26 March 2017, 07:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 March 2017, 07:55 door Grey240Polar.)
(25 March 2017, 11:05)edwin schreef: De makkelijkste klap...
https://www.youtube.com/watch?v=60yVUhJlg3c
https://www.youtube.com/watch?v=cRE0Tg2VxcE
Yep, al was de ervaring die ik een paar maanden geleden met het ding had een stuk minder dramatisch: geen benzine aan de vacuumkant en ook de hoeveelheid die retour gaat leek in orde. En toch was de FPR niet meer in orde. In mijn geval had alleen een benzinedrukmeter (meetpunt zit op de injectierail) uitsluitsel geboden. Overigens was het symptoom bij mijn B200F sputteren vlak na de koude start totdat de lambdasensor gaat werken. Het wisselend soms goed en soms te hoog (in mijn geval 1000 à 1200 tpm) lopen werd veroorzaakt door een vervuilde stationairklep. De gasklep was ook aardig vuil, maar nog niet dusdanig dat het roet in het eten gooide.
Inmiddels heb ik alle zaken onderhanden gehad en de motor loopt weer als een zonnetje. En ja, alles wat Marc1970 noemt moet je idd onderhanden nemen, dus:
- stationairklep (aka IAC) schoonmaken (makkelijk);
- gasklephuis schoonmaken en evt. gasklepschakelaar (aka TPS) afstellen (makkelijk, wel eerst even nieuwe pakking aanschaffen);
- eventueel luchtmassaweger (aka AMM) controleren en evt. schoonmaken (ook makkelijk).
Voor die laatste twee wordt het gebruik van remmenreiniger afgeraden i.v.m. aantasting seals en plastic onderdelen, er zijn specifieke middelen voor. In hoeverre dat ook echt nodig is weet ik niet, maar vanwege het oude plastic heb ik toch maar het zekere voor het onzekere genomen.
En als je dan toch bezig bent kun je er misschien een grote beurt van maken. Dus ook carterventilatie en ontsteking onderhanden nemen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47