4 January 2012, 19:13
nick740 schreef:ik weet niet wat je allemaal berekend hebt. maar je hebt toch nooit niet genoeg koppel om in zijn 5 400 nog wat te rijden.
Nee tuurlijk niet.

Maar op de een of andere manier lees je helemaal niet wat ik gepost heb maar heb je je ingeprent dat de turbo het niet aan kan terwijl dat niet echt aan de orde was.
TS geeft aan dat hij, misschien, meer toeren wil draaien. Helemaal prima maar de vraag er bij was of de waterpomp dan een tandje lager zou moeten draaien maar dat is een beetje afhankelijk van wat je precies wilt.
Ik heb daarop even navraag gedaan bij een motor guru met ervaring met B2XX motoren en hij gaf te kennen dit wel gedaan te hebben bij een motor die boven de 8000 toeren z'n werk moest doen maar zag de noodzaak niet bij motoren die er onder blijven. Ging dus alleen even om de toeren ongeachte of het blok nu 10 of 1000 PK heeft.
Kijk je vervolgens naar de kast,
![[Afbeelding: 20120103173655.jpg]](http://img822.imageshack.us/img822/7581/20120103173655.jpg)
Dan zie je op plank 1 en 2 twee turbo's liggen van het type Volvo-Metsubsidie. Lijkt mij ergens in de buurt van een 15G maar niet gek veel groter. Zou op een 2.3 bij ~5500 tot 6000 uitgekakt zijn. Weet niet hoe de B2XX qua vulling bovenin is maar als de turbo nog een beetje aan het waaien is en je laat de ontsteking boven de 6000 nog eens lekker terug komen dan kun je nog wel iets halen tot misschien net 7000. Durf ik zo niet te zeggen maar bij de 5 cilinders wil dit nog wel. Daarom de opmerking lekker bij 7000 max blijven in dit geval.