Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2005
Help hij lekt olie via de vuldop.
Het is een B230E (295.000 km) loopt erg mooi en volgens mij geen vermogens verlies.
Olie pas ververst en lekt nu via de vuldop naar buiten. :o
Als de motor stationair gedraaid heeft en daarna stilzet hoor je een zuigend geluid.
Als je de motor stationair laat draaien en je neemt peilstok er na een paar minuten uit staat er druk op.
Is dit een carterventilatie die dicht zit of zijn er toch serieuze problemen.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? ???
Kunnen we er nog veilig mee naar Zweden over 2 weken? >
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
Dop er scheef opgedraaid of rubber of veer is levensmoe. :'(
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ik had het ook, een nieuwe rubber ring heeft geholpen, evenals het bijbuigen van de lipjes zodat ie wat vaster klemt. Alleen heb ik het idee dat er bij mij minder druk in het carter was.
Paar maanden later ging de seal van de nokkenas stuk, kwam olie uit gedrupt, niet al te veel.
Ik zou vlug de carterventilatie controleren, eerst beginnen bij de "zeef" die in de slang zit die zit ergens tussen de runners van het inlaatspruitstuk (bij en B230F, ik weet niet hoe dat bij een B230E is). Die kan goed dichtzitten.
Volgende stap is de plastic box die onder het inlaatspruitstuk, die gaan ook nog wel eens dichtzitten.
Als je te lang doorrijd kunnen nog meer seals kapot gaan.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2005
De oplossing weer gevonden.

Het is de vlamdover die verstopt zit.
Een les aan allen reinig deze regelmatig bij een onderhoudsbeurt, voorkomt veel ellende
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Hmm.. De 850 heeft ook zo'n vlamdover en die verstopt ook nog wel eens (met alle gevolgen van dien: de moeilijst bereikbare keerring klapt er dan uit :-\). Een aantal jaren later is door Volvo besloten om deze vlamdover maar weg te laten, als officiele modificatie. Ook zie je bij veel LPG installaties dat de vlamdover weggelaten wordt.
Ik heb begrepen dat de vlamdover bij een backfire moet voorkomen dat de vlam het carter in slaat. Waarom het dan juist bij gasinbouwers wordt weggelaten is me een raadsel.
Maar mijn eigenlijke vraag: kun je dat ding bij de 240 niet beter ook gewoon weglaten?
Gr ???
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
thuur schreef:Maar mijn eigenlijke vraag: kun je dat ding bij de 240 niet beter ook gewoon weglaten?
Gr ???
lijkt me wel. anders een catch can monteren. Ik ben er nu een aan het fixen van PVC hogedrukbuis (16 bar, erg stevig), kost misschien 10 euro ofzo als je goed zoekt?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Die hoge druk buis lijkt nu misschien wel heel stevig, maar hoe zit dat als hij een paar maal goed warm geweest is en goed koud?
Dan kon het wel eens aardig over zijn met de stevigheid van je PVC :-\
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Peter Timmer schreef:Die hoge druk buis lijkt nu misschien wel heel stevig, maar hoe zit dat als hij een paar maal goed warm geweest is en goed koud?
Dan kon het wel eens aardig over zijn met de stevigheid van je PVC :-\
wam is het niet zo stevig, klopt.
Maar deze buis is wel zo dik dat het meer dan stevig genoeg is om als catch can te gebruiken (denk ik). Er komt maar heeeel weinig overdruk op te staan in het extreemste geval he... ik zal er goed op letten!
PVC is niet bestand tegen aceton aromatische koolwaterstoffen als benzeen, das ook iets waar ik op moet letten.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 296
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2005
ik heb dat ook dat ie olie onder de dop vandaan spettert, ergens staat er druk op, ik heb de carterventielatie er net weer op gezet en is nergens verstopt, was ie ook niet. waarom zou er zoveel druk op staan dat het onder die dop uit komt moet toch niet normaal zijn? B230F
Vitara