6 March 2020, 13:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 April 2020, 09:50 door Grey240Polar.)
Probleem opgelost.
B200F (LH2.4 Jetronic).
Normaal start je deze motor zonder gas en de ECU pikt na het aanslaan het toerental even op naar 1000 rpm om vervolgens te settelen op 750 rpm.
Nu ervaar ik echter dat dat oppikken soms slecht of zelfs niet gebeurt. In dat eerste geval stort het toerental in om zo rond 500 rpm te blijven hangen. In het tweede geval slaat de motor gewoon meteen af. Dit kan zowel bij koude als warme motor gebeuren.
The usual suspect (stationairklep) is al schoon gemaakt en lijkt normaal te werken. Ook de connector naar de LMM heb ik schoon gemaakt.
Uitlezen van de foutcodes geeft een 2-3-1. Deze heb ik gewist en na een paar startpogingen, waarvan enkele zonder centje pijn, enkele moeizaam en een paar gewoon met afslaan (allemaal direct achter elkaar) kreeg ik weer een 2-3-1 code.
Dit lijkt dus op een te rijk of te arm mengsel in deellast (foutcodes). Koude start met een te rijk mengsel ken ik al van mijn vorige B200F, en dat waren andere symptomen dan nu (en bovendien consequent dezelfde symptomen, i.t.t. nu).
Als de motor eenmaal loopt, loopt ie ook gewoon zonder centje pijn, een vacuumlek is dus niet iets waar ik als eerste aan zou denken.
Waar kan ik het beste gaan zoeken?
B200F (LH2.4 Jetronic).
Normaal start je deze motor zonder gas en de ECU pikt na het aanslaan het toerental even op naar 1000 rpm om vervolgens te settelen op 750 rpm.
Nu ervaar ik echter dat dat oppikken soms slecht of zelfs niet gebeurt. In dat eerste geval stort het toerental in om zo rond 500 rpm te blijven hangen. In het tweede geval slaat de motor gewoon meteen af. Dit kan zowel bij koude als warme motor gebeuren.
The usual suspect (stationairklep) is al schoon gemaakt en lijkt normaal te werken. Ook de connector naar de LMM heb ik schoon gemaakt.
Uitlezen van de foutcodes geeft een 2-3-1. Deze heb ik gewist en na een paar startpogingen, waarvan enkele zonder centje pijn, enkele moeizaam en een paar gewoon met afslaan (allemaal direct achter elkaar) kreeg ik weer een 2-3-1 code.
Dit lijkt dus op een te rijk of te arm mengsel in deellast (foutcodes). Koude start met een te rijk mengsel ken ik al van mijn vorige B200F, en dat waren andere symptomen dan nu (en bovendien consequent dezelfde symptomen, i.t.t. nu).
Als de motor eenmaal loopt, loopt ie ook gewoon zonder centje pijn, een vacuumlek is dus niet iets waar ik als eerste aan zou denken.
Waar kan ik het beste gaan zoeken?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47