Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Blauwe
Volvo 142 B23 schreef:Mooie discussie over die pulley :-D. Ik wil ook meedoen, een kleinere pulley geeft een langzamere aandrijving van de hulpsystemen (aircopomp, dynamo, waterpomp, stuurbekrachtigingspomp). De motor kan hoger in toeren zonder dat de hulpsystemen overmatige toerentallen gaan draaien. Nou zal de dynamo daar niet veel om geven, maar de aico kan ik me voorstellen dat ie het minder vind. Stuurbekrachtigingspomp durf ik niet te zeggen omdat ik het principe van die pomp niet ken. Vwb waterpomp, deze gaat caviteren bij hoge toerentallen denk ik. Dan pompt ie nie en dat vind de rest nie leuk nie. Plus dat ie je waterpomp gewoon opvreet. En last but not least, een alu pulley smoelt lekker ;-).

precies, wat ik zeggen wou. ;-)
Antwoord
Gerald en Volvo 142 B23 snappen het helemaal. Boven 4250 treed cavitatie op (ook teveel druk), door de kleinere poelie minder toeren, dus het probleem van cavitatie komt veel hoger te liggen, op een toerental waar de motor nooit zal komen.

Ik denk dat ik de elektrische fan ga schakelen via een sensor, anders gewoon via een knop in het interieur. Uit/lage stand/hoge stand.

Skandix werkt snel, spullen zijn al binnen. Gisteren besteld en vandaag al binnen vanuit Duitsland. Originele Volvo v-riem (die van Scantech vertrouw ik niet helemaal eigenlijk haha, en voor de prijs kon ik hem niet laten liggen), wat VDO-fittingen voor het R-sport cluster, 2 Osram H4 lampkes en 2 fuseekogels voor stuurbekrachtiging. Dit heb ik gedaan omdat er nu nog onder zitten voor gebruik zonder stuurbekrachtiging. Deze hebben niet de offset van de versie met SBK voor positieve caster. De auto gaat er zwaarder van sturen (maar ik heb toch SBK), maar krijgt wel een betere stabiliteit en directer sturen.
Antwoord
keter schreef:Dat komt niet door te weinig water dat rondgepompt wordt, maar door te weinig airflow omdat je niet beweegt. Met 3000 rpm in de file zou het er niet beter op worden :wink:

Dan moet heel Nederland dus staan te koken in een file.
Groeten van Frans
Antwoord
Ik heb er in iedergeval een behoorlijke hekel aan om in de file te staan, kokend van woede is overdreven Wink.
Antwoord
DennisvdB schreef:Ik denk dat ik de elektrische fan ga schakelen via een sensor, anders gewoon via een knop in het interieur. Uit/lage stand/hoge stand.
.

Dennis ik weet dat er een cirquitje voor is, zowel hoog als laag op een duosensor. Geloof dat het via conrad te bestellen is. Als ik het kan vinden zal ik je de link toe sturen.

Schakelaar gestuurd kan altijd ook, maar dan moet je ff opletten dat je de boel wel zo schakeld dat ie niet aan blijft staan, dan trekt je accu leeg. (been there done that zeg maar).

Verder moet er ook een nadraai cirquitje zijn, dan blijft een electrisch pompje nog enige tijd nadraaien nadat de motor uit is, vind je turbo fijn. Zal is ff kijken of ik die ook nog kan vinden. Pompje's zitten iig op een R19 16v/clio 1 16v volgens mij.
Antwoord
Is goed Gerald, ben benieuwd. Alvast bedankt.
Antwoord
Relais uit een 850/s70/v70 slopen om die fan te schakelen. Tientje op de sloop. Moet je alleen nog de dubbele sensor hebben.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Gerald schreef:Dennis ik weet dat er een cirquitje voor is, zowel hoog als laag op een duosensor. Geloof dat het via conrad te bestellen is. Als ik het kan vinden zal ik je de link toe sturen.

Schakelaar gestuurd kan altijd ook, maar dan moet je ff opletten dat je de boel wel zo schakeld dat ie niet aan blijft staan, dan trekt je accu leeg. (been there done that zeg maar).

Verder moet er ook een nadraai cirquitje zijn, dan blijft een electrisch pompje nog enige tijd nadraaien nadat de motor uit is, vind je turbo fijn. Zal is ff kijken of ik die ook nog kan vinden. Pompje's zitten iig op een R19 16v/clio 1 16v volgens mij.

sowieso goed, ook voor non turbo auto's. Zodra je rijdt heb je koeling, zolang hij loopt nog steeds circulatie, maar zodra afgezet stopt dat en neemt de temperatuur in de kop weer tijdelijk toe. Doordat je koelt en circuleert ontstaat er minder krimp en uitzetting en da's beter voor kop en pakking.

Ik gebruik zelf een Kenlowe systeem, schakelt zichzelf in en uit, ook nadat het contact is uitgezet. Achter hetzelfde relais kan dan ook een electrisch pompje zoals aangegeven, daar ga ik ook ens naar kijken.. het zit immers zo in een leiding.. en anders iets van de kitcar site plukken..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ik krijg het idee, weet ook niet waarom, dat ze hier allemaal het wiel opnieuw zitten uit te vinden.
Groeten van Frans
Antwoord
Het vliegwiel zat niet goed gemonteerd, dus bak er weer onder uit en goed monteren. Baksteun is ook in de bitumen gegaan en er weer onder.
Bekabeling gelegd voor de elektrische benzinepomp, ruitensproeier en leiding voor de ruitensproeier vloeistof naar achteren.

Ohja, en nog een R-Sport stuurwiel gekocht. Kan ik wisselen tussen oud- en nieuw model haha.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 99.512 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 20.855 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 43.449 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 uit 1978 hugo 41 31.839 23 July 2016, 17:30
Laatste bericht: BartJu
  Weer eentje erbij: de blauwe automaat Arn02 106 79.426 19 August 2015, 23:27
Laatste bericht: Arn02
  Twee nieuwe aanwinsten: een grijze 740 GL station en een blauwe 242 L Arn02 16 14.357 13 October 2014, 09:09
Laatste bericht: Yellow240
  Blauwe ruis.. Jambon 371 221.741 14 July 2014, 23:48
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  De Bolide - Blauwe 142 keter 45 32.745 10 October 2013, 09:34
Laatste bericht: keter
  De blauwe Amazon uit 1970. Rubicon 48 28.887 31 May 2013, 12:52
Laatste bericht: Rubicon
  Grote blauwe tractor Rob 5 4.538 8 April 2013, 22:24
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)