Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
is de kop volledig identiek of kan het zijn dat de lagere compressie te wijten is aan grotere verbrandingsruimten.....?
ik ben meer van de diesels maar zie wel eens termen voorbijkomen van wel-of niet vrijlopende kleppen bij gebroken distributie.
zodoende kan ik me dus voorstellen dat er ook verschil in koppen bestaat.
Berichten: 21
Topics: 6
Lid sinds: May 2010
bij mijn weten hebben we precies dezelfde kop teruggeplaats,
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Lagere compressie kan gewoon slijtage van de boring, de veren en/of de zuigers zijn, alhoewel het dan wel vreemd is dat alle 4 even versleten zijn.
Herhaal de comp. meting met een halve theelepel olie op de zuigers, als-ie dan duidelijk hoger is heb je een probleem met afdichting. De motor gaat dan echt geen 123 pk meer leveren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 21
Topics: 6
Lid sinds: May 2010
de eerste zuiger gaf 7.5 aan , de tweede en de derde zuiger 8 en de vierde zuiger 9
als dit betekend dat de motor versleten is moet ik of aan een andere motor of aan de revisie. Het punt is dan : waar vindt ik een andere motor of een bedrijf die voor een leuk prijsje de motor kan reviseren.
als ik aan een andere motor denk , koop ik dan niet de elende van een ander , wie heeft er verder nog tips
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Onderling verschil tussen cilinders is ook aanzienlijk. Topsnelheid van 130 is ook niet geweldig trouwens, de 160 moet-ie nog wel halen.
Een ander onderblok zal meestal de makkelijkste en goedkoopste optie zijn. Ik heb net een B230F onderblok bij het oud ijzer gezet, die zijn echt niks waard.
B21's zijn er wat minder, gewoon omdat ze ouder zijn, maar met een beetje zoeken best te vinden voor een paar honderd euro. Een B21A bijvoorbeeld, kan niet stuk. Je kop en injectiesysteem hou je gewoon.
Ik weet niet hoe flexibel de K jet injectie met meer cilinderinhoud is, anders zou ik er een B230 onderblok onder zetten. Op gas hoedanook geen probleem.
Voila, opwarmen, comp. meten, carb, kop en spruitstuk verkopen, heb je voor 100 euro een B21:
http://link.marktplaats.nl/349313725
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 21
Topics: 6
Lid sinds: May 2010
bedankt, ik denk dat ik dan toch maar voor een ander motorblok ga,
Berichten: 21
Topics: 6
Lid sinds: May 2010
ik zoek nu wel een betrouwbare motor en adres waar ik deze kan kopen, wie heeft er een adresje hiervoor
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
We hebben de meeste toeleveranciers van onderdelen verzameld in de topic
Websites en handige tools gezocht
Er zijn nog nieuwe blokken en revisie te koop, onder andere bij
Scandcar
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
reneb schreef:bij mijn weten hebben we precies dezelfde kop teruggeplaats,
Is zeker een belangrijk punt, heb al diverse koppen en zuigers gezien en er zijn nogal wat verschillen en kan me voorstellen dat als de boe niet bij elkaar hoort je erg weinig compressie hebt.
Dus kijk even naar het nummer wat in de kop gegoten is en het motornummer.
Er zijn hier vast wel mensen die dan een antwoord voor je hebben.
Kan ook zijn dat je kleppen vervuild zijn, komt vaak voor als je als een heer rijd en dan moet je de wagen eens op benzine zetten en flink uitlaten, is natuurlijk wel op eigen verantwoording.
Daarna nog eens compressie meten en wie weet.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Die op Marktplaats bijvoorbeeld, zou ik zo kopen met stof, modder, vet olie en al. Hier in de "Te koop" sectie staat er ook eentje. Het zijn echt betrouwbare blokken, zeker de B21A met een carburateur. B21A en E hebben hetzelfde onderblok, zelfde zuigers, vliegwiel, ophanging, alles.
Het voortijdig slijten van je blok kan met de injectie te maken hebben gehad. K jet injectors gaan na een poosje slechter verstuiven, tot ze klare benzine de cilinders inspuiten. Dat is niet goed voor de smering van de cilinderwand etc.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969