Je kunt relatief eenvoudig testen of de thermostaat werkt, door de motor koud te starten, de motorkap open te doen en je hand op de radiateurslang te houden. Niet een willekeurige slang, maar op een gedeelte NA de thermostaat. Als de thermostaat open blijft staan, wordt de slang geleidelijk warm. Als de slang een tijdje koud blijft en pas na enkele minuten ineens warm wordt (hoe lang zou dat duren bij een stationair draaiende diesel, minuutje of 10?), weet je dat de thermostaat sluit en opent.
Of 'ie ook echt ver genoeg opent, kun je pas zien als je de thermostaat uit de auto haalt en in een pannetje opwarmt.
Is de temperatuursensor nog in orde? Wat gebeurt er als je bijv. met warme motor in de file komt te staan?
Edit: het 'nablazen' van de fan gebeurt niet zo vaak. Mijn 460 benzine uit 1990 heeft dat heeeel af en toe op snikhete dagen, en dan nog maar een seconde of tien. Pas als je echt flink hebt lopen trappen draait de fan nog een poos na. Hier in de buurt woont een dergelijk persoon met een Peugeot 207; in de zomer blijft de fan soms wel tot 2 minuten nablazen.
Bij de Avensis diesel van mijn vader die al sinds jaar en dag elke zomer met een caravan van 1400 kg de steilste hellingen in Frankrijk over rijdt, kan ik me niet heugen dat de fan na het afzetten van de motor ooit door heeft gelopen.
Of 'ie ook echt ver genoeg opent, kun je pas zien als je de thermostaat uit de auto haalt en in een pannetje opwarmt.
Is de temperatuursensor nog in orde? Wat gebeurt er als je bijv. met warme motor in de file komt te staan?
Edit: het 'nablazen' van de fan gebeurt niet zo vaak. Mijn 460 benzine uit 1990 heeft dat heeeel af en toe op snikhete dagen, en dan nog maar een seconde of tien. Pas als je echt flink hebt lopen trappen draait de fan nog een poos na. Hier in de buurt woont een dergelijk persoon met een Peugeot 207; in de zomer blijft de fan soms wel tot 2 minuten nablazen.
Bij de Avensis diesel van mijn vader die al sinds jaar en dag elke zomer met een caravan van 1400 kg de steilste hellingen in Frankrijk over rijdt, kan ik me niet heugen dat de fan na het afzetten van de motor ooit door heeft gelopen.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL