Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Zo sinds mijn laatste topic over het slecht lopen van mijn volvo een update. Vanmorgen alles weer geplaats. Spruitstuk carb etc. ik heb de pakkingen van de stromberg vervangen, spruitstukpakking en een nieuwe bobine geplaatst.
Voor het ingreepje liep het blok onbelast prima (belast en snelheid boven de 40 begon hij op drie benen te lopen) en dat is nu veranderd in niet meer willen starten. Hij pakt met plankgas een beetje maar het blok begint dan erg hard te schudden om vervolgens niets meer te doen dan dat met plankgas.
Iemand een idee, de moed begint me een beetje (lees behoorlijk) in de schoenen te zakken.
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Is dit probleem op LPG of Benzine, of allebei?
Als de motor gelopen heeft, hoe zien de bougies er dan uit? (nat droog vet bruin zwart wit???)
Eerst even de bougies schoon maken voor je probeerd.
Daar kun je het een en ander aan afleiden.
Is je ontstekingstijdstip in orde?
Bougiekabels in de juiste volgorde?
Distributieriem op tijd?
Valse lucht door losliggende carterontluchting of iets dergelijks?
Kortom, kijk aan de hand van de bougies wat het probleem is.
Ga vervolgens de oorzaak zoeken.
Ik vermoed in eerste instantie een incorrect mengsel, wellicht gecombineerd met slechte timing.
ik heb met een B230E (Kjet) ook zoites gehad, alleen starten met volgas, en dan weer uitvallen.
Dit was een (veel) te rijk mengsel!
succes!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dus eerst een week geweldig rijden en nu rap bergafwaarts. Misschien moet je het buiten de motor gaan zoeken, in de LPG installatie bv. Een vacuumslang die los/gescheurd is? Stekkertjes nog op hun plek? Gedoe met plankgas nog net willen hobbelen doet me denken aan ontsteking, of inderdaad veel te rijk.
Loopt-ie niet op benzine en LPG tegelijk (foutje in afsluiters)?
Een carburateur (zeker op LPG, gebruikt alleen de gasklep) kan niet in een week van goed naar gaar gaan, een motorblok ook niet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Net weer even het eea nagelopen wat aan de instelschroefjes op carb en verdamper gedraaid. Hij loopt weer stationair igg maar als ik gas geef gebeurt er niet zoveel.
Kan iemand me uitleggen hoe ik het spul het beste instel, met welke schroefjes en waar deze zitten?? Ik heb een b200k blok met een stromberg 175CD carb op lpg.
Op benzine doet ie het een stuk minder dan op gas maar blijft ook lopen (is een wat groot woord)
Het lijkt als ik de gashendel draai een sisje ergens vandaan te komen (vacuum lek??) maar ik kan niet vinden waar. Is er een methode om dit op te sporen??
Hoop weer te horen.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Jeroen V schreef:Het lijkt als ik de gashendel draai een sisje ergens vandaan te komen (vacuum lek??) maar ik kan niet vinden waar. Is er een methode om dit op te sporen??
haal een spuitbus remmenreiniger, motor stationair laten draaien, en dan op en rond de carburateur, inlaat, gekoppelde slangen spuiten. Als de motor daar op reageert heb je een lek.. Vergeet ook de bekende boosdoener, de vacuumslang van de rembekrachtiger niet..
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Remmenreiniger heb ik staan dus zo maar even proberen dan. Ik hoef verder geen gas te geven dus bij stationair lopen met de bus rond??
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik weet niet welke verdamper of installatie je hebt (foto, beschrijving) maar de stat. schroef zit meest in de buurt van de lagedruk(drooggas)slang. Verder zit er onderin een schroef om LPG prut af te tappen, dat zou je ook eens moeten doen. Dan zit er (afh. van type, YMMV) nog een stelschroef voor deellast halverwege de lagedrukslang, die kan je voor nu gerust open draaien.
De afstelling voor LPG gebeurt op de verdamper, de carb fungeert alleen als gasklep (klein kiertje is wel prettig voor stationair).
Is de verdamper aangesloten op het inlaatvacuum (op het spruitstuk)?
Als je de gasklep opent gaat er een hoop lucht doorheen, en LPG, kan allemaal sissen. De doorvoer wordt in de eerste seconde wat belemmert door de venturischuif vd Stromberg (dat is de acceleratieverrijking, hoort erbij), dat kan wat extra geluid geven, alsof je tussen je tanden door ademhaalt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
blijft het zuigertje niet hangen..?
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Net even met remmenreiniger in de weer geweest maar hoor geen verschil, wel blij dat hij nog steeds start. Starten doet hij (op lpg) overigens alleen als ik de choke helemaal uittrek na eventjes te wachten kan ie in. Maar ik denk dat ik hieruit kan concluderen dat er geen vacuumlek is.
Gek is overigens als ik de volgende vacuumslangetjes omruil (tevens ben ik erg benieuwd waar de in het rood bepijlde schroefjes voor zijn):
[img width=450 height=600]http://i901.photobucket.com/albums/ac213/Jeroen245/IMG_0070.jpg[/img]
de motor sneller stationair gaat lopen. Eentje gaat naar de verdeler, de andere is afgedopt (was van het pulsair systeem)
Plaatjes vergasser:
[img width=450 height=600]http://i901.photobucket.com/albums/ac213/Jeroen245/vergasser.jpg[/img]
Waar kan ik de schoonmaakplug vinden? Het ding wordt overigens wel heet zeg

Voor zover ik kan zien is deze niet aangesloten op het inlaatvacuum.
Wederom bedankt voor het meedenken, en ik hoop dat het allemaal weer gaat lukken.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De GMS ken ik niet, maar er zit zeker een stopje onderin, LPG prut volgt de regels der zwaartekracht.
Het vacuumslangetje zit op de vacuumvervroeger vd stroom(vonk)verdeler, en deze gebruikt 'ported vacuum' uit de buurt van de gasklep. ALs je het inlaatvacuum erop zet met die andere slang, verandert de timing want het vacuum is daar iets anders.
Als je aan het slangetje zuigt verandert de timing ook, teken dat-ie nog werkt.
Het schroefje naast de vac. aansl. op de carb is een blinde plug.
Die naast de elek. afsluitklep is de stat. stelschroef.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969