19 December 2012, 17:18
[h=2]Re: De Blauwe[/h][INDENT]
dennis schrijft dat boven de 4250 toeren deze motoren koelingsproblemen krijgen door een te hoge koelvloeistofdruk.
Om dit op te lossen monteerd hij nu een kleinere pulley, dus minder snelle aandrijving van de waterpomp, houdt in dat de koelvloeistofdruk bovenin de toeren niet meer zo hoog op loopt en dus beter koelt.
Onderin de toeren is de warmte afgifte per definitie lager dus minder koeling nodig. dus ook daar kom je met een kleinere pulley mee weg.
Daarnaast begrijp ik uit het verhaal van dennis dat ie een losse electrische fan gebruikt (ik neem aan in combinatie met een thermocontact) die koelt alleen als de temp (te) hoog wordt. [/INDENT]
DennisvdB schreef:Deze poelie is iets kleiner dan de standaard (12cm tegenover 15cm dacht ik), wat ten goede komt aan de koeling. Vanaf 4250tpm is er een gigantische toename in koelwaterdruk, wat niet wenselijk is. De flow wordt zodanig beïnvloedt dat de cilinders 3 en 4 te weinig koeling kunnen krijgen. Door de kleinere poelie wordt dit een beetje omzeilt..
Citaat:Citaat:hoger in de toeren heb je meer koeling nodig, en dat krijgt ie nu niet. dus een kleinere pulley helpt laag in de toeren niet (maar ook niet helemaal nodig), en hoger in de toeren juist wel. Anders gezegd een bottleneck opgelost/verminderd.
Nu snap ik het helemaal niet meer...
dennis schrijft dat boven de 4250 toeren deze motoren koelingsproblemen krijgen door een te hoge koelvloeistofdruk.
Om dit op te lossen monteerd hij nu een kleinere pulley, dus minder snelle aandrijving van de waterpomp, houdt in dat de koelvloeistofdruk bovenin de toeren niet meer zo hoog op loopt en dus beter koelt.
Onderin de toeren is de warmte afgifte per definitie lager dus minder koeling nodig. dus ook daar kom je met een kleinere pulley mee weg.
Daarnaast begrijp ik uit het verhaal van dennis dat ie een losse electrische fan gebruikt (ik neem aan in combinatie met een thermocontact) die koelt alleen als de temp (te) hoog wordt. [/INDENT]