17 January 2015, 17:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 January 2015, 17:52 door Dopski.)
Vanmorgen met Joepie naar zijn 245 '93 Polar gekeken. Ik ben maar
In eerste instantie de werkzaamheden van Heijstek bekeken. Deze garage is volgens mij goed bezig geweest om met de klant (en zjin portemonnee) mee te denken en geen overbodige zaken vervangen.
Dus op zich zou het niet onverstandig zijn om de bougiekabels, distributiekap, rotor, luchtfilter te vervangen maar dat is mi niet de oorzaak van het stotteren.
Dan een stukje rijden; de 1e 500m niets gemerkt. Maar al vrij snel was de "hik" gevonden. Na wat proberen kon ik hem goed reproduceren:
Ik kan niet precies duiden wat het nu is. Het lijkt op een ontstekingsslag die gemist wordt.
Wat heb ik aanvullend op de garage gedaan (voor zover mij bekend);
Qua gevoel lijkt het dus zeer gelieerd aan de ontsteking (overslaan) maar daarvan is bijna alles uitgesloten. Mede gezien de afgenomen klachten tijdens noodloop zou de brandstofaanvoer ook eerste verdachte zijn. Maar wat ik dan vreemd vind is dat het bij meer vermogen vragen (lage toeren grote gasklep opening) niet voorkomt :confused:.
- keer mijn bougiekabels en distributieklapje overzetten, mogelijk slaat een van de kabels door naar de kleppendeksel
- compressietest doen (meter heb ik)
- brandstofdrukregelaar, benzinefilter, benzinepomp? --> brandstofdruk meten (heb ik niet)
- wellicht toch de afdichtringetjes bij de injectoren?
In eerste instantie de werkzaamheden van Heijstek bekeken. Deze garage is volgens mij goed bezig geweest om met de klant (en zjin portemonnee) mee te denken en geen overbodige zaken vervangen.
- distributiekapje is vuil en oud heeft wat aangeslagen puntjes
- rotortje is netjes (zgan)?
- bobine kabel zgan
- bougicord bougiekabels zijn erg vuil en vettig, vervangen zou kunnen.
- bougiekabels zijn vrij kort sommigen raken (ondanks de plastic kammetjes) de kleppendeksel
- bougies zijn volgens lijst nieuw
- ontstekingsmodule goed geaard
Dus op zich zou het niet onverstandig zijn om de bougiekabels, distributiekap, rotor, luchtfilter te vervangen maar dat is mi niet de oorzaak van het stotteren.
Dan een stukje rijden; de 1e 500m niets gemerkt. Maar al vrij snel was de "hik" gevonden. Na wat proberen kon ik hem goed reproduceren:
- onafhankelijk van snelheid
- bij lage toeren (1500-2500 geen toerenteller) het best merkbaar
- alleen bij kleine opening gasklep. Dus bij deellast, maar ook bij heuvel af bijvoorbeeld (voet nog iets op gaspedaal).
- geef je meer gas is het weg, gas los ook.
- ook stilstaand met de hand op de gasrol ietsje de gasklep openen geeft soms een wat onregelmatige loop.
- opvoerpomp in de tank lijkt uit te sluiten, tank was vol.
- stationair niets aan de hand
Ik kan niet precies duiden wat het nu is. Het lijkt op een ontstekingsslag die gemist wordt.
Wat heb ik aanvullend op de garage gedaan (voor zover mij bekend);
- ecu uitgelezen: code 1-1-1, prima in orde lijkt het dus
- luchtfilter uitgeklopt (geen verschil)
- gasklep geeft de klik zodra je hem opent (is deze nog door te meten)?
- rondje gereden met Lambdasonde los en brandend lambda lampje --> noodloop --> geen noemenswaardige verbetering.
- rondje gereden met lambdasonde weer vast en LMM stekker los, brandend lambda lampje --> noodloop -->.
Op dit moment leek het inhouden veel minder erg, mogelijk doordat de ECU wat meer brandstof inspuit? Na dit rondje zonder LMM aangesloten de ECU uitgelezen en die gaf nog steeds 2-1-2 code (lambda signal missing), logisch want nog niet gewist.
Qua gevoel lijkt het dus zeer gelieerd aan de ontsteking (overslaan) maar daarvan is bijna alles uitgesloten. Mede gezien de afgenomen klachten tijdens noodloop zou de brandstofaanvoer ook eerste verdachte zijn. Maar wat ik dan vreemd vind is dat het bij meer vermogen vragen (lage toeren grote gasklep opening) niet voorkomt :confused:.
- keer mijn bougiekabels en distributieklapje overzetten, mogelijk slaat een van de kabels door naar de kleppendeksel
- compressietest doen (meter heb ik)
- brandstofdrukregelaar, benzinefilter, benzinepomp? --> brandstofdruk meten (heb ik niet)
- wellicht toch de afdichtringetjes bij de injectoren?