Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor start en stopt weer
vooralsnog alleen op lpg; ik heb al wel op benzine gereden maar toen verzoop 'ie volledig... Dat had te maken met versleten sproeinaald oid. ANWB erbij gehad en daarna probleemloos gereden totaan gisteren dus. Ik heb wel het idee dat het een wat met het ander uiit te staan heeft. Ik ga de verkoper nu direct bellen!
240 GL (Automaat), 1985. Geel
Antwoord
joahim132 schreef:Ik ga de verkoper nu direct bellen!

YEAHAA, hit'em hard 8) :lol:
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
ik heb gebeld en kan 'm binnenkort langsbrengen voor een (gratis) afstelling.

Er is alleen een nieuwe probleem en ik weet niet of het een met het ander te maken heeft. Vanochtend reed ik op de snelweg (hij rijdt werkelijk als een strijkijzer... heerlijk!) en zag ik tot mijn grote schrik dat de temperatuurmeter flink in het rode stond, even daarop begon 'ie te 'stotteren' totdat ik mijn snelheid verminderde naar een kilometer of 80 per uur. Toen ik langzamer reed, zakte de temperatuur ook weer.
Ik ben bang dat ik er met een beetje afstelling niet helemaal afkom... Weet iemand van jullie wat dit kan zijn?
240 GL (Automaat), 1985. Geel
Antwoord
koelvloeistof op niveau?? temp. sensor??olie in je blok??
meter kaduuk( gebeurt wel eens)??
lekkage koeling/radiator/slangen??
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
PP schreef:koelvloeistof op niveau?? temp. sensor??olie in je blok??
meter kaduuk( gebeurt wel eens)??
lekkage koeling/radiator/slangen??

Je mag zeggen dat dit geregeld is als je zo'n fraai exemplaar bij een garage koopt. Maar goed het is zeker mogelijk.
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
Hallo Jan-Willem,
ff op vakantie geweest dus nu pas een reactie;

Jan-Willem schreef:Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt !!!

Je hebt namelijk nog een zogeheten benzine relais in je auto.
240 weet ik niet precies waar maar ergens bij de bestuurder aan 't schutbord.
Als je K-jet hebt is hij groen of zilver (alu) met nummer 1235337

Dit relais schakeld de pomp.
Heb je geen vonk of startpuls dan gaat de pomp niet lopen.
bij de 240 zitten er ergens under the hood stekkers die je door moet verbinden ofzo.
Dan gaat de pomp pas lopen.... (dacht ik)

Ik zou de pomp qua electrisch even losgooien van de auto en zelf even een externe spanning aanbieden. 12VDC

Maar dit omdat ik vonkentrekker ben !!!

Heb je ook een INTANK pompje.....

Weet zeker dat de pomp gedraaid heeft.

Heb het volgens de werkplaatshandboek gedaan, op de relais - naast de boordcomputer - onder het handschoenen kastje, twee polen kortgesloten. Ik hoor dan meteen een pomp (is dit wel de juiste?) draaien, maar geen retour-brandstof.
Had overigens verwacht dat er tenminste, IETS, uit zou komen.
efin, de 2de hands brandstof is aangekomen - ziet er overigens bagger uit - dus ik huiver nu al - wordt vervolgd.
Joop
240 Polar '92 - 350K+
V50 2009
Porsche 911 3.2 '89 - 250K+
Antwoord
Kunnen jullie ff met me meedenken?

Nog steeds start de 240 prima, maar slaat ie meteen weer af. Als ik het gaspedaal pedaal flink intrap blijft ie nog wel draaien maar enige seconden is ook dat afgelopen.
IK heb de volgende dingen uitgesloten:
COMPUTER: geeft geen storingscode.
LUCHT: Nieuwe luchtfilter, geen lekken, koud/warm luchtklep gechecked.
ONTSTEKING: Op basis van startgedrag, geen verdenking (nieuwe bougies)
Het lijkt erop dat de motor direct na de start onvoldoende brandstof krijgt.

