Topics: 38
Denk idd ook niet dat je dat VAG relais erg goedkoop gaat vinden. Met de info van Dave Barton erbij lijkt het wel erg makkelijk te installeren, kon ook haast niet anders.
Jambon, wat voor relais heb jij het over dan?
Topics: 289
23 July 2013, 11:26
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 July 2013, 12:23 door Jambon.)
Arjan. schreef:Denk idd ook niet dat je dat VAG relais erg goedkoop gaat vinden. Met de info van Dave Barton erbij lijkt het wel erg makkelijk te installeren, kon ook haast niet anders.
Jambon, wat voor relais heb jij het over dan?
..standaard electronisch relais om mijn LED's te kunnen aansturen, daar zit dan bij het comfort exemplaar een stukje electronica meer in om tot 3 te tellen en kost daardoor 50 euri.. interessant om dat nou ens uit te zoeken..
Edit: is bij de dealer ook 50€
Op strooptocht op de sloperij, er zijn ook fransche auto's met zo'n relais..
Topics: 52
En ford zoiezo (fietstas hier thuis), volvo (v70 hier thuis). Inmiddels toch wel bijna alle merken zou ik denken?
Volvo 142 B23 schreef:En ford zoiezo (fietstas hier thuis), volvo (v70 hier thuis). Inmiddels toch wel bijna alle merken zou ik denken?
..dan moet dat makkelijk te vinden zijn, enige wat we nodig hebben is het onderdeelnr. van de diverse merken..
Vraag 2 is of et nog in een relais verstopt zit of ergens in een computer gestuurd over de CAN-bus...
nou ja, VAG (seat en skoda ook denk ik..) hebben dit relais, dus wat geproduceert wordt als vervangbaar onderdeel zal zo wel blijven, ik denk ook niet dat men een verbruiker met pieken en dalen in een computer wil inbouwen om overcompensatie te voorkomen.. Ãn bestuurders willen nog steeds getik horen bij gebruik raw..
23 July 2013, 14:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 July 2013, 14:56 door Volvo 142 B23.)
Gepiek zal wel geen probleem zijn, injectoren en ontsteking vragen ook piekstromen. Ontsteking levert zelfs een heel 'vuil' signaal op. Maar het VAG relais moet zoiezo lukken dan.
Edit: daarnaast, de computer levert wellicht alleen het schakelsignaal voor een relais. Iemand die hier wat meer over kan vertellen?
Volvo 142 B23 schreef:Gepiek zal wel geen probleem zijn, injectoren en ontsteking vragen ook piekstromen. Ontsteking levert zelfs een heel 'vuil' signaal op. Maar het VAG relais moet zoiezo lukken dan.
nou ja, pieken Ãn de computer als dat juist daar zit en er lampjes achter hangen.. maar goed, nvt..
Als ik naar het Dave Barton schema kijk zal het zo zijn dat het VAG relais de functie van de RAW stengel (en dus jouw beweging..) overneemt tot ie tot 3 heeft geteld nadat je de stengel hebt los gelaten en de bekrachtiging weer los laat..
Ow had m'n vorige bericht nog geëdit mbt de pieken in de computer ;-). De ontsteking en injector signalen bij megasquirt en kdfi komen ook rechtstreeks uit de computer hoor. Zitten wel wat mosfets op de print die het computerstukje scheiden van de hoge stromen, maar dat is ook mogelijk om een relais te schakelen. Moraal van et verhaal: 'misschien werkt een volvo/ford relais ook, maar ik kan me voorstellen dat et tegenwoordig anders geregeld is'. Mooi voorbeeld: vroeger had je follow me home verlichting. Daar waren relais voor te krijgen die in de 850/x70 gestoken konden worden en dan bleven de lampen nog een half minuutje aan als je uitstapte.
Nu in m'n v70 kan ik et op de boordcomputer instellen in een menuutje van het radiodisplay en regelt die het voor me.
Volvo 142 B23 schreef:Ow had m'n vorige bericht nog geëdit mbt de pieken in de computer ;-). De ontsteking en injector signalen bij megasquirt en kdfi komen ook rechtstreeks uit de computer hoor. Zitten wel wat mosfets op de print die het computerstukje scheiden van de hoge stromen, maar dat is ook mogelijk om een relais te schakelen. Moraal van et verhaal: 'misschien werkt een volvo/ford relais ook, maar ik kan me voorstellen dat et tegenwoordig anders geregeld is'. Mooi voorbeeld: vroeger had je follow me home verlichting. Daar waren relais voor te krijgen die in de 850/x70 gestoken konden worden en dan bleven de lampen nog een half minuutje aan als je uitstapte.
Nu in m'n v70 kan ik et op de boordcomputer instellen in een menuutje van het radiodisplay en regelt die het voor me.
ach ja.. de moderne techniek hè... 8)
ik heb trouwens zo'n module-tje aan de deurcontacten gehangen zodat de binnenverlichting wat langer blijft branden, is denk ik alleen maar een condensatortje dat oplaadt zodra je d deur open hebt. Hoe langer de deur open, des te langer heb je licht als je de deur weer sluit.. bij slecht of koud weer werkt dat dus niet.. ander onderwerp..