1 May 2019, 14:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 February 2020, 14:44 door CK070.
Edit Reason: Nadere vraag
)
Hallo allemaal,
Even een update over mijn probleem hieronder, over mijn niet lekker rijdende Volvo 240 uit 1984.
Te langen leste ben ik met de auto naar Speed Centre Geldermalsen geweest. Daar is de auto op de rollenbank gezet en opnieuw afgesteld. Zowel op benzine als LPG heb ik veel PK's gewonnen (van 60 op LPG naar 82, benzine ook ongeveer 82 PK). Misschien kan het nog beter, aangezien een overzicht op internet mij leert dat het originele aantal PK's voor de B19K-motor tussen 90 en 100 zou liggen.
Maar nu heb ik een andere vraag:
Met de nieuwe afstelling is het verbruik flink toegenomen (logisch op zich). Ik blijf nu steeds onder de 1:7.
Welk verbruik halen jullie met je Volvo 240? Op LPG/Benzine? En met welke motor?
(1, 2 of 3 kilometer extra per liter scheelt nogal in de brandstofkosten, maar het moet natuurlijk niet weer erg ten koste van de prestaties gaan).
Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
Met vriendelijke groet,
Carlo
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn Volvo 240 uit 1984 met B19K-motor rijdt al een tijd niet lekker. De motor loopt niet mooi rond (stationair wel behoorlijk) en ik mis af en toe power, met name in de vierde en de derde versnelling (4-bak). Soms kom ik maar moeilijk heuvelop of boven de 100, vooral met wind tegen. LPG of benzine maakt niet uit. Ik heb de auto al 23 jaar, en ik heb dit niet eerder meegemaakt. Het rijden is nu geen plezier meer.
Ik vermoed een lucht-/vacuümprobleem. Daarom zou ik graag eens op tekening of op foto van een andere B19K-motor willen zien hoe de luchtslangen gemonteerd moeten zitten. De carburateur op mijn auto is een Pierburg 175 CDUS.
Wat heb ik al eerder laten doen om het probleem te verhelpen:
- compressie meten (oké)
- carburateur reviseren (vlotternaald, sproeierbuis en vacuümrubber)
- kleppen stellen
- nieuwe bobine
- nieuwe verdeler (1-2-3)
Wie kan mij helpen? Bij voorbaat dank!
Met vriendelijke groet,
Carlo
Even een update over mijn probleem hieronder, over mijn niet lekker rijdende Volvo 240 uit 1984.
Te langen leste ben ik met de auto naar Speed Centre Geldermalsen geweest. Daar is de auto op de rollenbank gezet en opnieuw afgesteld. Zowel op benzine als LPG heb ik veel PK's gewonnen (van 60 op LPG naar 82, benzine ook ongeveer 82 PK). Misschien kan het nog beter, aangezien een overzicht op internet mij leert dat het originele aantal PK's voor de B19K-motor tussen 90 en 100 zou liggen.
Maar nu heb ik een andere vraag:
Met de nieuwe afstelling is het verbruik flink toegenomen (logisch op zich). Ik blijf nu steeds onder de 1:7.
Welk verbruik halen jullie met je Volvo 240? Op LPG/Benzine? En met welke motor?
(1, 2 of 3 kilometer extra per liter scheelt nogal in de brandstofkosten, maar het moet natuurlijk niet weer erg ten koste van de prestaties gaan).
Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
Met vriendelijke groet,
Carlo
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn Volvo 240 uit 1984 met B19K-motor rijdt al een tijd niet lekker. De motor loopt niet mooi rond (stationair wel behoorlijk) en ik mis af en toe power, met name in de vierde en de derde versnelling (4-bak). Soms kom ik maar moeilijk heuvelop of boven de 100, vooral met wind tegen. LPG of benzine maakt niet uit. Ik heb de auto al 23 jaar, en ik heb dit niet eerder meegemaakt. Het rijden is nu geen plezier meer.
Ik vermoed een lucht-/vacuümprobleem. Daarom zou ik graag eens op tekening of op foto van een andere B19K-motor willen zien hoe de luchtslangen gemonteerd moeten zitten. De carburateur op mijn auto is een Pierburg 175 CDUS.
Wat heb ik al eerder laten doen om het probleem te verhelpen:
- compressie meten (oké)
- carburateur reviseren (vlotternaald, sproeierbuis en vacuümrubber)
- kleppen stellen
- nieuwe bobine
- nieuwe verdeler (1-2-3)
Wie kan mij helpen? Bij voorbaat dank!
Met vriendelijke groet,
Carlo