Rob:
Voor veel onderdelen zoals cilinderkop, versnellingsbak en dergelijken gebruik ik Motip hittebestendige lak in de kleur aluminium. Hiervoor hoeft er geen primer gebruikt te worden. Deze speciale engine lak kan ook op een lagere temperatuur uitgehard worden, ideaal dus voor sommige onderdelen. De reguliere Motip hittebestendig moet namelijk een half uur tot een uur op 160 graden uitharden, en dat lukt met veel onderdelen niet.
Al het andere (zoals het zwarte van de ruitenwissermotor, of de motorruimte), ALTIJD een primer gebruiken. Anders kan het niet hechten. Waar je bij een hittebestendige lak geen primer mag gebruiken, moet dat bij een gewone lak wel. Gebruik hiervoor ook altijd Motip, of als ik niet de goede kleur kan vinden Duplicolor, maar dat komt uit dezelfde fabriek. 2 of 3 lagen primer voor de zekerheid, min. 2 uur laten drogen. Daarna de lak in kleur, 3 lagen vaak, ook 2 uur laten drogen, maar voor de zekerheid laat ik dit een dag staan. Bij de meeste onderdelen gebruik ik dan nog een normale Motip 1K blanke lak hoogglans. Maar voor de motorruimte, binnenkant motorkap en nog wat meer onderdelen voor in de motorruimte heb ik ipv de Motip 1K blanke lak een hoogglans 2K lak van Spraymax gebruikt. Superspul, maar met ongeveer 20 euro per bus wel aan de dure kant. Maar je voelt en ziet overduidelijk het verschil.
Laurens:
Gevonden via marktplaats. Ben er erg blij mee!
Hans:
Inderdaad, de M90 heeft zelf geen aandrijving in de bak. Hiervoor is wel een "makkelijke" oplossing, via http://www.hukebasart.nl Deze heeft een apparaatje gemaakt, zodat je analoge km-teller aangedreven wordt door een motortje, en het signaal pakt via je aandrijfas. Zelfde principe als met een fietscomputertje. Probleem is wel dat dit dingetje 200 euro(!) kost EX btw, wat ik eigenlijk grof geld vind voor een apparaatje wat ik enkel nodig heb om de km-teller aan te drijven. Auto wordt er niet mooier van, of presteert er beter door, en daarom vind ik het veel te veel. Zat zelf nog wel te denken aan het principe van mijn Kever, welke een telleraandrijving heeft via een naafdop in de velg. Tellerkabel zit hierop vast, en draait rond. Wellicht is hier voor de Volvo ook iets op te maken, maar om een goede calibratie te krijgen zal misschien nog wel een probleem zijn. Want wat is de verhouding van de toeren van de naafdop ten opzichte van de reguliere telleraandrijving op bv een M46bak.
Heeft hier iemand nog meer tips over, dan laat maar horen. Graag! Of als iemand zo'n kastje van Huke Basart 2de hands aanbiedt, of weet wie er 1 te koop heeft, hou ik me ook ten zeerste aanbevolen
Yellow240:
Nee hoor, gewoon zelf opgeknapt
. Bedankt for ze compliment
Volvosvenska en Volvo Eindhoven: Bedankt!!!
Voor veel onderdelen zoals cilinderkop, versnellingsbak en dergelijken gebruik ik Motip hittebestendige lak in de kleur aluminium. Hiervoor hoeft er geen primer gebruikt te worden. Deze speciale engine lak kan ook op een lagere temperatuur uitgehard worden, ideaal dus voor sommige onderdelen. De reguliere Motip hittebestendig moet namelijk een half uur tot een uur op 160 graden uitharden, en dat lukt met veel onderdelen niet.
Al het andere (zoals het zwarte van de ruitenwissermotor, of de motorruimte), ALTIJD een primer gebruiken. Anders kan het niet hechten. Waar je bij een hittebestendige lak geen primer mag gebruiken, moet dat bij een gewone lak wel. Gebruik hiervoor ook altijd Motip, of als ik niet de goede kleur kan vinden Duplicolor, maar dat komt uit dezelfde fabriek. 2 of 3 lagen primer voor de zekerheid, min. 2 uur laten drogen. Daarna de lak in kleur, 3 lagen vaak, ook 2 uur laten drogen, maar voor de zekerheid laat ik dit een dag staan. Bij de meeste onderdelen gebruik ik dan nog een normale Motip 1K blanke lak hoogglans. Maar voor de motorruimte, binnenkant motorkap en nog wat meer onderdelen voor in de motorruimte heb ik ipv de Motip 1K blanke lak een hoogglans 2K lak van Spraymax gebruikt. Superspul, maar met ongeveer 20 euro per bus wel aan de dure kant. Maar je voelt en ziet overduidelijk het verschil.
Laurens:
Gevonden via marktplaats. Ben er erg blij mee!
Hans:
Inderdaad, de M90 heeft zelf geen aandrijving in de bak. Hiervoor is wel een "makkelijke" oplossing, via http://www.hukebasart.nl Deze heeft een apparaatje gemaakt, zodat je analoge km-teller aangedreven wordt door een motortje, en het signaal pakt via je aandrijfas. Zelfde principe als met een fietscomputertje. Probleem is wel dat dit dingetje 200 euro(!) kost EX btw, wat ik eigenlijk grof geld vind voor een apparaatje wat ik enkel nodig heb om de km-teller aan te drijven. Auto wordt er niet mooier van, of presteert er beter door, en daarom vind ik het veel te veel. Zat zelf nog wel te denken aan het principe van mijn Kever, welke een telleraandrijving heeft via een naafdop in de velg. Tellerkabel zit hierop vast, en draait rond. Wellicht is hier voor de Volvo ook iets op te maken, maar om een goede calibratie te krijgen zal misschien nog wel een probleem zijn. Want wat is de verhouding van de toeren van de naafdop ten opzichte van de reguliere telleraandrijving op bv een M46bak.
Heeft hier iemand nog meer tips over, dan laat maar horen. Graag! Of als iemand zo'n kastje van Huke Basart 2de hands aanbiedt, of weet wie er 1 te koop heeft, hou ik me ook ten zeerste aanbevolen

Yellow240:
Nee hoor, gewoon zelf opgeknapt

Volvosvenska en Volvo Eindhoven: Bedankt!!!