Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stationair toerental b19a zakt steeds weer terug naar 500 toeren
Citaat:auto's in de brand zou steken en de sloot in zou rijden
Is wel een beetje gevaarlijk, zo dubbelop. :-\
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Rubicon schreef:Ja, klauwen rondom. Waarom?
Meting gebeurde steeds op dezelfde wijze. Alle slangen aangesloten. Meting bij warme motor, met stationair toerental. Tijdens de meting af en toe eens hoger in toeren brengen en laten zakken, om te kijken of de waardes veranderen.

Ik zou 'm maar wat graag rijker krijgen, Joost, maar blijkbaar leidt deze Volvo een eigen leven. Hij zakt altijd weer terug naar een te laag stationair en een te arm mengsel. Ik weet het eerlijk gezegd niet meer.

Ah, je bent op het punt aangekomen waar ik een half jaar geleden was. Ik ben toen simpelweg opnieuw begonnen.

- Complete ontsteking vervangen (puntjes, bougies, kabels etc.)
- Carburateur nog eens uit elkaar gehaald en alles volgens de boeken afgesteld (met name gasklep, choke, vlotter etc. en alle kanalen gereinigd)
- Klepspeling zelf (garage vertrouwde ik niet meer) gecontroleerd (en afgesteld!)
- Toen de carb gemonteerd was, gekeken of de ontsteking op tijd stond, contacthoek nog eens afgesteld (dubbel check)
- CO opnieuw afgesteld op 3% d.m.v. de naald
- Controle op vacuümlekkage
- Compressie zelf (garage vertrouwde ik niet meeer) nog eens gemeten

En dan zijn we weer bij het heden, met een behoorlijk resultaat.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
345GLS schreef:Ah, je bent op het punt aangekomen waar ik een half jaar geleden was. Ik ben toen simpelweg opnieuw begonnen.

- Complete ontsteking vervangen (puntjes, bougies, kabels etc.)
- Carburateur nog eens uit elkaar gehaald en alles volgens de boeken afgesteld (met name gasklep, choke, vlotter etc. en alle kanalen gereinigd)
- Klepspeling zelf (garage vertrouwde ik niet meer) gecontroleerd (en afgesteld!)
- Toen de carb gemonteerd was, gekeken of de ontsteking op tijd stond, contacthoek nog eens afgesteld (dubbel check)
- CO opnieuw afgesteld op 3% d.m.v. de naald
- Controle op vacuümlekkage
- Compressie zelf (garage vertrouwde ik niet meeer) nog eens gemeten

En dan zijn we weer bij het heden, met een behoorlijk resultaat.

- nieuwe bougies zijn sinds gisteren binnen, kabels zijn besteld.
- CO, wacht ik nog even mee, tot na de keuring. Aan dit percentage weet ik zeker dat ie er op wordt goedgekeurd, dus daar ga ik nu niet aan prutsen. Anders moet ik het CO nogmaals laten meten voor ik naar de keuring ga.
- carb is het volgende wat er af gaat.
- vacuümlekkage staat ook op de planning. Eerst die meter zien te scoren.
- ik plan om dit voorjaar de distri te laten vervangen bij Carlo en wil dit sowieso combineren met (nog maar eens) controleren van de klepspeling. Staat gepland dus, nog even geduld Smile.
- toevallig heb ik deze avond opnieuw de compressie gemeten. Ditmaal met mijn eigen (nieuwe) meter. Deze meter heeft een schroefkop (in het bougiegat te schroeven) ipv een rubberen dop (vond ik een voorwaarde, minimaliseert drukverlies langs het bougiegat). Hoewel de waarden nog laag zijn, waren de onderlinge verschillen nu wel nagenoeg verdwenen! Compressie is overigens gemeten bij koude motor, zes à zeven slagen en met gaspedaal vol in (bobinekabel afgekoppeld en alle bougies verwijderd).

