Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Help! Ik krig de nieuwe waterpomp niet op z'n plaats...
Frans245 schreef:Is wel het juiste nummer vreemd.

OK, dus ik kan er zeker van zijn dat ik een goede pomp heb?!
Dan kan het wat mij betreft nog maar aan 1 ding liggen en dat is het rubber dat een stukje dikker is, waardoor ik de boel extra moet aandrukken.
Iemand nog andere ideeen?
Ferdinand Vroom - Volvo C70 2.4i 2006 - info@ferdinandvroom.nl
Antwoord
rubbers kunnen idd soms erg tegenwerken, ook zorgen dat je de juiste bouten in de juiste gaten draait, is als ik het me kan herinneren 1-tje langer :Smile
hier iets aan?
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Klopt PP! er is er eentje langer.

Als je nou in je boek de aanhaalmomenten erbij pakt, het rubbertje precies goed doet (dit is volgens mij een plaats waar je waterpomp gaat lekken) en dan precies aandraait moet het goedgaan.
Antwoord
Dirk242 schreef:Klopt PP! er is er eentje langer.

Als je nou in je boek de aanhaalmomenten erbij pakt, het rubbertje precies goed doet (dit is volgens mij een plaats waar je waterpomp gaat lekken) en dan precies aandraait moet het goedgaan.

In de Haynes en de Bentley kan ik geen aanhaalmomenten vinden.
Kan jij me die geven?
En kun je me ook vertellen waarde langste bout in moet?
Antwoord
favroom schreef:[quote=Dirk242 ]

Even een dunne schroevedraaier of spijker in de schroefgaten steken ,dan wijst het zichzelf uit. Smile
Antwoord
jos245 schreef:
favroom schreef:[quote=Dirk242 ]

Even een dunne schroevedraaier of spijker in de schroefgaten steken ,dan wijst het zichzelf uit. Smile

Doe ik!
En de aanhaalmomenten zijn..
Antwoord
Let trouwens ook even goed erop dat die koelvloeistofretourleiding goed zit, ik denk dat dat ook wel een beetje wil wringen anders.

In het boek staat ook nog iets (ik weet niet of je een ventilateur met slipkoppeling hebt): Let er bij een ventilateur met slipkoppeling op dat de uitstekksels op de ring in de uitsparingen vallen.

Aanhaalmoment: 45 Nm.
Antwoord
Dirk242 schreef:Let trouwens ook even goed erop dat die koelvloeistofretourleiding goed zit, ik denk dat dat ook wel een beetje wil wringen anders.

In het boek staat ook nog iets (ik weet niet of je een ventilateur met slipkoppeling hebt): Let er bij een ventilateur met slipkoppeling op dat de uitstekksels op de ring in de uitsparingen vallen.

Aanhaalmoment: 45 Nm.

Ik heb de pomp erop zitten.
Ik denk dat de truuk is om hem nog niet helemaal tegen het motorblok te duwen als je de bouten erin schroeft.
Zo had ik dat namelijk wel begrepen uit de Bentley en de Haynes.
Als ik hem dus op de twee draadeinden zet die uit het motorblok steken en hem zo'n halve centimeter van het blok laat zitten, lukt het om de 3 bouten erin te draaien.
Vervolgens is het wel weer moeilijk om de pomp netjes tegen het motorblok te krijgen. Vooral aan de bovenkant waar die rubber ring zit.
Ik ben er ook niet helemaal tevreden mee en zal de komende dagen controleren of hij niet lekt.

Bij mij waren de drie bouten die in het motorblok gedraaid moeten worden, even lang.
De enige bout die langer is, is de bout waarmee de retourleiding wordt vast gezet. Maar die gaat niet het motorblok in.
Ik heb ze met de hand vast gezet omdat ik het moment nog niet kende toen ik de boel monteerde.

Allemaal hartelijk dank voor de hulp!
Antwoord
Fijn dat het toch nog gelukt is.
Heb je wel de O-ringen en onderkant van de cylinderkop ingevet, dit is namelijk wel belangrijk.
Deze info had ik je per prive mail toegestuud, met welk vet(siliconen of speciaal rubber vet, dat rubber niet aantast)
Anders kunnen de 2 O-ringen gaan rollen en dan lekt het hele zaakje en kan je opnieuw beginnen.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
Frans245 schreef:Fijn dat het toch nog gelukt is.
Heb je wel de O-ringen en onderkant van de cylinderkop ingevet, dit is namelijk wel belangrijk.
Deze info had ik je per prive mail toegestuud, met welk vet(siliconen of speciaal rubber vet, dat rubber niet aantast)
Anders kunnen de 2 O-ringen gaan rollen en dan lekt het hele zaakje en kan je opnieuw beginnen.

Inderdaad, dat invetten heb ik gedaan. Met silliconen. Dat ging opzich goed.
Maar bij het vastzetten van de pomp zie je dat de O- ring die aan de bovenkant zit een heel klein beetje naar buiten wordt geperst.
Ik probeer daar morgen een foto van te maken.
Ik heb vandaag wat kleine ritjes gemaakt en dacht een beetje "zweet" te zien. Morgen rijd ik naar Friesland, dus dan wordt de boel echt getest...
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 245 1990 wil niet meer starten jvda 8 303 24 August 2025, 09:50
Laatste bericht: Marc1970
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 565 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.672 23 April 2024, 13:12
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 1.126 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 6.001 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.978 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.102 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.607 14 May 2023, 11:23
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 3.009 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.877 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)