19 February 2008, 22:40
jos245 schreef:BartJu schreef:Ik doe overschakelen liever niet rijdend:
als ik het bv met 120 op de snelweg probeer, lekker in de toeren, dan valt ie stapsgewijs terug tot 60-70 per uur.
Tegen die tijd zet ik m in de tussenstand, en trekt ie weer. Weer naar de B-stand valt ie terug. En op den duur zelfs stil.
Na minuut of 15 rust op B-stand start ie meestal weer alsof er niets aan de hand is.
Rijdend omzetten is dus zeker niet handig, beter even langs de kant. Pauze houden....
Dus tips zijn welkom, een afsteldag anders ook wel....
OP benzine loopt ie verder trouwens prima, al vond ie het maandag na twee dagen rust wat lastig met de kou (en dat in garage). Startte wel goed, maar wilde niet lekker lopen, erg kritisch met choke (te min: wil afslaan, te veel: stokt, verzuipt).
Uit je verhaal maak ik op dat de auto waarschijnlijk verzuipt als je van lpg mnaar benzine overschakelt.
Als je 15 min. wacht is de benzine genoeg verdampt en start de auto weer. Het probleem zit hem dus naar mijn vermoeden in de carburateur.
Tussen haakjes: overschakelen tussen lpg en benzine en vice versa moet je bij oudere types carburateurmotoren altijd rijdend doen !
Als je het stilstaand doet moet je lang starten omdat de carburateur eerst gevuld moet worden en in het ergste geval heb je een tijdelijk mengsel van 2 brandstoffen waardoor je de auto nog moeilijker aan de praat krijgt.
Jos,
ik denk zelf ook die kant op. Zeker omdat ie weer oppakt als ik bij inhouden de schakelaar in de middenstand zet.
Maar paar keer die truc achter elkaar is moeilijk, qua verkeer. EN helpt meestal ook niet echt.
Wellicht moet ik eens naar de carb kijken, maar dat is iets voor als er meer tijd is....
OP zich valt probleem erg mee, rij toch alleen LPG, dus dat scheelt fors in centjes, en in de haast die ik er mee heb....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005