20 March 2020, 17:52
Met behulp van de service manual heb ik vandaag wat zaken gecheckt.
De zgn. "control function 1" van de diagnostic unit (= het uitlezen van foutcodes) gaf een 1-1-1, oftewel sinds de laatste keer dat ik de foutcodes heb gewist zijn er geen nieuwe opgeslagen.
Met "control function 2" kun je de gaspositiesensor testen (stationair, gaspedaal deels en vol ingetrapt) alsmede het aanwezig zijn van het rpm-signaal. Allemaal OK.
Dan is er nog de "control function 3" die een paar keer achter elkaar de injectoren en de stationairklep bedient. Dat ziet er ook goed uit zoals je kunt zien in dit filmpje (bij voorkeur met geluid bekijken).
Wat dan?
Ik had nog tijd om op de connector van de ECU wat weerstandsmetingen te doen zoals de koelwatertemp.sensor, maar ook die waren OK.
Natuurlijk start de motor op dit moment zoals het hoort. Dus wellicht heeft het losnemen en weer aansluiten van de connector op de ECU al een effect gehad. Even afwachten dus...
De zgn. "control function 1" van de diagnostic unit (= het uitlezen van foutcodes) gaf een 1-1-1, oftewel sinds de laatste keer dat ik de foutcodes heb gewist zijn er geen nieuwe opgeslagen.
Met "control function 2" kun je de gaspositiesensor testen (stationair, gaspedaal deels en vol ingetrapt) alsmede het aanwezig zijn van het rpm-signaal. Allemaal OK.
Dan is er nog de "control function 3" die een paar keer achter elkaar de injectoren en de stationairklep bedient. Dat ziet er ook goed uit zoals je kunt zien in dit filmpje (bij voorkeur met geluid bekijken).
Wat dan?
Ik had nog tijd om op de connector van de ECU wat weerstandsmetingen te doen zoals de koelwatertemp.sensor, maar ook die waren OK.
Natuurlijk start de motor op dit moment zoals het hoort. Dus wellicht heeft het losnemen en weer aansluiten van de connector op de ECU al een effect gehad. Even afwachten dus...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47