25 May 2017, 08:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 May 2017, 09:25 door Grey240Polar.)
Stotteren op één bepaalde snelheid doen mij eerlijk gezegd niet meteen aan het brandstofsysteem denken.
Het enige dat ik nog van scheikunde weet is dat water en benzine niet in elkaar oplossen maar dat alcoholen wel in beiden kunnen oplossen. Alcohol kan daardoor ook water in benzine doen oplossen (bij E10 las ik ergens 0,5%).
Nu dat alle benzines wettelijk bepaald een hoeveelheid ethanol moeten bevatten kan ik me niet meer voorstellen dat vocht zich nog in tanks kan ophopen. Ook Euro 95 heeft al jaren (max.) 5% ethanol, E10 max. 10%. In België heeft sinds begin dit jaar Euro 95 dezelfde hoeveelheid ethanol als E10, ook weer bij wet.
Eind vorig jaar heb ik de primaire pomp (intankpomp) vervangen, en de oorzaak van het niet werken was niet de pomp zelf, maar de draaddoorvoer was door corrosie en trillingen kapot gegaan en had daarmee een draadbreuk veroorzaakt. Budgetteer bij voorkeur daarom ook voor een pomphouder/sender unit ("sender unit" = signaalgever voor de bezinemeter, dus als die meter niet betrouwbaar is sla je dan ook meteen twee vliegen in één klap).
Maar... daar heb ik jaren mee rond gereden, tot aan bijna lege tanks aan toe zonder enig ander symptoom dan een wat zoemende injectiepomp (die onder de auto) als de tank <25% vulling was. Die pomp zal daardoor waarschijnlijk wel sneller zijn versleten.
Over vuil in de tank: ook dat zou wel eens reuze kunnen meevallen. Voordat je daar bij voorbaat de schuld aan geeft even onderstaande foto's bekijken van mijn 245 tegen zijn 25e levensjaar. De twee zwarte puntjes is alles wat erin lag, en dat is misschien zelfs pas bij het verwijderen van de pomphouder gebeurd. Het grijs is geen vuil, het is een oxidelaagje op het metaal, linksboven kun je zien waar het filter tegen het metaal heeft geschuurd, en het glimmend gehouden. In het filter vond ik in de naad wat zandkorrels en haren, meer niet. Het filter in de tank houdt alleen grof vuil tegen het filter onder de auto doet het fijnere werk.
![[Afbeelding: om7Oqwm.jpg]](http://i.imgur.com/om7Oqwm.jpg)
![[Afbeelding: fqBwQi3.jpg]](http://i.imgur.com/fqBwQi3.jpg)
Eigenlijk zou mijn eerste vraag zijn of je een "zeurende" of zoemende pomp onder de auto hebt als je tank onder een kwart gevuld is...
Let wel: bij een originele Bosch pomp. Bij goedkopere aftermarket pompen zou het wel eens zo kunnen zijn dat die altijd (irritant) zoemen.
Het enige dat ik nog van scheikunde weet is dat water en benzine niet in elkaar oplossen maar dat alcoholen wel in beiden kunnen oplossen. Alcohol kan daardoor ook water in benzine doen oplossen (bij E10 las ik ergens 0,5%).
Nu dat alle benzines wettelijk bepaald een hoeveelheid ethanol moeten bevatten kan ik me niet meer voorstellen dat vocht zich nog in tanks kan ophopen. Ook Euro 95 heeft al jaren (max.) 5% ethanol, E10 max. 10%. In België heeft sinds begin dit jaar Euro 95 dezelfde hoeveelheid ethanol als E10, ook weer bij wet.
Eind vorig jaar heb ik de primaire pomp (intankpomp) vervangen, en de oorzaak van het niet werken was niet de pomp zelf, maar de draaddoorvoer was door corrosie en trillingen kapot gegaan en had daarmee een draadbreuk veroorzaakt. Budgetteer bij voorkeur daarom ook voor een pomphouder/sender unit ("sender unit" = signaalgever voor de bezinemeter, dus als die meter niet betrouwbaar is sla je dan ook meteen twee vliegen in één klap).
Maar... daar heb ik jaren mee rond gereden, tot aan bijna lege tanks aan toe zonder enig ander symptoom dan een wat zoemende injectiepomp (die onder de auto) als de tank <25% vulling was. Die pomp zal daardoor waarschijnlijk wel sneller zijn versleten.
Over vuil in de tank: ook dat zou wel eens reuze kunnen meevallen. Voordat je daar bij voorbaat de schuld aan geeft even onderstaande foto's bekijken van mijn 245 tegen zijn 25e levensjaar. De twee zwarte puntjes is alles wat erin lag, en dat is misschien zelfs pas bij het verwijderen van de pomphouder gebeurd. Het grijs is geen vuil, het is een oxidelaagje op het metaal, linksboven kun je zien waar het filter tegen het metaal heeft geschuurd, en het glimmend gehouden. In het filter vond ik in de naad wat zandkorrels en haren, meer niet. Het filter in de tank houdt alleen grof vuil tegen het filter onder de auto doet het fijnere werk.
![[Afbeelding: om7Oqwm.jpg]](http://i.imgur.com/om7Oqwm.jpg)
![[Afbeelding: fqBwQi3.jpg]](http://i.imgur.com/fqBwQi3.jpg)
Eigenlijk zou mijn eerste vraag zijn of je een "zeurende" of zoemende pomp onder de auto hebt als je tank onder een kwart gevuld is...
Let wel: bij een originele Bosch pomp. Bij goedkopere aftermarket pompen zou het wel eens zo kunnen zijn dat die altijd (irritant) zoemen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47