7 March 2020, 09:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 March 2020, 09:36 door Grey240Polar.)
Ja, inderdaad vreemd, maar na het wissen kwam deze code toch echt weer terug na een moeizame start.
Mogelijke verklaring: wellicht komt dat omdat ik in geval van een moeizame start wat gas bij moet geven om de motor aan te laten slaan. Dat betekent voor de ECU ook meteen dat er geen sprake meer is van "idle" (gaspositieschakelaar). De ECU genereert m.i. daarom een 2-3-1 i.p.v. een 2-3-2. Het is ook dan dat ik het "check engine" lampje even zie oplichten.
Maar als de motor eenmaal goed loopt is er in het hele toerengebied, incl. stationair draaien, niets op aan te merken. Pas bij een nieuwe start (warm of koud, dat maakt niet uit) kan het eventueel weer niet vlekkeloos gaan, eerder niet.
Het beperkt zich tot nu toe dus tot vanaf de start tot hooguit enkele seconden daarna.
Fijn, zo'n soms wel soms niet fout. Toch maar eerst de bougies eens controleren, ook al hebben deze hun 20.000 km er nog niet op zitten.
Mogelijke verklaring: wellicht komt dat omdat ik in geval van een moeizame start wat gas bij moet geven om de motor aan te laten slaan. Dat betekent voor de ECU ook meteen dat er geen sprake meer is van "idle" (gaspositieschakelaar). De ECU genereert m.i. daarom een 2-3-1 i.p.v. een 2-3-2. Het is ook dan dat ik het "check engine" lampje even zie oplichten.
Maar als de motor eenmaal goed loopt is er in het hele toerengebied, incl. stationair draaien, niets op aan te merken. Pas bij een nieuwe start (warm of koud, dat maakt niet uit) kan het eventueel weer niet vlekkeloos gaan, eerder niet.
Het beperkt zich tot nu toe dus tot vanaf de start tot hooguit enkele seconden daarna.
Fijn, zo'n soms wel soms niet fout. Toch maar eerst de bougies eens controleren, ook al hebben deze hun 20.000 km er nog niet op zitten.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47