19 February 2014, 01:05
Allrighty!
Het gat bij de versnellingspook moest ook afgedicht worden, om geluid, geur en vuiligheid buiten te houden. Had een groot stuk schuimrubber gekocht om dit op maat te maken (zoals het stuk schuimrubber origineel van Volvo wat bij de versnellingspook werd gemonteerd), maar dat spul is niet fatsoenlijk te bewerken. Dus dan maar iets anders om het af te dichten. Had nog de oude spatlap liggen van de Blauwe, op maat geknipt en een gat erin. Deze om de houder van de versnellingspook getrokken en hij zat stevig vast. De rest afgedicht met schuimrubber (want dat had ik dus nog heul veul over), en ik ben er content mee.
![[Afbeelding: eh6f.jpg]](http://imageshack.com/a/img18/4294/eh6f.jpg)
Daarna moest de pookhoes nog gemonteerd worden. Ik vond ergens in de loods een stukkie plastic waar dat wel mee zou moeten lukken.
![[Afbeelding: 9dhp.jpg]](http://imageshack.com/a/img208/8061/9dhp.jpg)
De pookhoes heb ik hier omheen gevouwen en vastgeniet. Daarna gemonteerd en het kan er weer mee door.
![[Afbeelding: kb5y.jpg]](http://imageshack.com/a/img41/2593/kb5y.jpg)
Tapijt en stoelen zien er erger uit dan dat het is trouwens. Maar die worden nog een keer onderhanden genomen door mijn George extractor.
Vervolgens het grootste euvel: de dynamo deed niks. 12.2 volt gaf ie aan. Nieuwe spanningsregelaar gaf geen relaas, hij deed nog steeds niets. Het draadje tussen de D+ en instrumentencluster was aangesloten maar nog geen kik. Dus eerst de tijdelijke accu eens laten meten: die was van 2012 en had nog 347Ah van de 400Ah over. Daar kon het niet aan liggen. Vandaag de dynamo meegenomen naar hetzelfde bedrijf om hem daar eens op de testbank uit te proberen. Het resultaat: D+ werkt, hij laadt zonder verbruikers 14,5V. En het mooiste: de 80Ah dynamo levert 90Ah. Ook de dynamo was dus in goede staat.
De Bosch-meister gaf als tip mee om het thuis nog eens aan te sluiten, maar zonder de D+ aan te sluiten. Hiervoor een testlampje gebruiken, aansluiten op de + en D+, en na het starten moet het lampje uit gaan wat het teken geeft dat de dynamo werkt.
Dusss, thuis maar weer alles aangesloten. De + en massa-kabel doorgemeten maar die waren goed. De tip van het testlampje gebruikt, maar nog steeds niks. Het lampje bleef branden. De testbankmedewerker maar weer opgebeld of hij een oplossing wist, maar volgens hem zou ie het dan toch echt moeten doen. Mocht het na wat proberen echt niet werken, zouden we de dynamo openmaken om te kijken of er iets intern mis was.
Opgehangen, en met de handen in het haar. Rondrijden met een dynamo die niet bij laadt is namelijk niet zo'n goed idee. Toen kwam het in me op dat de kleine alu poelie gemonteerd was en dus wat weinig toeren maakte. Alles opnieuw aangesloten met het testlampje, vodders d'n Blauwe ingejagen om wat gas te geven. En verrek: het lampje ging uit, spontaan ging de auto meer toeren maken en jawel hoor: de voltmeter gaf 13,nogwat aan. Heuuuj.
Eerst bedacht om dan maar het instrumenten-AMP-lampje maar na te bootsen door een testlampje permanent tussen de + en D+ te maken. Dat werkte sowieso niet, want hij laadde niet bij (lampje was maar 1.2W wat waarschijnlijk te weinig was om het na te bootsen), maar dan bleef ie ook constant branden als de auto uit stond. Niet ideaal.
