Topics: 82
Je weet dat de bobine stuk was als een nieuwere het beter doet.
Weerstand over de primaire winding is een paar ohm (meet over + en -), over de secundaire spoel is iets van 10 kOhm (meet over + of - en midden). Exacte waardes afh. van motortype.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 17
Ik zal morgen eens aan de bobine gaan meten. In de tussentijd zat ik ook de website van die brit te bekijken:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=52630
Erg interessante en duidelijk uitleg. Ik heb laatste verdelerkap en rotor ook even los gehad en het viel me op dat deze niet helemaal netjes op zn plek valt. De klemmetjes willen wel goed vast maar het is niet zo dat hij lekker inklikt. Het voelt alsof je wat moet zoeken. Is dat normaal?
Krijg je dan niet erg makkelijk vocht in je verdelerkap? Ik zal morgen even een fototje van dat ding maken en in een (nieuw) topic plaatsen.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Topics: 3
" Bekijk ook even het vacuümtraject vanaf het inl.spr.stuk naar je rembekrachtiger."
Lijkt me dat ik serieuze afremmingsproblemen zou hebben als die leidingen niet goed zouden zijn? Afijn, ik kan nooit kwaad om ze even preventief te controleren...
Topics: 78
Een klein scheurtje in de slang vertaald zich meteen in het waardeloos lopen van de motor.
Het effect op het remmen is niet of nauwelijks merkbaar.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Topics: 33
job245 schreef:Ik heb laatste verdelerkap en rotor ook even los gehad en het viel me op dat deze niet helemaal netjes op zn plek valt. De klemmetjes willen wel goed vast maar het is niet zo dat hij lekker inklikt.
je ziet aan de onderkant van de kap een uitstulping, die zie je als uitsparing terug in de stroomverdeler. de ene moet in de andere vallen, anders komt hij er inderdaad scheef op en klopt je ontstekingstijd ook helemaal niet
Topics: 3
Zo de condensator vervangen. De zaak start nu een stuk soepeler. De motor draait echter wel een stuk onregelmatiger, en enorme ladingen witte rook. Om de condensator los te kunnen krijgen wel de verdeler los moeten halen, en een merkteken geplaatst, maar ik vermoed dat ie toch een beetje uit het lood staat. Is dat goedzetten een kwestie van trial en error?
NB, ook even even aan de Bobine gevoeld toen de motor op temperatuur was: deze werd niet warm, dus dat is een goed teken? Moet nog even de hand zien te leggen op een voltmeter, dan kan ik echt checken.
Topics: 82
Als je een streepje hebt gezet en er nu 1 of 2 graden naast zou dat weinig uit moeten maken. Maar als je wilt, kan je hem best een beetje verdraaien terwijl de motor loopt en horen of het wat opknapt.
Zitten de bougiekabels wel goed, 1-3-4-2 gaan de vonken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 42
Hanvolvo schreef:De motor draait echter wel een stuk onregelmatiger, en enorme ladingen witte rook.
Verbruikt je auto ook koelvloeistof?
Edit:
Een electronische ontsteking doet ook wonderen. Probeer eens de Velleman K2543 Kost je maximaal ⬠20,-
(
http://www.eijlander.nl/article.php?grou...&id=110162 )
Topics: 40
check ook even de carbuarateur afstellingen.
onder de carburateur zit ook een schroef waarmee je kunt stellen, misschien staat hij te dicht afgeknepen.
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998