Jan-Willem:
Ik heb de 2dehandse brandstofpomp gemonteerd, geen effect.
Ik heb de relais doorverbonden en vastgesteld dat de accuspanning op de bedrading van de brandstofpomp staat.
Als ik het contact aanzet, hoor ik heel duidelijk de tankpomp draaien en na een paar seconden stoppen (alsof de druk even opgebouwd wordt -of moet ie continue draaien?-)

Je geeft een paar tips om de brandstof opbrengst van de pomp te meten. Volgens het boek is de opbrengst direct na de pomp te groot om te meten. Ze zeggen dat je het beter kan meten op de retourlijn naar de brandstofpomp. De locatie die in het boek staat kan ik niet vinden, want daar hebben ze het over een filter op het schutbord. Bij mij is daar geen filter. Dus heb ik de retour gemeten op de brandstofrail van de injectoren. (Rubberen leiding die aan de ene kant aan de brandstof rail zit en aan de andre kant het schutbord in verdwijnt.

Denken jullie ook dat het de brandstoftoevoer is waar het 'm in zit??

alvast dank voor de evt reacties.

VOLVO 240 '92 B230F / Benzine
240 Polar '92 - 350K+
V50 2009
Antwoord
Vandaag weer bezig geweest helaas nog zonder resultaat:
Jan-Willem aan de hand van jouw tips nog even een opbrengsttest gedaan. Heb ik gedaan direct op de brandstofrail van de injectors: relais doorverbonden en in 30 sec bijna 2 liter opgevangen.
Beninepomp aanvoer tot aan de injectoren is dus goed.

Ik heb op het testpoortje in de motorruimte alle testen gedaan op de ECU en de Brandstof-ECU (jettronics) en geen fouten geconsteerd. Ook alle fnctionele testen gedaan (throttle, injectoren etc)

Ik voel toch iets voor jou redenering dat de ECU om ??n af andere reden de brandstofpomp stillegt. Heb daarom de brandstofpomprelais vervangen. Ook geen resultaat.

Alles wat gechecked of vervangen kan worden is al gedaan, behalve de tankpomp. Maar die kan er volgens mij niet voor zorgen dat de motor helemaal stilvalt. Ik neem aan dat de brandstofpomp dan in staat is om wat brandstof uit de tank te trekken.

Enige wat overbrijft is de vervanging van de ECU, maar ja dat is niet niks.....

Je vroeg wat ik hiervoor aan de auto had gedaan:
Allereerst reed de auto de laatste paar maanden beroerd. Soms schokte hij opeens onder het rijden dat je er bijna een whiplash van kreeg (alos de brandstof toevoer steeds werd onderbroken). Af en toe 'ns kwan het labda-lamje aan.

Luchtfiltervervangen (was vies) / Warmelucht-pijp naar luchtinlaat ontbrak: Weer ge?nstaleerd / Olie vervangen + nieuwe bougies - beiden waren er aan toe / Nieuwe benzine filter ge?nstaleerd.
Hierna had ik dus een soepele auto verwacht, maar nee dus.
Daarna dus:
Nieuwe brandstofpomprelais en nieuwe (2de hands) pomp.

Misschien dat dit jou iets zegt:
Motor start prima en slaat af als ik niks doe.
Als ik een stukje gas geef blijft ie iets langer draaien.
Als ie af dreigt te slaan kan ik door wat gas te geven de levensduur steeds verlengen, maar na zo'n minuut is het definief afgelopen.

Uitlaat stinkt wel erg (mengsel??)

Citaat:Heb je toevallig de drukgroep vervangen of de versnellingsbak eraf gehad !!!
Als dat zo is geweest ben je wat tegen gekomen !!!
Een zogehete BDP sensor Bovenste Dode Punt sensor.