Cyl 1: 85 psi (5,8 bar)
Cyl 2: 85 psi
Cyl 3: 85 psi
Cyl 4: 88 psi (6,0 bar)

Dus de onderlinge verschillen kunnen al worden teruggevoerd tot aan de compressiemeter. Na een (heel) klein beetje ATF op de zuiger werd dit:

Cyl 1: 90 psi (6,2 bar)
Cyl 2: 86 psi (5,9 bar)
Cyl 3: 88 psi (6,0 bar)
Cyl 4: 89 psi (6,1 bar)

De bougies zagen er overigens al een stuk minder wit uit als voorheen. Misschien ook wel omdat ik de laatste tijd wel wat meer met de choke uit moest rijden, omwille van het onregelmatige stationair en kortere ritten. De vierde bougie zag wel wat zwarter dan de rest.
Ik hoor weinig verschil met de demper (van de carb) uit of in. Er zat wel iets te weinig olie in. Dat bijgevuld, maar geen verschil.

Hier een filmpje van de loop van de motor (lauw) aan 1500 toeren/minuut:
http://www.youtube.com/watch?v=27i4bj6D3hg

En bij 1000 toeren/minuut:
http://www.youtube.com/watch?v=zYdNrlo0zgU

Rook en sputterende uitlaat, bij koude motor:
http://www.youtube.com/watch?v=0wAiUyRyRfA
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Compressie kan je echt alleen maar warm gemeten vergelijken met andere motoren (en de fabrieksopgave). En zo gelijk verdeeld is het eigenlijk geen ramp, gaat zeker de motor niet van schudden.

Vacuumlekken kan je ook wel op andere manieren vinden, met een stuk tuinslang aan je oor kan je het horen sissen bijvoorbeeld, of door alle slangen los te halen en af te doppen, etc.

-edit- Wauw, da's zeker een hoop rook, bij een warme motor zou dat meestal benzinedamp zijn, maar deze loopt erg arm, vreemd is dat. Vreemd chugachugachuga loopje ook. Maar verder niet of-ie af wil slaan, reutelt rustig verder.
Die vacuumtoeter op de verdeler kende ik nog niet, heeft-ie twee ingangen? 1 voor vervroegen, 1 voor verlaten, zo'n soort truc? Wat gebeurt er als je die loshaalt?

De choke gaat niet helemaal dicht, hevel zit niet helemaal tegen de stop aan, klopt dat? Haal hem van de kabel en kijk of-ie nog verder dicht gaat.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Compressie kan je echt alleen maar warm gemeten vergelijken met andere motoren (en de fabrieksopgave). En zo gelijk verdeeld is het eigenlijk geen ramp, gaat zeker de motor niet van schudden.
Da's waar, maar ik was niet in de gelegenheid om de compressie bij warme motor te meten. Het ging me in de eerste plaats om de verhoudingen tussen de cylinders onderling. Ik ben toch niet ontevreden: de grote verschillen tussen de waarden onderling, bij de vorige metingen, blijken dus eerder relatief.

Marc1970 schreef:Vacuumlekken kan je ook wel op andere manieren vinden, met een stuk tuinslang aan je oor kan je het horen sissen bijvoorbeeld, of door alle slangen los te halen en af te doppen, etc.
Van de tuinslang werd ik nog niet veel wijzer eigenlijk. Ik ga toch eens zo'n meter scoren ook.

Marc1970 schreef:-edit- Wauw, da's zeker een hoop rook, bij een warme motor zou dat meestal benzinedamp zijn, maar deze loopt erg arm, vreemd is dat. Vreemd chugachugachuga loopje ook. Maar verder niet of-ie af wil slaan, reutelt rustig verder.
Als ik vÃÃl rook zeg, dan bedoel ik ook vÃÃl rook. ;D En ja: de uitlaat sputtert. Het wordt wel wat beter als de motor warm is (op het filmpje was ie koud), maar verdwijnt niet helemaal. Nadat ik de compressie had gemeten was er alweer een stuk minder rook, vreemd genoeg. Dat sputteren zag ik ook terug bij de b19A van 345GLS.

Marc1970 schreef:Die vacuumtoeter op de verdeler kende ik nog niet, heeft-ie twee ingangen? 1 voor vervroegen, 1 voor verlaten, zo'n soort truc? Wat gebeurt er als je die loshaalt?
Ja, ik weet ook niet precies hoe die 'toeter' in elkaar zit. Aan de voorzijde van de trommel (aan de kant van de verdeler) zit een vacuümslangetje dat naar de inlaat gaat. Dat slangetje even losgehaald en eraan gezogen: je ziet de bodem van de verdeler wel bewegen -lijkt normaal. Aan de achterzijde van de trommel zit een tweede vacuümslangetje, welk naar de bovenzijde carb gaat. Ik heb ze nog niet losgehaald bij lopende motor, zal ik nog eens doen.

Marc1970 schreef:De choke gaat niet helemaal dicht, hevel zit niet helemaal tegen de stop aan, klopt dat? Haal hem van de kabel en kijk of-ie nog verder dicht gaat.

Op de filmpjes stond de choke inderdaad op, dus het klopt wel dat ze op dat moment niet tegen de stop zaten. De motor was nog koud, dus zonder choke liep ie aan een beroerd laag toerental.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Nu ga ik toch voorzichtig beweren dat mijn 345 beter loopt dan jouw 242.

Bij verhoogd stationair ligt mijn blok namelijk keurig stil, al helemaal bij 1500 tpm. Dat roken komt me wel bekend voor, heb ik ook.

Morgen zal ik de 345 eens uit de garage trekken en soortgelijke filmpjes maken. Kunnen we eens vergelijken.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
345GLS schreef:Nu ga ik toch voorzichtig beweren dat mijn 345 beter loopt dan jouw 242.

Bij verhoogd stationair ligt mijn blok namelijk keurig stil, al helemaal bij 1500 tpm. Dat roken komt me wel bekend voor, heb ik ook.

Morgen zal ik de 345 eens uit de garage trekken en soortgelijke filmpjes maken. Kunnen we eens vergelijken.

Excuus, alleen een warhoofd als ik is natuurlijk in staat om dit te vergeten :Smile

Zodra ik er weer mee weg moet zal ik het filmpje alsnog maken.
Antwoord
Rubicon schreef:Cyl 1: 85 psi (5,8 bar)
Cyl 2: 85 psi
Cyl 3: 85 psi
Cyl 4: 88 psi (6,0 bar)

Dus de onderlinge verschillen kunnen al worden teruggevoerd tot aan de compressiemeter. Na een (heel) klein beetje ATF op de zuiger werd dit:

Cyl 1: 90 psi (6,2 bar)
Cyl 2: 86 psi (5,9 bar)
Cyl 3: 88 psi (6,0 bar)
Cyl 4: 89 psi (6,1 bar)

Oops! Dit zijn wel heel lage waarden. Ook al is de motor niet echt op bedrijfstemperatuur, hier moet dit toch wel hoger zijn, meen ik. Indien het onderscheidt tss de cilinders groter is als 2 bar dan moet je ongerust worden, maar met zo een lage waarden stemt dit mijn niet tot vreugde! :o Geen olie- of waterverbruik. Haalt vlot 140 km/h. Schudt en bokt bijna op elk toerental. Heel wat nieuw materiaal is er gemonteerd. Afstellingen (ontsteking, kleppen, carburatie) meermaals herhaald. Dit is toch onbegrijpelijk!
De waterdamp komt, denk ik, van de uitlaat. Een onverwarmde en vochtige garage zorgt voor heel veel condens.

De boosdoener is nog niet gevonden. Een minder goed vacuum zal de carburatie en de goede werking beinvloeden, maar lage compressie is een andere zaak. :Smile

Antwoord
345GLS schreef:Nu ga ik toch voorzichtig beweren dat mijn 345 beter loopt dan jouw 242.

Het lopen van jouw motor is merkelijk beter dan bij Rubicon. De werking bij koude toestand zou mss beter kunnen, maar toch eens dat hij warm is loopt hij toch lekker.
Hopelijk doet hij dit nog lang! Big Grin
Antwoord
Een motor met te lage compressie zou stationair juist heel mooi moeten lopen.

In het geval van Rubicon houd ik het dus op een foutieve meting.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.254 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.435 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 13.005 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 769 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.338 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.565 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Stationair Nicolaas H 3 2.126 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.872 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.326 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Pingelen bij hoge toeren Bromtol 22 9.900 2 August 2021, 20:31
Laatste bericht: Wouter265

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)