Berichten: 24
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2008
240 benzine, B21, caburateur, 1979, start met koude motor slecht.........lang starten motor slaat uiteindelijk aan en is aan de gang te houden door met het gas te spelen, choke half open. Rijden gaat dan pas als de motor warm is (de olie in het blok nog niet helemaal). Bij poging tot wegrijden slaat de motor weer af. Kan wel 8 a 10 minuten duren. Lijkt wel te smoren. Is de motor helemaal op temp. dan start deze direct en is geheel rijdbaar.............?....waar zit het probleem en hoe op te lossen ?
Berichten: 2.404
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Staat de ontsteking goed?
Kleppen ooit gesteld
Tandriem een tandje versprongen?
Gok erop dat je eerst eens bij de contactpunten moet beginnen
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 24
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2008
(22 May 2020, 20:22)skidje schreef: Staat de ontsteking goed?
Kleppen ooit gesteld
Tandriem een tandje versprongen?
Gok erop dat je eerst eens bij de contactpunten moet beginnen
Heeft geen contactpunten meer...….zit 123 ignition op. Kleppen lang geleden gesteld (sindsdien niet veel km' s gereden). Distributie moet ik nakijken.
met groet Andreolie
Berichten: 6.695
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Die 123 kan toch ook verkeerd staan? Kap verkeerd erop? Contacten van de kap nog netjes?
Berichten: 9.899
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Met 123 kan je de ontstekingskant wel wegstrepen denk ik. Lijkt er belachelijk veel benzine uit de uitlaat te komen of zwarte rook tijdens het starten?
Aan de carburateurkant heb je de choke en 'verhoogd stationair' afstelling (kabel los?), valse lucht langs de choke, dat zijn zo'n beetje de suggesties van het handboek TP11740. Is het membraan vd naaldschuif kapot?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.404
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Heb op mijn 1800es ook die 123. Niks aan af te stellen lijkt het en vlgs mij loopt die B20 niet goed. Start wel goed. Mijn maatje met zijn B21ET heeft terug de originele gemonteerd. Liep echt beroerd op die 123. Maar ook die startte goed. Kijk met de stroboscoop eens of die 123 wel op tijd staat.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 131
Topics: 10
Lid sinds: May 2010
Valse lucht? Stinkt de auto naar benzine? Ik heb zelf eens de vacuumslang naar de rembekrachtiger lek gehad. Beroerd starten, nog beroerder lopen en pas als de auto warm werd ging allemaal weer wat beter. Spuit eens wat in het rond met remmenreiniger. Als de auto opeens harder gaat lopen heb je een vacuumlek te pakken.
Succes!
Amazon 1967 B18
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Berichten: 24
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2008
(31 May 2020, 15:19)MacVolvo schreef: Valse lucht? Stinkt de auto naar benzine? Ik heb zelf eens de vacuumslang naar de rembekrachtiger lek gehad. Beroerd starten, nog beroerder lopen en pas als de auto warm werd ging allemaal weer wat beter. Spuit eens wat in het rond met remmenreiniger. Als de auto opeens harder gaat lopen heb je een vacuumlek te pakken.
Succes!
Ja en kleppen gesteld en een vacuumlek gevonden ! De auto start weer en rijdt keigoed...…….dank allen....Andreolie
Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
(24 May 2020, 16:00)Marc1970 schreef: Met 123 kan je de ontstekingskant wel wegstrepen denk ik. Lijkt er belachelijk veel benzine uit de uitlaat te komen of zwarte rook tijdens het starten?
Aan de carburateurkant heb je de choke en 'verhoogd stationair' afstelling (kabel los?), valse lucht langs de choke, dat zijn zo'n beetje de suggesties van het handboek TP11740. Is het membraan vd naaldschuif kapot?
Als de membraan gescheurd is loopt hij ook warm niet lekker. Althans, ik heb 2x meegemaakt dat die gescheurd is (aftermarket membraan was geen goede kwaliteit). Starten en lopen ging prima, alleen helemaal geen vermogen. Toen met een pasje van 30-50 kmh naar huis gereden. (Pierburg carb).
Met deze symptomen lijkt het dus aan iets anders te liggen.
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***