Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230F trekt niet lekker door
#1
Hallo Volvonaten,

Na enkele weken hier te hebben rondgekeken, alle adviezen heb opgevolgt, kom ik er niet uit.
Ik heb al vele Volvo's gehad (122,144,245,740,940), dus ben niet helemaal een leek.
Het gaat om mijn Volvo 240 GL 230F Automaat uit mei '91. Benzine-auto en nooit op LPG gelopen.
Deze auto heb ik een jaar geleden gekocht van een particulier.
Een verschrikkelijke fijne auto met een hele fijne automaat.
Dit jaar begon ie opeens te stoteren en te haperen, bleek de LLM te zijn.
Nwe erop, en klaar...voor een klein poosje.
Toen begon ie onder het rijden weer spontaan te haperen.
Als ik dan een accupool los haalde en weer monteerde, was het over (reset?). Dus standaard sleutel 10 in het dahboardkastje.
Dat ging ook een poos goed, maar het werd erger.
Uitlaat maakte lawaai, dus die vernieuwd vanaf de kat.
Even later weer uitlaat lawaai, bleek dat er een scheur in de pijp zat, VOOR de kat/lambdasonde.
Tsja, dan loopt ie natuurlijk niet lekker. Vakkundig dicht gemaakt en nu absoluut gasdicht.
En nu:
De ene keer als ik de auto start zonder gasgeven en met koude of warme motor slaat ie direct aan en loopt als een zonnetje.
Een andere keer moet ik gas erbij geven anders slaat ie even aan en direkt weer uit of loopt heel slecht (8-takten) en stinken naar benzine.
Geef ik een peut gas dan blijft ie de meeste keren mooi lopen.
Als ik dan ga rijden en geef een beetje gas, loopt het blok moeilijk te doen (volgens mij benzine teveel). Gas erbij, dan rijdt ie goed weg. Trap ik het gas vervolgens flink in, dan houdt ie (volgens mij) stapsgewijs wat in. Trekt wel goed, maar niet zoals het moet zijn.
Met een konstante snelheid rijden is er niets aan de hand (80, 100, 120 etc.).
Ik snap er geen bal meer van.
Wat heb ik eraan gedaan de afgelopen dagen:
bougies,rotor,verdelerkap, bougiekabels vernieuwd.
gasklephuis schoongemaakt en die was me toch een bak smerig. Heb er een foto van gemaakt, maar durf hem niet te plaatsen hahaha!
stappenmotor schoongemaakt. Alle vacuumleidingen nagekeken. Alles ondergespoten met remmenreiniger (injectors,pakkingen,vacuumslangen), maar geen reactie. Luchtfilter vervangen, huis schoongemaakt en de pijp tussen uitlaatspruitstuk en huis verwijderd (liep toen al wat beter).
Brandstofrelais los gehaald en alle punten opnieuw gesoldeerd. Whynns injector-cleaner toegevoegd aan de laatste tankbeurt.
En het blijft kloten.
Ik ben nog meer advies nodig, anders verschijt ik haar op marktplaats.
Zou erg jammer zijn. Auto ziet er verder keurig uit en rijdt, schakelt en remt als een zonnetje.
Mona, kun jij me helpen ? ???
Antwoord
#2
probeer de sensor eens die de tandjes op je vliegwiel telt?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
Storingscodes ook al uitgelezen??
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#4
kat. eruit halen, Wink Wink
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#5
Vanmiddag meerdere malen code uitgelezen: begin van de middag op 2 en 6 gemeten: 1-2-1 en 2-3-2.
Vervolgens alles schoongemaakt etc. en zojuist storingsloos 1-1-1
na de 1-1-1 motor gestart (koud) zonder gasgeven, direct aanslaan, paar seconden netjes stationair en vervolgens weer "8-tacten" en stinken naar benzine. Minuutje laten lopen met tussendoor wat gasgeven, uitgezet, weer uitgelezen en wederom 1-1-1.
Ziet u mijn punthoofd al ?
BDP-sensor nog niet gecheckt trouwens, is ie door te meten?
Heb er ook al een gedacht de poes weg te halen...
Antwoord
#6
bdp sensor kun je doormeten door de stekker er van (kabel vanaf bovenkant koppekingshuis volgen), dan tussen 2 van de 3 pinnetjes 160-200 ohm meten. als je die weerstand hebt kan ie goed zijn, maar voor de zekerheid eens met de multimeter op wisselspanning metyen wat voor signaal ie geeft met doorstarten (zou beter gaan met scope). laatst had ik er een die qua weerstand goed was maar toch er voor zorgde dat de motor niet wilde starten (ding was zelfs niet eens zo heel oud).
beste is gewoon vervangen (origineel), die dingen gaan gewoon eens stuk. is ie nu niet stuk dan gaat ie mss stuk wanneer het heel slecht uitkomt...

240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#7
Pfew!, al veel gedaan wat een eventuele oorzaak zou kunnen zijn.

Mijn best guesses op dit moment zijn:

- BDP-sensor

Hier wordt ook een link genoemd (Brickboard-post) waar in staat hoe je de BDP-sensor door kunt meten

of

- eventueel injectorrubbertjes ? (schijnen ook niet het eeuwige leven te hebben... )

of

- Brandstofdrukregelaar ?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#8
Mikebike schreef:Vanmiddag meerdere malen code uitgelezen: begin van de middag op 2 en 6 gemeten: 1-2-1 en 2-3-2.

1-2-1 luchtmassameter
2-3-2 lambda sensor

De vliegwielsensor checkt of de motor draait en regelt daarop. Als deze geen signaal geeft sluit hij de brandstoftoevoer af en stopt de motor. Hij gaat dan niet onregelmatig lopen.
Als hij naar benzine stinkt en 8-tact lijkt het een ontstekingsprobleem. Brandstof krijgt hij blijkbaar wel. Is het ontstekingstijdstip goed (Pingelsensor?)
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
#9
2-3-2 is overigens een algemene storingscode, evenals 2-3-1... 't zal dus zoals ik gelezen heb in de groene boekjes, veelal gepaard moeten gaan met een andere storingscode
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#10
2-3-2 geeft aan dat het mengsel niet goed is maar als hij naar benzine stinkt zal hij nooit een goede lambda meten. Ik zou me dus over die code ook niet al te druk maken.

Er zit iets mis met de verbranding volgens mij. Ik zou het in de ontsteking zoeken.
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.282 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 408 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.051 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 789 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.003 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.585 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.483 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 1.984 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.192 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 578 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)