Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ook deze b230f heeft kuren; start moeilijk en slaat af, vooral bij stationair
#1
De laatste tijd gaat het minder goed met de Volvo, een 240 GLE 2.3 uit by1993 (b230f). Sinds anderhalve maand loopt de motor na een koude start een paar minuten maar op drie poten, schokt en bokt een tijdje, tot de vierde cilinder mee is en dan gaat het allemaal weer best netjes. Hij start dus wel goed, maar het duurde even voor ie netjes regelmatig begon te lopen. Maar na verloop van tijd kreeg de motor ook tijdens het rijden moeite met lagere snelheden. Een rond punt nemen, afremmen voor een rood licht, filerijden,... zomaar 'uit het niets' kon de motor dan beginnen bokken en hoesten, en dreigde af te slaan. Af en toe lichte ook het lambda-lampje dan even op. Alleen door op die momenten gas bij te geven kon ik vermijden dat de motor afsloeg. Deed ik dat niet, of te laat, sloeg ie al stotterend en stampend af, waarna ie maar weer moeilijk aan de praat te krijgen was. Dat gebeurde trouwens alleen bij lage snelheden / toerentallen. Eenmaal boven de ca. 30 km/u reed de Volvo weer als een lier. Maar filerijden was een ware nachtmerrie... voelde me ook behoorlijk aso als ik weer maar eens in de file of aan het stoplicht stond te wachten met de voet op het gaspedaal...

Het maakt helemaal niet uit of de motor warm of koud was, bij korte ritten of na ritten van twee uur. Soms zelfs een enkele dag geen problemen, maar 'ineens' had ie het dan weer. Ook bleek dat het gas soms bleef hangen. Dat merkte ik vooral bij lagere snelheden (10-30 km/u); bij ontkoppelen zakte het toerental niet onmiddellijk naar zijn normale stationair, maar bleef even 'hangen', viel dan weer omlaag naar zijn normale stationair, om dan ineens weer te stijgen.. kortom, alsof je met het gaspedaal zat te spelen in zijn vrij.

Uiteindelijk heb ik de Volvo naar de Volvo-boer gebracht. Rond die tijd was ook het lambda-lampje continue beginnen branden. Maar de Volvo-boer vindt het probleem niet!

Overigens heeft de Volvo een half jaar terug nog een groot onderhoud gehad, waarbij alle filters en vloeistoffen zijn vervangen. Ook het hele ontstekingssysteem is maar een paar maanden oud (verdeelkap, rotor, bougies, bougiekabels etc), daaraan kan het dus niet echt liggen.

Lambda-sonde bleek defect en is vervangen. Ook de LMM is vervangen. Sindsdien loopt de motor wel regelmatiger, in die zin dat de gas niet meer blijft hangen.

Maar nu wil de Volvo nauwelijks meer starten. De aanjager gaat wel rond, maar het duurt echt lang voor de motor aanslaat. Ik moet dan onmiddellijk het gaspedaal heel diep intrappen om te zorgen dat de motor blijft lopen. Als ik dat niet doe, slaat ie al amper na een seconde of wat weer af. Hierna nog proberen starten levert dan alleen nog een verzuipte motor op. In die zin is het dus erger geworden dan daarvoor. Als ik die eerste paar minuten de motor door gas geven aan de gang kan houden, gaat het wel weer en kan ik er gewoon mee rijden. Loopt netjes en regelmatig. Maar opnieuw in de file, of stationair wachten is a no. De motor blijft dan wel nog een hele poos vrij regelmatig stationair lopen, maar na tien minuten duikt het duiveltje weer op en slaat hij af. Als de motor warm is, kan ik 'm daarna vaak wel weer starten, maar na een paar minuten slaat ie weer af als ik niets doe.

Dus.. De Volvo-garage (waar wel af en toe een 240 over de vloer komt) vindt het probleem niet en ze staan een beetje voor een raadsel. De ene garagehouder suggereerde dat de injectoren verstopt zaten. Die zijn inmiddels gereinigd, maar na 450 km is er nog steeds geen verbetering te merken. Hij start steeds slechter en blijft afslaan.

Zijn collega denkt dan weer aan de ecu. Probleem is dat ze geen donorauto hebben, om door uitwisselen van onderdelen (zoals de ecu) na te gaan wat er evt defect is. En om zomaar even een nieuwe computer te bestellen om dat uit te testen, is een te dure grap :-\

Het is een hele lange post geworden, maar zo staat het er momenteel voor. Ik ben een lijstje aan het opmaken van mogelijke tips die ik op het forum heb gevonden, die ik aan de Volvo-garage ga geven. Ik ben ook heel benieuwd wat jullie er nog van denken!
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord


Berichten in dit topic
Ook deze b230f heeft kuren; start moeilijk en slaat af, vooral bij stationair - door Rubicon - 7 April 2007, 18:31

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F met klopgeest Kogelman 4 227 21 June 2025, 00:02
Laatste bericht: Kogelman
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 2.931 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 617 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.846 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 1.129 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.978 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.105 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.607 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 965 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.692 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)