21 February 2020, 17:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 February 2020, 17:56 door Marc1970.)
Gefeliciteerd met de 20 pk erbij! Is dat gemeten/omgerekend in DIN krukas-pk of achterwiel-pk? Is het luchtfilter vervangen voor de meting en meer van dat soort basis onderdelen gecontroleerd?
Compressieverhouding (statisch), hoeveel mengsel de motor er doorheen krijgt en ontstekingstijdstip zijn de grootste factoren voor pk. De eerste en derde factor wordt je motor efficienter van, van de tweede gaat alleen je tank eerder leeg (maar je rijdt wel sneller). Een turbo is goed om mengsel door te motor te jagen, een LPG mengstuk in de inlaat slecht.
Hoe dat mengsel precies is, is ook van invloed. Paar procent te arm is zuinigst, 10% te rijk is het krachtigst. Nu staat ie waarschijnlijk wat te rijk (dat is ook veiliger bij hoge rpm/vermogens ivm high speed knock). Hoop theorie: https://x-engineer.org/automotive-engine...rformance/
Ontsteking is altijd een compromis als je zowel op LPG als benzine wilt afstellen omdat beide anders verbranden in de motor: http://www.acl.com.au/web/acl00056.nsf/a...enDocument
Compressieverhouding vd B19K is al hoog zat en weinig aan te doen, en de compressie is goed bevonden dus dat is het niet. Je zal aan de mengsel en ontstekingskant moeten zoeken, de resterende pk's. En dat had de tuner al gedaan.
Wat je denk ik het best doet is het optimum zoeken bij 2500-3000 rpm (snelweg) voor LPG, en de rest is mee te leven. Dan kom je niet aan de max pk, op geen van beide brandstoffen, eerder aan de max koppel. Heeft de 1-2-3 ontsteking niet een LPG curve ergens?
Een paar 'gratis' procent is misschien nog te bereiken (als je slangen etc het houden) door er een warmere thermostaat in te zetten en de druk op het koelsysteem te verhogen met een 1,5 bar overdrukdop.
Compressieverhouding (statisch), hoeveel mengsel de motor er doorheen krijgt en ontstekingstijdstip zijn de grootste factoren voor pk. De eerste en derde factor wordt je motor efficienter van, van de tweede gaat alleen je tank eerder leeg (maar je rijdt wel sneller). Een turbo is goed om mengsel door te motor te jagen, een LPG mengstuk in de inlaat slecht.
Hoe dat mengsel precies is, is ook van invloed. Paar procent te arm is zuinigst, 10% te rijk is het krachtigst. Nu staat ie waarschijnlijk wat te rijk (dat is ook veiliger bij hoge rpm/vermogens ivm high speed knock). Hoop theorie: https://x-engineer.org/automotive-engine...rformance/
Ontsteking is altijd een compromis als je zowel op LPG als benzine wilt afstellen omdat beide anders verbranden in de motor: http://www.acl.com.au/web/acl00056.nsf/a...enDocument
Compressieverhouding vd B19K is al hoog zat en weinig aan te doen, en de compressie is goed bevonden dus dat is het niet. Je zal aan de mengsel en ontstekingskant moeten zoeken, de resterende pk's. En dat had de tuner al gedaan.
Wat je denk ik het best doet is het optimum zoeken bij 2500-3000 rpm (snelweg) voor LPG, en de rest is mee te leven. Dan kom je niet aan de max pk, op geen van beide brandstoffen, eerder aan de max koppel. Heeft de 1-2-3 ontsteking niet een LPG curve ergens?
Een paar 'gratis' procent is misschien nog te bereiken (als je slangen etc het houden) door er een warmere thermostaat in te zetten en de druk op het koelsysteem te verhogen met een 1,5 bar overdrukdop.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969