag besteld, morgen ophalen. Kost volgens mij iets meet dan 100 euries. Vervangen is even een karweitje maar denk ik in een uurtje of 3 makkelijk te doen.
Zorg dat je vast koelvloeistof hebt! (was ik dus vergeten te halen..... Big Grin ;D)
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
vergeet niet te zeggen dat een automaat radiateur duurder is als een gewone.

dat leak-stop gebeuren raad ik je ernstig af !!!!! grote troep is het !!!!
Antwoord
spuit het gaatje van buiten dicht met vers pur schuim, dat wil nog wel eens helpen. geen idee of het bij kleine of grote gaatjes het beste werkt, we hebben een licht zweterige benzineleiding er mooi mee afgedicht.
Zorg dat je het niet aan je handen krijgt btw. Ik was het tuitje kwijtgeraakt en moest het gebruiken met een stukje slang. gevolg was dat ik in de haast vanalles op mn handen kreeg en het erg snel was uitgehard, ik heb ongeveer een week met stukjes pur op mn handen rondgelopen. Mja het dak (van het huis) is nu wel goed geïsoleerd Wink
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 12.880 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.308 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Rijden op waterstof rijschooljeroen 40 21.200 27 June 2022, 19:30
Laatste bericht: BartJu
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.527 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Rijden met lekke koppakking, kan dat? marc-f 6 5.165 10 January 2022, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230 motor alleen op lpg rijden? gydomatra 19 14.900 2 March 2021, 12:20
Laatste bericht: Mark244
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 6.011 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 22.484 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 11.512 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245
  Help Van een b200e naar een b230fb Ruben240 17 9.012 17 June 2020, 22:18
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)