14 January 2014, 18:57
De hoofdcilinder van de koppeling was lek. Destijds nieuw gekocht bij Skandix, gemonteerd en eigenlijk dus nooit gebruikt. Toen ik de interieurbekleding terug ging zetten zag ik dat de manchet nat was. Trok hem wat naar beneden en remvloeistof spoot eruit. Rubbers lek.. Gedemonteerd en uit elkaar gehaald maar daar valt natuurlijk niets aan te zien.
![[Afbeelding: e3zi.jpg]](http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/36/e3zi.jpg)
Het verhaal voorgelegd aan Skandix, en ze hebben me gratis een nieuwe opgestuurd. Goeie service van hen, ook al was de cilinder 2 jaar geleden gekocht (maar nooit gebruikt). Als ik nog iets aan onderdelen nodig heb van Volvo, zijn zij de eerste waar ik kijk!
Goed, toen verder met de zaak ontluchten, van onderuit. De moer van de ontluchtingsnippel was een beetje rond, maar ik had nog een andere M6 ontluchtingsnippel liggen. Deze erin gedraaid, geprobeerd te ontluchten maar de nippel hield het niet binnen. Proberen eruit te draaien maar de draad was compleet weg.
Met de hele handel weer naar de plaatselijke automaterialenzaak waar ze voorstelden om met een Helicoil te werken. Was een goedkopere oplossing dan een compleet nieuwe hulpcilinder (die stervensduur zijn voor zo'n "klein" ding). Setje gekocht waar alles in zat, boor (6,3mm), tap (M6x1), een hoop helicoils en een apparaatje om de helicoil erin te draaien, en het pinnetje te verwijderen (onderin). Rode Loctite gebruikt om ervoor te zorgen dat die coil er niet meer uit komt.
![[Afbeelding: lm0o.jpg]](http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/196/lm0o.jpg)
En nu maar hopen dat dat het laatste was...
![[Afbeelding: e3zi.jpg]](http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/36/e3zi.jpg)
Het verhaal voorgelegd aan Skandix, en ze hebben me gratis een nieuwe opgestuurd. Goeie service van hen, ook al was de cilinder 2 jaar geleden gekocht (maar nooit gebruikt). Als ik nog iets aan onderdelen nodig heb van Volvo, zijn zij de eerste waar ik kijk!
Goed, toen verder met de zaak ontluchten, van onderuit. De moer van de ontluchtingsnippel was een beetje rond, maar ik had nog een andere M6 ontluchtingsnippel liggen. Deze erin gedraaid, geprobeerd te ontluchten maar de nippel hield het niet binnen. Proberen eruit te draaien maar de draad was compleet weg.

Met de hele handel weer naar de plaatselijke automaterialenzaak waar ze voorstelden om met een Helicoil te werken. Was een goedkopere oplossing dan een compleet nieuwe hulpcilinder (die stervensduur zijn voor zo'n "klein" ding). Setje gekocht waar alles in zat, boor (6,3mm), tap (M6x1), een hoop helicoils en een apparaatje om de helicoil erin te draaien, en het pinnetje te verwijderen (onderin). Rode Loctite gebruikt om ervoor te zorgen dat die coil er niet meer uit komt.
![[Afbeelding: lm0o.jpg]](http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/196/lm0o.jpg)
En nu maar hopen dat dat het laatste was...