17 July 2012, 08:20
DennisvdB schreef:Hans:
Inderdaad, de M90 heeft zelf geen aandrijving in de bak. Hiervoor is wel een "makkelijke" oplossing, via http://www.hukebasart.nl Deze heeft een apparaatje gemaakt, zodat je analoge km-teller aangedreven wordt door een motortje, en het signaal pakt via je aandrijfas. Zelfde principe als met een fietscomputertje. Probleem is wel dat dit dingetje 200 euro(!) kost EX btw, wat ik eigenlijk grof geld vind voor een apparaatje wat ik enkel nodig heb om de km-teller aan te drijven. Auto wordt er niet mooier van, of presteert er beter door, en daarom vind ik het veel te veel. Zat zelf nog wel te denken aan het principe van mijn Kever, welke een telleraandrijving heeft via een naafdop in de velg. Tellerkabel zit hierop vast, en draait rond. Wellicht is hier voor de Volvo ook iets op te maken, maar om een goede calibratie te krijgen zal misschien nog wel een probleem zijn. Want wat is de verhouding van de toeren van de naafdop ten opzichte van de reguliere telleraandrijving op bv een M46bak.
Heeft hier iemand nog meer tips over, dan laat maar horen. Graag! Of als iemand zo'n kastje van Huke Basart 2de hands aanbiedt, of weet wie er 1 te koop heeft, hou ik me ook ten zeerste aanbevolen
Ik heb een ander plan voor dit probleem. Ooit via Dirk een achteras gekocht daar ga ik van morgen een sper (60%) in zetten. Het is een as van een 93-er (+/-) dus met elektrische signaalgever. Ik heb ooit na een google zoekactie een handleiding gevonden voor het demonteren van een km teller van de 240. Ik ga nu proberen het tellermechanisme van een elektrische teller achter het plaatje van een mechanische teller te klussen. Zodat deze optisch hetzelfde blijft. Ik wil de looks redelijk 70's houden namelijk
Dan drie draadjes naar de achteras (+, massa en signaal geloof ik) en alles aansluiten.
Maar eerst ff kijken of ik die tellers om kan wisselen, want de breedte van de dagteller brengt me een beetje aan het twijfelen. Maar goed, gewoon beginnen zeg ik maar.