12 December 2008, 10:34
Een B18 kop op een B20 of op een B18? Het eerste zal iets meer compressie geven, en ook wat meer vermogen. Misschien kunnen de antieke zuigerveren het allemaal niet verwerken, en dan krijg je inderdaad meer druk onderin het blok (carter).
Als je een complete B18 hebt kan die ook gewoon compleet versleten zijn, met hetzelfde gevolg: overdruk.
Dat wordt deels verwerkt door de carterventilatie, maar als het teveel wordt gaat de druk er langs alle kanten uit, dus ook door de keerringen van de krukas (voor en achter). ALs de voorste lekt vliegt de olie in het rond van de krukaspoelie. Achter komt het uit het kopp. huis druppelen.
Maar goed, je zou eens kunnen kijken of de carterventilatie goed werkt. Slang van inlaatspruitstuk moet op een 'eitje' op de zijkant van het blok, en van het luchtfilterhuis loopt een slang naar de vuldop.
Op oudere B18's is de ontluchting rechtstreeks naar beneden, dat kan natuurlijk ook naar binnen waaien als het maar genoeg blaast.
Als je een complete B18 hebt kan die ook gewoon compleet versleten zijn, met hetzelfde gevolg: overdruk.
Dat wordt deels verwerkt door de carterventilatie, maar als het teveel wordt gaat de druk er langs alle kanten uit, dus ook door de keerringen van de krukas (voor en achter). ALs de voorste lekt vliegt de olie in het rond van de krukaspoelie. Achter komt het uit het kopp. huis druppelen.
Maar goed, je zou eens kunnen kijken of de carterventilatie goed werkt. Slang van inlaatspruitstuk moet op een 'eitje' op de zijkant van het blok, en van het luchtfilterhuis loopt een slang naar de vuldop.
Op oudere B18's is de ontluchting rechtstreeks naar beneden, dat kan natuurlijk ook naar binnen waaien als het maar genoeg blaast.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969