29 March 2017, 06:32
(28 March 2017, 19:53)jos evers schreef: Wat houden jullie aan kwa onderhoudsinterval voor ontstekingsdelen zoals bougie's, kabels, rotor en verdelerkap?
Leuke vraag.
Bougies: 20.000 km per de aanbeveling in de Haynes handleiding.
Ze staan bloot aan een helse omgeving en ik ken iemand met een Ford V6 waarbij de isolator bij 3 van de 6 cilinders stuk was gegaan. Ik neem voor die 10-12 euro liever het zekere voor het onzekere.
Je kunt na zo'n afstand ook mooi de toestand van de motor zien aan het uiterlijk van de bougies. De langzaam steeds rijker lopende motor merkte ik pas een paar maanden geleden aan de symptomen, maar mijn bougies verraadden al zeker de laatste 3 wissels dat er iets niet helemaal goed was en heel langzaam steeds erger werd.
Kabels: onlangs gedaan toen drie van de vijf (vier + de kabel tussen bobine en distributeur) oneindig hoge weerstand bleken te meten. Deze waren nog de originelen uit 1992 want de datecode stond op de kabels gedrukt. Dit maakte geen verschil in starten of stationair lopen, wel op de snelweg, de motor liep "smoother". Iets wat ik totaal niet had verwacht.
De oude kabels hadden zo'n 25 jaar en 310.000 km achter de rug.
Ik zou hier geen termijn voor voorschrijven, gewoon af en toe met een multimeter de weerstand meten en vervangen indien nodig.
Rotor: deze heb ik meen ik ooit eens vervangen toen ik zag dat er een scheurtje in het plastic zat en onlangs bij een grote beurt. De punt van de rotor was erg onregelmatig geworden.
Dus: vervangen als het nodig lijkt. Bij tussentijdse controle niet aan vijlen, hooguit aan de wang van een band de aanslag afvegen.
Kap: onlangs met de grote beurt. Voornamelijk vanwege het verschil dat de kabels maakten. Aan de overslagpunten was een soort aanslag ontstaan die eraf viel bij het aantikken en dus een grotere afstand veroorzaakten. In zo'n meegeperst rond cirkeltje met data en een pijl kon ik zien dat de kap van 2002 was. De kleur was ook aardig van typisch Bosch-rood naar bruinig verkleurd. Ik zou denk ik voortaan 100.000 km aanhouden.
De laatste twee gaven geen merkbare verbetering, maar nou is preventief onderhoud dan ook wel iets dat zou plaats moeten vinden voordat er merkbare achteruitgang is.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47