Daarna toch maar geprobeerd om het via de originele manier te doen, met de draad vanaf het cluster. Eerst de dynamo magnetisch gemaakt met het testlampje, de dynamo ging laden en daarna de draad gemonteerd. Toen ik vonken zag (motor draaide nog) bij het aansluiten van de draad op de D+ helemaal onderin tot aan de dynamobehuizing, klopte er iets niet. Dat heeft dus schijnbaar ook altijd de storing (niet bijladen door verkeerd D+ signaal) opgeleverd. De draad halverwege gemonteerd op het draadeind, en toen gingen de lampjes op het cluster wel uit. Zoals het hoort. Testlampje weggehaald, en nog een paar keer proberen, en de dynamo laadt weer meteen bij. Raadsel weer opgelost dus!
Het kabelboompje voor de D+, koelvloeistoftemperatuur en startmotor wat naar de connector gaat bij de firewall heb ik weer opnieuw gemaakt, en omwikkeld. Ziet er weer netjes uit.
![[Afbeelding: 87lk.jpg]](http://imageshack.com/a/img842/9018/87lk.jpg)
Het spul van Conrad (voor de volt-stabilisator achterop het instrumentencluster) was vorige week ook binnen trouwens. Meteen maar eens in elkaar gezet, dat klein grut. (Voor de zekerheid wat dubbel besteld mocht er eentje kapot zijn bij levering, kosten waren te verwaarlozen).
![[Afbeelding: uwp2.jpg]](http://imageshack.com/a/img850/3122/uwp2.jpg)
![[Afbeelding: ml4z.jpg]](http://imageshack.com/a/img163/4526/ml4z.jpg)
En afgewerkt met een krimpkousje!
![[Afbeelding: hszw.jpg]](http://imageshack.com/a/img203/4677/hszw.jpg)
Nog geen tijd gehad om de werking te testen maar dat komt wel.
De nieuwe vloermatten ook maar geïnstalleerd als finnisjing tutsj.
![[Afbeelding: tf56.jpg]](http://imageshack.com/a/img854/3883/tf56.jpg)
En dan gaan we nu testrijden!
Naar de APK wacht ik denk ik nog even mee tot begin maart, anders zit ik volgend jaar weer te koekeloeren met die schorsingsperiode van december t/m februari...
Het gat bij de versnellingspook moest ook afgedicht worden, om geluid, geur en vuiligheid buiten te houden. Had een groot stuk schuimrubber gekocht om dit op maat te maken (zoals het stuk schuimrubber origineel van Volvo wat bij de versnellingspook werd gemonteerd), maar dat spul is niet fatsoenlijk te bewerken. Dus dan maar iets anders om het af te dichten. Had nog de oude spatlap liggen van de Blauwe, op maat geknipt en een gat erin. Deze om de houder van de versnellingspook getrokken en hij zat stevig vast. De rest afgedicht met schuimrubber (want dat had ik dus nog heul veul over), en ik ben er content mee.
![[Afbeelding: eh6f.jpg]](http://imageshack.com/a/img18/4294/eh6f.jpg)
Daarna moest de pookhoes nog gemonteerd worden. Ik vond ergens in de loods een stukkie plastic waar dat wel mee zou moeten lukken.
![[Afbeelding: 9dhp.jpg]](http://imageshack.com/a/img208/8061/9dhp.jpg)
De pookhoes heb ik hier omheen gevouwen en vastgeniet. Daarna gemonteerd en het kan er weer mee door.
![[Afbeelding: kb5y.jpg]](http://imageshack.com/a/img41/2593/kb5y.jpg)
Tapijt en stoelen zien er erger uit dan dat het is trouwens. Maar die worden nog een keer onderhanden genomen door mijn George extractor.
Vervolgens het grootste euvel: de dynamo deed niks. 12.2 volt gaf ie aan. Nieuwe spanningsregelaar gaf geen relaas, hij deed nog steeds niets. Het draadje tussen de D+ en instrumentencluster was aangesloten maar nog geen kik. Dus eerst de tijdelijke accu eens laten meten: die was van 2012 en had nog 347Ah van de 400Ah over. Daar kon het niet aan liggen. Vandaag de dynamo meegenomen naar hetzelfde bedrijf om hem daar eens op de testbank uit te proberen. Het resultaat: D+ werkt, hij laadt zonder verbruikers 14,5V. En het mooiste: de 80Ah dynamo levert 90Ah. Ook de dynamo was dus in goede staat.