Was daar wel mee begonnen maar halverwege mee stopt - ik kwam erachter dat de transmissie alleen van de motor afkon als je de motor uit zou bouwen. Dus verder niet aan de BDP-sensor gezeten.

Nou ik hoop dat je nog tips hebt,
Groeten
Joop
240 Polar '92 - 350K+
V50 2009
Antwoord
Bedankt voor de reacties.
Ik ga woensdag of donderdag weer sleutelen en dan laat ik je weten. maar even een paar dingen:

Citaat:Injectoren bekijken
Tot nu toe huiverig ervoor omdat die kwetsbaar (en duur) zijn. Ik verdenk ze overigens niet want, het zou toch raar zijn dat ze het allemaal niet doen?

Citaat:CIS klep,
De LH2.4 heeft geen CIS-klep.

Citaat:De versnellingsbak,

De versnellingsbak kan volgensmij wel onder de auto uit als hij er onderuit moet.
Dus zonder demontage v.d. motor, de garage doet het zo ook niet toch.
Op een 240 / M47 gaat dat echt niet. Staat ook in het boek (helemaal achteraan - als je al halverwege bent ;-)).
Je kan niet bij de bovenste moeren. Ik heb op het forum een tip gehad van iemand om het geheel te kantelen, dan krijg je net een paar cm extra, maar als je niet voorzichtig bent beschadig je het schutbord. Een vriend van mij heeft een grotere werkplaats, als ik de 240 aan de praat heb, zal ik daar de motor eruit halen en de drukgroep vervangen.

Ik heb trouwens begrepen dat de druk op de brandstofrail word geregeld door de vacuumregulator aan het eind van die rail. Als die niet werkt zou die te veel brandstof weer retour laten gaan. Je hebt dan wel genoeg opbrengst maar te weinig druk. Ik ga morgen proberen de retourslangdicht te knijpen en te kijken of dat iets oplevert.

Groeten.
Joop
240 Polar '92 - 350K+
V50 2009
Antwoord
Beste allen (en Jan-Willem),
ben vandaag weer aam het sleutelen geweest en heb de volgende vragen:

Ik heb op de ECU connector de weerstand van de toerensensor (Engine Speed Sensor -) gemeten. Volgens Bentley moet dit gemeten tussen pin 10 en pin 20, 250 ohm zijn. Ik meet oneindig. 10 is het signaal en 20 is de massa van de ECU connector. Tussen 10 en 23 meet ik overigens 180 ohm. 10 en 23 zijn allebei signalen van de engine speed sensor. Ik vraag me af of er niet een fout staat in Bentley, want ik kan me niet voorstellen dat je de weerstand (zoals aangegeven in het boek) tussen singaal en massa meet. Weet iemand wat er in Hayes hierover staat?

Ik heb de weerstand op de bombine gemeten. de weerstand van de primaire wikkel (1 en 15) is precies zoals aangeven in het boek. De secundaire wikkel (1 en de middenpool) meet 7,5 Kohms i.pv. 6-9 Ohms volgens het boek.
Ik heb de vonk op de bougie nog niet gecontroleerd omdat ik vandaag alleen was. Morgen is mijn vrouw thuis en dan mag ze even het contact aanzetten zodat ik de bombine kan controleren. Maar zou die hogere weerstand kunnen duiden op een defecte bombine?

Even nog over de luchtmassameter: De weerstand-meting is precies goed. kan ik er dan ook vanuit gaan dat het goed is. In het boek van bentley gaan ze nl. nogal vaak vanuit dat indien zo'n test goed is, het component ook in orde is.????

Hartelijk alvast voor de antwoorden.

(baal er wel een beetje van dat ik er zolang mee bezig ben Sad . Aan de andere kant is dit wel een goede manier om de volvo te leren kennen Smile

Volvo 240 - '92 / B230F / LH2.4 Jetronics
240 Polar '92 - 350K+
V50 2009
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 357 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 521 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 579 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.127 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.006 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 822 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.642 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.724 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.101 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.314 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)