27 July 2019, 11:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 April 2020, 09:49 door Grey240Polar.)
Tijd om deze vraag naar boven te schoppen.
Vandaag heb ik na 20.000 km de bougies vervangen, en niet geheel als verrassing is die van cilinder #2 nu wel duidelijk anders van kleur geworden (overigens vind ik alleen die van cilinders #3 en #4 voldoen aan de verwachtingen, die van #1 is opvallend schoon op de isolator).
![[Afbeelding: d6qOSJt.jpg?1]](https://i.imgur.com/d6qOSJt.jpg?1)
Er is iets niet helemaal lekker. Na een paar dagen staan kan de motor wel eens even op drie cilinders lopen na de koude start.
Ik heb iig nu alle slijtdelen van de ontsteking vervangen (iets eerder al de rotor en kap, maar dat gaf geen verschil) en de bougiekabels meten nog prima. Nu even kijken of deze "misfire" is opgelost met het vervangen van de bougies (en zo ja, voor hoe lang).
Terzijde: dit zijn Bosch WR7DC+ ("+1") bougies en die worden tegenwoordig in Rusland vervaardigd. Komen de originele Volvo bougies daar "toevallig" ook vandaan?
Vandaag heb ik na 20.000 km de bougies vervangen, en niet geheel als verrassing is die van cilinder #2 nu wel duidelijk anders van kleur geworden (overigens vind ik alleen die van cilinders #3 en #4 voldoen aan de verwachtingen, die van #1 is opvallend schoon op de isolator).
![[Afbeelding: d6qOSJt.jpg?1]](https://i.imgur.com/d6qOSJt.jpg?1)
Er is iets niet helemaal lekker. Na een paar dagen staan kan de motor wel eens even op drie cilinders lopen na de koude start.
Ik heb iig nu alle slijtdelen van de ontsteking vervangen (iets eerder al de rotor en kap, maar dat gaf geen verschil) en de bougiekabels meten nog prima. Nu even kijken of deze "misfire" is opgelost met het vervangen van de bougies (en zo ja, voor hoe lang).
Terzijde: dit zijn Bosch WR7DC+ ("+1") bougies en die worden tegenwoordig in Rusland vervaardigd. Komen de originele Volvo bougies daar "toevallig" ook vandaan?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47