Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230E handbak uit een 740 in een 240 met AW71L, de problemen daaromheen
Hey hey,

Al enige uren aan het zoeken geweest binnen het forum om een oplossing te vinden voor de problemen die ik ga tegenkomen:

+Stroomverdeler moet naar de zijkant van het blok
+BDP sensor vervalt door koppelomvormer van de automaat

Enkele mensen die zeggen, been there, done that, waarom kan ik het dan nergens vinden?

De montage van MS in de 262 van koningbertone heb ik van dichtbij meegemaakt. Een jaar later loopt hij eindelijk, ik wil dit project absoluut NIET doorlopen! Er zitten me teveel haken en ogen aan. De kosten lopen me ver boven het budget uit. Ook het aanpassen van de brug zie ik niet zitten, de motor komt dan wel naar voren zodat de stroomverdeler kan blijven zitten. Vrij risicovol (APK) en niet gegarandeerd.

Weet iemand meer dingen die ik tegen ga komen?

Groetjes
Antwoord
Toevallig heb ik pas een B230E met automaat in mijn 244 gelegd Smile

De verdeler kan je van een andere volvo motor halen, ik heb de mijn van een B23A gehaald. Het gat wat je dan krijgt op de achterkant van de nokkenas kan je afdichten met 'n plaatje, of je moet zelf al een bus draaien voor erin.
Je hebt ook die hulp-as nodig van een andere motor, om de verdeler aan te sturen Smile
Antwoord
Ik neem dus aan dat de automaat er al achter zat en de geen BDP sensor had/ergens anders hebt zitten. Als hij ergens anders zit, waar dan?

Stroomverdeler is dus in principe van elk B2...... blok af te halen? Had jij al een voorbereid gat voor de nieuwe stroomverdeler of heb je dit zelf gemaakt/laten doen?
Antwoord
Dat gat zat er al Smile, moet je alleen even zo'n dopje eruit tikken.

Over dat ontstekingsgedoe heb ik geen idee, mijn B230E loopt alleen op mechanische injectie, ik heb dus geen computer etc. in gebruik om de ontsteking/injectie te regelen.
Antwoord
hmm misschien ben ik wat laat met posten maar ik ben bassius z'n broertje en heb m geholpen met z'n project.

Er zijn twee manieren om dat probleem met de ontsteking op te lossen, je kan de elektronische ontsteking blijven gebruiken, of een "ouderwetse".

Ik neem aan dat je een verdeler hebt gevonden die op de zijkant van het blok past en ook werkt met de BDP sensor, anders moet je die zoeken.
Die BDP sensor komt gewoon op het blok, en er moeten pennen zitten in de starter krans van de motor (dit is de dunne plaat waar je de koppel omvormer aan vast schroeft).

De twee pennen in de starter krans geven het signaal aan de BDP sensor. Als je die niet hebt zou je denk ik ook wel een origineel vliegwiel kunnen aanpassen, je zou deze dan helemaal
moeten afdraaien, maar ik heb geen vliegwiel bij de hand om te kijken of dat mogelijk is.

TIP (uit eigen ervaring) zet een krasje op het hart van het vliegwiel en op de flens waar je hem monteerd. Want dat vliegwiel kan op heel veel verkeerde manieren er op, maar ÃÃn is de juiste.

Wij hebben echter gekozen voor eenvoud, en we hebben een ouderwetse ontsteking gebruikt van een B23A.

We hadden ook de hulpas van de B23A motor nodig, omdat de originele geen tandwiel had om de verdeler aan te drijven.
Verder kan je deze verdeler gewoon gebruiken en moet je de nadelen van de contactpuntes voor lief nemen. Het voordeel is echter wel
dat je geen computer nodig hebt en dus minder kabels. Wij gebruikten een K-jetronic motor, en dus is alles mechanisch.

Het loopt echter tot nu toe prima.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230E octaangehalte Kogelman 6 1.317 16 April 2024, 06:54
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.692 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  b230E of b230F Freerk 6 7.707 26 December 2017, 23:34
Laatste bericht: Marc1970
  LPG-problemen V70 4 cilinder 2008 Borde090 1 2.243 23 February 2016, 15:02
Laatste bericht: KennOne
  B 23 A met problemen. De Witte. Martinus 14 9.887 25 November 2015, 21:40
Laatste bericht: Martinus
  Volvo 244 problemen brandstoftoevoer? viaxllo 16 9.508 15 June 2015, 22:13
Laatste bericht: viaxllo
  Ontstekingsproblemen/bobine problemen. Poelman 3 3.668 14 January 2015, 17:39
Laatste bericht: Poelman
  Problemen met gereviseerde carburateur 345GLS 15 8.060 9 February 2014, 21:36