Topics: 3
Hallo,
Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een 240 estate. Echte een mooie wagen, ben er erg blij meer!
Ik heb er al wat dingetjes aan moeten doen, hij heeft wel anderhalf jaar stil gestaan, ik heb er zelf 400/500 km mee gemaakt.
Het is een Volvo 240 estate, uit 1983, met een B23A motor (nog op contactpunten)
Nu heb ik echter het volgende probleem:
De motor slaat of niet eens aan, of slaat aan en valt gelijk weer uit. Dit is de status op dit moment. Als hij aanslaat, dan kan ik ook gewoon veel gas geven
Hiervoor had ik ook problemen met motor, ik kon dan een heel stuk rijden (minimaal half uur), sloeg de motor opeens af, zonder reden.
Hij ging dat steeds vaker doen. Ik had het idee dat hij dat vooral deed als ik afremde, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb de volgende zaken gedaan gecontroleerd:
Benzinetoevoer: toen de motor niet starte naar herhaaldelijk proberen slang brandstoftoevoer losgehaald bij carburateur, bij het starten gaf deze bezine; hieruit geconcludeerd dat daar niets mis mee is.
Topics: 107
Start je met choke?
Blijft de motor wel goed stationair lopen als ie warm is?
Topics: 82
Als dat het niet is zou ik eens naar de bedrading, vooral van de ontsteking, kijken. En puntjes afstellen, voel of de bobine heet wordt, verdelerkap bekijken etc en de condensator vervangen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Hallo,
Ik start zeker met choke. Nu krijg ik motor dus bijna niet aan, maar daarvoor met rijden: warm en stationair klonk die echt als een zonnetje.
Puntjes zijn al vervangen en ook gechecked, die staan prima afgesteld.
Verdelerkap ziet er prima uit, en de bougiekabels zijn ook netjes.
bobine: moet deze heet worden? Of juist niet?
Condensator had ik ook al als tip gehad, heb al een nieuwe besteld.
bedrading moet ik dus doormeten met een voltmeter?
Topics: 31
Ik verdenk, zeker als hij soms zomaar stopte, de bobine. Dat had mijn vroegere Rover ook.......Zijn wel na te meten maar ik zou gewoon een nieuwe kopen deze kosten de wereld niet of anders even een lenen van iemand om te zien of het probleem dan over is. Condensator zou ik ook vervangen die kosten nog geen 5 euro dacht ik. Tja en inderdaad het geijkte vervangen verdelerkap rotor bougies evt kabels. Bobine is erg verdacht maar eigenlijk zou de motor dan wel aan moeten slaan (tenzij echt kapot) slaat meestal af als bobine warm wordt en dan door uitzetting van de draden in de spoelen ergens kortsluiting ontstaat, dan slaat hij af.
Topics: 82
Een kapotte bobine veroorzaakt net zo lang afslaan tot-ie helemaal kapot is en dan krijg je de auto niet eens meer gestart.
Ws. zie je nog wel wat gele vonken maar die zijn niet krachtig genoeg. Blauw-witte knallen moet je hebben.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Een bobine lenen is niet zo'n probleem: een vriend van me heeft een 145, die kan ik wel even overzetten, de condensator zal ik echt even op moeten wachten totdat die is geleverd. Heb inderdaad de kabel van de bobine naar verdelerkap gechecked op vonken: deze gaf wel vonken, maar dat waren gele. Overigens, omdat er discussie ontstond over de kwaliteit van de vonk: in de 145 die ernaast stond zelfde controle uitgevoerd, deze gaf dezelfde gele vonken, maar reed wel als een zonnetje.
Trouwens, iedereen hartelijk bedankt voor de snelle reacties! Echt super, zo komen we nog eens ergens!
Topics: 33
die blauwe vonk heb je toch echt nodig, geel is niet gezond (geelkoorts :o)
Topics: 78
Vervang ook meteen (preventief) je membraan van je carb.
Mischien heeft 't geen f..k met het probleem te maken ,maar je sluit 't dan wel uit .
Voor de kosten en de moeite hoef je 't niet te laten.
Citaat:Ik had het idee dat hij dat vooral deed als ik afremde, maar dat weet ik niet zeker.
Bekijk ook even het vacuümtraject vanaf het inl.spr.stuk naar je rembekrachtiger.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Topics: 17
Mijn auto heeft soort gelijke klachten, ik dacht eerst dat het met vochtig weer te maken had. Maar inmiddels kan ik al 2 dagen niet meer starten. Niet op benzine of op LPG. Kan dit ook aan het membraan liggen?
Verder heb ik de vonk met een oude bougie gecheckt, tijdens het starten zie ik gele vonkjes (dus niet goed?).
Hoe weet je zeker dat de bobine kapot is? Wordt die dan warm tijdens het starten?
Welke spanning moet de bobine eigenlijk geven en hoe meet ik dat?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel