6 January 2012, 01:14
Jos@home schreef:Bedankt voor de tips. Ik zal eerst de thermostaat eens vervangen. Ik zou wel nog willen weten hoe ik kan controleren of het dat ook daadwerkelijk was. Ik bedoel, mijn caravan staat op een stalling en ik zou naar België moeten rijden om e.e.a. te testen. Ik hoop iemand heeft een beter idee om te controleren of probleem verholpen...
Waar is zo'n thermostaat trouwens te verkrijgen? Enkel via Volvo of ook anders?
Gezien de klachten denk ik dat de thermostaat niet goed opent, maar wel goed sluit. Meestal is het andersom, dat wil zeggen, na verloop van tijd sluit een thermostaat niet goed meer, en dan komt het blok pas heel langzaam, of helemaal niet, op temperatuur. Als je de thermostaat in een pannetje water legt, en dan verwarmt op het fornuis, dan zou je rond de 70 graden iets van beweging moeten zien, en bij 90 of zo moet de thermostaat helemaal open staan.
Een thermostaat kan je ongetwijfeld op veel plekken krijgen, je kan eens informeren bij VOMD, dat is ook een van de forumsponsors. Desnoods vraag je het onderdeelnummer aan de Volvo-dealer.
Een ander punt van aandacht is de waterpomp. Als de waterpomp om wat voor reden dan ook een te laag debiet heeft, dan krijg je ook te maken met oplopende temperaturen als je veel vermogen vraagt. Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe je een waterpomp kan testen ;-))