20 November 2020, 21:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 November 2020, 21:32 door BartJu.)
Zo, complimnten voor dat nette uitgebreide verhaal Grey240Polar, ik vind het een heldere uiteenzetting (maar ken de theorie ook nog wel, wellicht dat dat ook helpt).
Toch een punt waar ik de genoemde instructie anders had begrepen of uitgelegd.
Uit de originele instructie maakte ik op dat als je de 13V op de linkerschoen van de andere zekering neemt, en dan meet tegen de rechterpool van de tankpompzekering, je ook ziet of er een gesloten stroomkring is. De Voltmeting doet het immers alleen als er ook een (miniem) stroompje kan lopen. Dat stroompje loopt dan toch van de accu, via de linkerzekeringvoet, de voltmeter, de hele bedrading en pomp en via massa weer naar accu? Dan meet je dus via de tankpomp incl de hele bedrading toch?
Oke, je sluit kortsluiting niet ermee uit, maar dan zou de zekering er ook al uitgeklapt moeten zijn. Of er moet nog een verbruiker via die zekering lopen, dan weet je nog niet veel.
Nogmaals, wellicht interpreteer ik het verkeerd en dan leer ik graag bij. Maar volgens mij heeft die methode dan dus wel waarde als eerste diagnosestap. Bij de pomp meten is dan uiteraard wel een logisch vervolg.
Toch een punt waar ik de genoemde instructie anders had begrepen of uitgelegd.
(20 November 2020, 10:37)Grey240Polar schreef: ....
Terug naar de auto en nu komt het uitsluiten van mogelijke oorzaken.
Mijn eerste stap was het meten van de spanning op de draad naar de pomp zo dicht mogelijk bij de tank. Want ook al staat er bij de zekering nog spanning op, als er een kabelbreuk o.i.d. is dan komt dat niet meer bij de tank aan. Die draad (ik geloof rood/geel) moet bij draaiende motor ong. 13-14 V meten t.o.v. "ground" (dat "t.o.v. ground" laat ik vanaf nu weg).
Ik had daar inderdaad spanning.
.... Dat gaat hierom
Uit de originele instructie maakte ik op dat als je de 13V op de linkerschoen van de andere zekering neemt, en dan meet tegen de rechterpool van de tankpompzekering, je ook ziet of er een gesloten stroomkring is. De Voltmeting doet het immers alleen als er ook een (miniem) stroompje kan lopen. Dat stroompje loopt dan toch van de accu, via de linkerzekeringvoet, de voltmeter, de hele bedrading en pomp en via massa weer naar accu? Dan meet je dus via de tankpomp incl de hele bedrading toch?
Oke, je sluit kortsluiting niet ermee uit, maar dan zou de zekering er ook al uitgeklapt moeten zijn. Of er moet nog een verbruiker via die zekering lopen, dan weet je nog niet veel.
Nogmaals, wellicht interpreteer ik het verkeerd en dan leer ik graag bij. Maar volgens mij heeft die methode dan dus wel waarde als eerste diagnosestap. Bij de pomp meten is dan uiteraard wel een logisch vervolg.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005