De Bosch-meister gaf als tip mee om het thuis nog eens aan te sluiten, maar zonder de D+ aan te sluiten. Hiervoor een testlampje gebruiken, aansluiten op de + en D+, en na het starten moet het lampje uit gaan wat het teken geeft dat de dynamo werkt.
Dusss, thuis maar weer alles aangesloten. De + en massa-kabel doorgemeten maar die waren goed. De tip van het testlampje gebruikt, maar nog steeds niks. Het lampje bleef branden. De testbankmedewerker maar weer opgebeld of hij een oplossing wist, maar volgens hem zou ie het dan toch echt moeten doen. Mocht het na wat proberen echt niet werken, zouden we de dynamo openmaken om te kijken of er iets intern mis was.
Opgehangen, en met de handen in het haar. Rondrijden met een dynamo die niet bij laadt is namelijk niet zo'n goed idee. Toen kwam het in me op dat de kleine alu poelie gemonteerd was en dus wat weinig toeren maakte. Alles opnieuw aangesloten met het testlampje, vodders d'n Blauwe ingejagen om wat gas te geven. En verrek: het lampje ging uit, spontaan ging de auto meer toeren maken en jawel hoor: de voltmeter gaf 13,nogwat aan. Heuuuj.
Eerst bedacht om dan maar het instrumenten-AMP-lampje maar na te bootsen door een testlampje permanent tussen de + en D+ te maken. Dat werkte sowieso niet, want hij laadde niet bij (lampje was maar 1.2W wat waarschijnlijk te weinig was om het na te bootsen), maar dan bleef ie ook constant branden als de auto uit stond. Niet ideaal.
Daarna toch maar geprobeerd om het via de originele manier te doen, met de draad vanaf het cluster. Eerst de dynamo magnetisch gemaakt met het testlampje, de dynamo ging laden en daarna de draad gemonteerd. Toen ik vonken zag (motor draaide nog) bij het aansluiten van de draad op de D+ helemaal onderin tot aan de dynamobehuizing, klopte er iets niet. Dat heeft dus schijnbaar ook altijd de storing (niet bijladen door verkeerd D+ signaal) opgeleverd. De draad halverwege gemonteerd op het draadeind, en toen gingen de lampjes op het cluster wel uit. Zoals het hoort. Testlampje weggehaald, en nog een paar keer proberen, en de dynamo laadt weer meteen bij. Raadsel weer opgelost dus!
Het kabelboompje voor de D+, koelvloeistoftemperatuur en startmotor wat naar de connector gaat bij de firewall heb ik weer opnieuw gemaakt, en omwikkeld. Ziet er weer netjes uit.
![[Afbeelding: 87lk.jpg]](http://imageshack.com/a/img842/9018/87lk.jpg)
Het spul van Conrad (voor de volt-stabilisator achterop het instrumentencluster) was vorige week ook binnen trouwens. Meteen maar eens in elkaar gezet, dat klein grut. (Voor de zekerheid wat dubbel besteld mocht er eentje kapot zijn bij levering, kosten waren te verwaarlozen).
![[Afbeelding: uwp2.jpg]](http://imageshack.com/a/img850/3122/uwp2.jpg)
![[Afbeelding: ml4z.jpg]](http://imageshack.com/a/img163/4526/ml4z.jpg)
En afgewerkt met een krimpkousje!
![[Afbeelding: hszw.jpg]](http://imageshack.com/a/img203/4677/hszw.jpg)
Nog geen tijd gehad om de werking te testen maar dat komt wel.
De nieuwe vloermatten ook maar geïnstalleerd als finnisjing tutsj.
![[Afbeelding: tf56.jpg]](http://imageshack.com/a/img854/3883/tf56.jpg)
En dan gaan we nu testrijden!
Naar de APK wacht ik denk ik nog even mee tot begin maart, anders zit ik volgend jaar weer te koekeloeren met die schorsingsperiode van december t/m februari...