Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips m.b.t. afstellen carburateur
Mooie Strontberg, eh, Stromberg. De kleur doet er wel een beetje aan denken, ik weet niet wat mensen bezielt om auto-onderdelen met die bruingeel-verkleurende lak te bewerken.

Deze constant vacuumcarburateurs hebben weinig zwakke plekken, om te beginnen al geen miniscule boringen en sproeiers die verstopt kunnen raken. Op benzine zullen naald en sproeier het ook eeuwen uithouden. Ik weet bijna zeker dat je hobbelprobleem ergens anders vandaan komt, vacuumlek, warme startvoorziening gaar, whatever.

Een carburateur heeft geen benzineretourleiding, maar een vlotterkamer en handig mechanische benzinepompje. Vlotter sluit de benzinetoevoer, pompje stopt met benzine leveren, er hoeft geen benzine retour.
De warmestartblabla zorgt voor afvoer van benzinedamp, die een warme herstart bemoeilijkt. Deze damp wordt afgevoerd ergens onder de auto, maar alleen als het contact uitstaat. Als dit ook openblijft terwijl je rijdt verlies je wel wat benzine.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc, fijn dat je bevestigd dat deze carburateurs weinig zwakke plekken hebben.
Jij hebt bij technische vraagjes als goede tips. Weet je nog bepaalde dingen waar ik op moet letten?

Wat betreft die benzinedampen, hij stink wel altijd ontiegelijk naar benzine. Zou dat daar aan kunnen liggen?
Antwoord
Marc1970 schreef:Mooie Strontberg, eh, Stromberg. De kleur doet er wel een beetje aan denken, ik weet niet wat mensen bezielt om auto-onderdelen met die bruingeel-verkleurende lak te bewerken.

Deze constant vacuumcarburateurs hebben weinig zwakke plekken, om te beginnen al geen miniscule boringen en sproeiers die verstopt kunnen raken. Op benzine zullen naald en sproeier het ook eeuwen uithouden. Ik weet bijna zeker dat je hobbelprobleem ergens anders vandaan komt, vacuumlek, warme startvoorziening gaar, whatever.

Een carburateur heeft geen benzineretourleiding, maar een vlotterkamer en handig mechanische benzinepompje. Vlotter sluit de benzinetoevoer, pompje stopt met benzine leveren, er hoeft geen benzine retour.
De warmestartblabla zorgt voor afvoer van benzinedamp, die een warme herstart bemoeilijkt. Deze damp wordt afgevoerd ergens onder de auto, maar alleen als het contact uitstaat. Als dit ook openblijft terwijl je rijdt verlies je wel wat benzine.

Ha die Marc,
Jij weet er duidelijk meer van Wink Wink.

Ik bedoel dan ook warmestartblabla. Is het ook niet zo dat de motor schokkerig loopt als dit verkeerd is aangesloten. Ik ben wat onduidelijk geweest, want de aansluiting zit op het luchtfilter en niet op de carb., overigens heb ik twee mogelijkheden om deze aan te sluiten.

Grappig dat je aangeeft dat het goede carb. zijn. Ik hoor namelijk veel andere reacties. Revisiebedrijven willen eigenlijk geen garantie geven na revisie en adviseren toch een weber, mede omdat het net zo duur kan zijn als een gehekl revisie(dat is dan inclusief arbieds loon het verbussen van de lager).
245 USA 1982&nbsp; + <br />Eend uit 1982
Antwoord
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=...4afc4544ba

Dirk, dit is wat voor jou. Op de pagina even naar onder scrollen worden een tweetal zip bestanden aangeboden waarin een hele beschrijving staat van je carb.

Succes.
245 USA 1982&nbsp; + <br />Eend uit 1982
Antwoord
Het is denk ik wel een beetje onrendabel om er nieuwe bussen in te laten zetten, tenzij je de laatste Stromberg op aarde hebt. Ik heb al een paar tiende mm speling op dat asje, maar het functioneert nog (1:7 op gas). Dito is de naald al versleten door jaren LPG, maar het werkt nog wel (ws 1:1, slecht voor het milieu). Dat op zich is al genoeg om het een goede carburateur te vinden.

De warmestartduda zijn twee slangen op de aansluiting van het luchtfilter, die bij elkaar komen bij een klepje, en daaruit verdwijnt weer een slang naar benee (benzinedamp zal wel zwaarder dan lucht zijn). Het onderste slangetje komt haaks op het klepje aan, en die route moet open staan bij contact uit.
Contact aan dan vormen de twee slangen een rondje.
Dat lijkt me ook de manier om elke twijfel uit te sluiten, verbind beide gaten bij het luchtfilter met elkaar. Warmestart problemen zijn ook wel op andere manier te overkomen.

Het is wonderbaarlijk wat je al niet in boeken kan vinden.
Antwoord
Even een vraag:

Wie weet hoe je een gasnaald eruit haalt en terugperst?
We zijn bezig om alles te verwisselen met het revisiesetje, maar ik snap niet helemaal hoe die naald in de zuiger zit!?

???
Antwoord
Tsja, dat zijn nou van die dingetjes die je van te voren uit moet zoeken. Volgens mij staat er op p. 21-22 van deze pdf wel een aardige omschrijving:

http://carburetor411.com/CarbsII.pdf

Er hoort ook een lang afstelsleuteltje bij om de nieuwe naald weer op de goede plek te krijgen. Ik zou liever naald en sproeier laten waar ze zijn, tenzij zichtbaar gekrast, krom of tot een ovaal uitgesleten. Voor het lopen/afstellen op LPG zijn de naald en sproeier niet van toepassing.

Antwoord
Jaja, dat had eigenlijk ook gemoeten, maar het was de eerste keer dat dat ding uit elkaar ging, dus ik had er helemaal geen beeld bij.

Het is niet krom ofzo, dus dan laat ik hem maar zitten.
Antwoord
Het zit weer in elkaar. Pa heeft het afgemaakt terwijl ik op school zat.

Er is nog een pakking over, die we nergens konden vinden. Zou het kunnen dat er weer verschil per carburateur is? Het ding is namelijk helemaal uit elkaar gegaan.

Kijk wat het verschil nu is, ik ga een rondje rijden.
Antwoord
is ie al terug ??
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 751 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 4.139 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Carburateur overzetten VervelendeGozer 3 2.209 1 September 2022, 19:26
Laatste bericht: Marc1970
  Carburateur Naald en sproeierbuis Rob 5 3.932 23 April 2022, 17:33
  dubbele carburateur pieter2 7 4.073 17 December 2020, 19:32
Laatste bericht: pieter2
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 12.369 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245
  LPG afstellen, Pulsair afdoppen? Arjan. 7 9.003 24 January 2018, 19:00
  2e x keering vervangen. tips? Mr. Brown 4 4.680 15 May 2017, 17:01
Laatste bericht: PdeBruijne
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 17.665 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  Afstellen Volvo 66 b13 A_A 1 3.585 13 March 2017, 23:09

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)