Berichten: 112
Topics: 44
Lid sinds: Oct 2017
15 September 2020, 22:41
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 September 2020, 22:46 door TeunTimmermans.)
(15 September 2020, 22:26)Marc1970 schreef: Nee toch? De FK is een mini turbo op halve druk met ook nog een joekel van een intercooler erachter. Evt. piekjes verdwijnen in een enorme heatsink.
Pas als ik in de derde versnelling de Col de Boeuf opjakker gaat de TEMP naald opzij, 2 mm.
Maar de mijne is geen FK meer te noemen. (had ik er nog niet bijgezegd, heb de startpost even bijgewerkt) A nokkenas, 16T turbo, 0,8 bar.
Mijn naald staat stabiel net onder rood. Met de nadruk op stabiel. Alleen in de file gaat de naald omhoog, maar dan springt de fan netjes op tijd aan. Ik dacht dat dit kwam door een slecht compensatiebordje, of de combi 940 sensor/240 dashboard.
Morgen het compensatiebordje er ook maar eens uit slopen dus...
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
16 September 2020, 08:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 September 2020, 08:54 door Marc1970.)
Je hebt nu een B230ET ervan gemaakt min of meer. De A nokkenas heeft meer overlap dan de T, is misschien wel een oorzaak voor wat onrustig stationair. Maar er rijden wildere nokkenassen rond op Turbobricks.
Voor de 'flat spots' kan je eens op zoek naar een ECU voor de B230ET, die is misschien wat meer gericht op power (edit - die had je al geprobeerd ziet ik).
De TEMP meter is wel vrij gevoelig/precies, ik heb ook wel eens een warmere thermostaat geprobeerd en dat was meteen te zien aan de naald.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
16 September 2020, 09:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 September 2020, 09:44 door skidje.)
Marc, De B230ET ECU zal niet werken in een LH2.4 omgeving. Maar je bedoelt vast een B230FT. Verder wel allemaal goede opmerkingen. Teun zal er vast wel uitkomen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik dacht aan de 984 ECU. Maar meer weet ik er niet van eigenlijk, en ik denk verder dat je met gechipte ECU-probleempjes eens bij Turbobricks moet gaan kijken/vragen, die doen niet anders. Of degene die de chip maakt.
Luchtfilter al s bekeken?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 112
Topics: 44
Lid sinds: Oct 2017
(16 September 2020, 11:03)Marc1970 schreef: Ik dacht aan de 984 ECU. Maar meer weet ik er niet van eigenlijk, en ik denk verder dat je met gechipte ECU-probleempjes eens bij Turbobricks moet gaan kijken/vragen, die doen niet anders. Of degene die de chip maakt.
Luchtfilter al s bekeken? Luchtfilter is gloednieuw, inline Pipercross met aanzuig buiten. Zit wel vrij dicht bij de LMM, maar draadje blijft mooi schoon tot nu toe.
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
(15 September 2020, 22:26)Marc1970 schreef: Nee toch? De FK is een mini turbo op halve druk met ook nog een joekel van een intercooler erachter. Evt. piekjes verdwijnen in een enorme heatsink.
Pas als ik in de derde versnelling de Col de Boeuf opjakker gaat de TEMP naald opzij, 2 mm.
Dat kan ik me vorstellen dat ie dan wel reageert.
Het is een eindje rijden, dus de motor zal ook goed op temperatuur zijn tegen de tijd dat je bij de Col des Boeufs bent...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Jahaha dat zou mooi zijn als ik daar nog s met de 940 geraak. Het is de Col de Grand Boeuf, ergens op de A7.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 112
Topics: 44
Lid sinds: Oct 2017
Nu wordt het mooi. Afgelopen donderdag 88 graden thermosstaat ingebouwd (is toch echt standaard voor een 940 blok en ons klimaat)
Na de eerste keer starten en rijden, temp meter iets lager, maar nog steeds stabiel boven het midden. met rijden geen verschil qua inhouden. Toen ik mijn compensatiebordje wilde gaan deleten, zag ik dat ik dit al ooit gedaan, net toen ik auto kocht. Eerste 240 youtube video die ik toen keek :p
Misschien ligt het aan de combi turboblok/compensatiebordje omzeilt, dat de temp wat hoger wordt aangegeven? De temp zender meet het koelwater in de kop, niet ergens in een slang vooraan.
Ben nu een paar dagen met de auto naar Zuid Limburg, ondertussen dus zeker 100km gereden met deze setup. Op een gegeven moment, even stukje toeren met de auto over de heuvelweggetjes zonder medeweggebruikers....geen inhouden meer! Auto trekt in één keer door, heerlijk gevoel.
Kan het zijn dat de ecu even heeft moet leren die 100km?
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
20 September 2020, 08:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 September 2020, 08:40 door Grey240Polar.)
Veel plezier daar in het diepe zuiden, het is een prachtige omgeving.
Wat het compensatiebordje doet is de naald binnen bepaalde waarden constant houden om onterechte ongerustheid bij de bestuurder te voorkomen. Pas als de waarden hoog genoeg worden om gevaarlijk te zijn gaat de naald naar het rood, maar normale schommelingen worden gedempt. De Amazon met B20A op LPG die ik jaren geleden had, had nog zo'n met ether gevuld buisje naar het meetinstrument. Niks compensatie dus, en die naald stond ook altijd behoorlijk te variëren. Vaak zelfs tot net onder het rode gebied bij heet weer of een beetje power. Nooit een centje pijn mee gehad.
Wat betreft de ECU, interessant is Volvo service manual TPP3161/1. Daarin staat dat de LH2.4 inderdaad leert op basis van eerdere ritten. Na de beschrijving van de sensoren en functies is er nog een hele sectie voor fout zoeken. M.i. een must have document voor iedereen met een LH2.4 Jetronic.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
|