Topics: 5
Hallo Allemaal,
Net nieuw op dit forum, ivm een probleem wat ik aan jullie voor wil leggen.
Wij hebben een Volvo 940 Estate 2.3 Turbo Nordic van 1997. Rijdt altijd en rijdt als een speer!
Tot afgelopen januariâ¦..
Op de snelweg, net een vrachtwagen aan het inhalen, voel ik ineens geen druk meer op het gaspedaal. Gauw naar de vluchtstrook, maar goed al rollend, pakte hij hem weer en kon ik vrolijk verder.
Paar weekjes later gebeurde dit nog eens, en weer wat later nog eens. Alle keren met net helemaal volgetankt. Eerst dachten we aan vervuilde benzine van een bepaald tankstation, maar de 3e keer betrof andere benzine dan de 1e 2 keer. Misschien kwam het dan omdat ik altijd de tank echt helemaal tot de nok toe vul, dat maar eens niet meer doen. Dus voortaan bij het eerste afslaan van de benzinepomp stoppen.
Lange tijd nergens last van gehad. En toen begon het weer, en nu steeds regelmatiger, op alle mogelijke momenten (verschillende snelheden en verschillende tankniveaus)
Wie o wie weet wat er aan de hand is?!?!
Topics: 82
The usual suspects zijn elektrisch van aard, het brandstof/injectierelais bij de zekeringen (wit blok, achter de asbak bij de 940?) en de BDP sensor achterop het blok, in het koppelingshuis (isolatie controleren) en alle zekeringen natuurlijk.
Gezellig hè, zo'n Volvo.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Oke, thanks voor de info!
Zeker gezellig die Volvo, ouwe trouwe beestje!
Vond het tot nu toe ook niet zo spannend hoor, want het is opnieuw starten en weer doorgaan. Maar ja, blijft dat zo of houdt hij er uiteindelijk toch echt een keer helemaal mee op???
En op sommige plekken is het niet zo heel prettig, bv geen vluchtstrook aanwezig… Of zoals in mijn geval, op een druk punt vanaf de rechterbaan een paar banen naar links op moeten schuiven voor de juiste afslag en op zo'n moment echt helemaal nergens heen kunnen…...
Maar;
is het met zekeringen niet zo dat "kapot is kapot" en dat hij het dan gewoon helemaal niet meer doet?
Enne, de airco/blower is ook helemaal finito…kan ik daar beter een nieuw onderwerp voor opstarten?
Topics: 82
Misschien hebben de steekzekeringen vd 940 er niet zo'n last van, maar in de 240 verliezen zekeringen hun contact met de rest vd wereld en geven allerlei af en aan storingen.
Voor allerlei problemen kan ik deze aanraden:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/FAQSummary1.html bv. over de blower:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/Heating...torFailure
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Aha, ga ik daar ook eens kijken!
En uiteraard gaan we alles wat je genoemd hebt toch even checken hoor, voor zover mogelijk voor een leekâ¦!
Die BDP ben ik eerder tegengekomen.. is dat te doen om dat zelf te controleren? Het klinkt nogal ingewikkeld "achterop het blok, in het koppelingshuis"
Topics: 163
Is niet ingewikkeld (stekkertje en 2 boutjes) maar je komt er nogal lastig bij. Zit aan de achterzijde van de motor, bij het zgn schutbord, daar waar het koppelingshuis van de versnellingsbak begint.
Topics: 139
Hoi volvoson'
Woon je in de buurt van Zwolle?
Dan wil ik wel even mee kijken hoor.
Bij de 940 zijn de zekeringen niet heel snel een probleem.
Een gesprongen zekering is inderdaad altijd uit. Maar bij de 240 maken ze soms wat slecht kontact.
Uitvallen bdp sensor of brandstof relais.
Let bij de bdp sensor of de isolatie nog netjes en heel is.
Blower, blaast in geen enkele stand?
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Topics: 139
En, volvo700vereniging.nl natuurlijk.
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Topics: 196
4 June 2015, 00:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 June 2015, 00:32 door Nicolaas H.)
Weet niet of de BDP-sensor bij een 940 net zo onhandig verborgen zit maar ik heb er toevallig vorige week een op mijn 240 vervangen. Ik weet ook niet wat er onder jouw motorkap allemaal in de weg zit om er bij te kunnen komen maar check deze draad maar even:
http://volvolvo.nl/threads/2511-BDP-sens...vangen-hoe
De laatste bijdrage is van mij. Dat sleuteltje is misschien te lenen van iemand/garage?
Succes!
Nwe BDP sensor heb ik meen ik € 37,– voor betaald.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Allemaal weer bedankt tot zover!! Hopelijk gaat het ons lukken het op deze manier zelf op te lossen!
Helaas Arjan, woon vlakbij Eindhoven. Laatst in het Zwolse Bos geweest, maar dat soort ritten doen we nu maar even niet ;-)
En idd, de blower doet het in geen enkele standâ¦airco doet het ook nietâ¦.
Nou Nicolaas, die prijs klinkt niet verkeerd! Geeft de burger moed :-)