5 January 2012, 00:53
Ik zou beginnen met de simpelste mogelijkheid: een defecte thermostaat. Dit is een niet-electronisch onderdeel en zal dus geen storing geven in het motormanagement. Als de thermostaat niet goed opent, dan krijg je in feite een vermindering van de koelcapaciteit, met als gevolg dat de temperaturen op gaan lopen als je veel vermogen verbruikt.
Ik denk (maar weet het niet 100% zeker, natuurlijk) dat je andere klachten hiermee samenhangen: als het motormanagement een te hoge koelwatertemperatuur waarneemt, dan zal eerst de AC worden uitgeschakeld, en als dat niet helpt, het motorvermogen worden verminderd door minder diesel in te spuiten. En het motormanagement kan niet weten dat de temperatuur "onredelijk" is, en dus is er geen waarschuwing en geen foutmelding. Dus eerste check: thermostaat. Tweede mogelijkheid: vervuiling aan de binnenkant van de radiateur, maar met een auto van krap 7 jaar oud lijkt me dat onwaarschijnlijk, tenzij de vorige eigenaar om wat voor reden dan ook leidingwater heeft gebruikt in plaats van koelvloeijstof.
Een moderne dieselmotor heeft zoveel power dat 90 km/u met caravan geen enkel probleem mag zijn, zeker met een temperatuur van 20C. Als je met 45C, wind mee, en een volle bepakking + caravan bergop scheurt met 130 km/u, dan mag je verwachten dat de koelwatertemperatuur wat oploopt.
Ik denk (maar weet het niet 100% zeker, natuurlijk) dat je andere klachten hiermee samenhangen: als het motormanagement een te hoge koelwatertemperatuur waarneemt, dan zal eerst de AC worden uitgeschakeld, en als dat niet helpt, het motorvermogen worden verminderd door minder diesel in te spuiten. En het motormanagement kan niet weten dat de temperatuur "onredelijk" is, en dus is er geen waarschuwing en geen foutmelding. Dus eerste check: thermostaat. Tweede mogelijkheid: vervuiling aan de binnenkant van de radiateur, maar met een auto van krap 7 jaar oud lijkt me dat onwaarschijnlijk, tenzij de vorige eigenaar om wat voor reden dan ook leidingwater heeft gebruikt in plaats van koelvloeijstof.
Een moderne dieselmotor heeft zoveel power dat 90 km/u met caravan geen enkel probleem mag zijn, zeker met een temperatuur van 20C. Als je met 45C, wind mee, en een volle bepakking + caravan bergop scheurt met 130 km/u, dan mag je verwachten dat de koelwatertemperatuur wat oploopt.