Berichten: 24
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2013
15 February 2014, 21:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 February 2014, 22:06 door peterxvolvo.)
Ben bezig met de een slecht lopende Volvo 240 B230A motor smoort, houdt in.
Rubber van de carburateur stormberg 175 is vervangen, alle olie was er uit maar oude rubber was niet lek.
Maar de motor loopt na het vervangen van het rubber nog net zoals daarvoor (het slecht lopen is tijdens het rijden ontstaan 130 op de snelweg
en bij uitvoegen opeens vermogen weg).
Bougies kabels ontsteking allemaal gecontroleerd en is goed.
Motor liep niet stationair afstelling verdraait loopt nu wel, maar niet soepel.
carburateur is niet lek olie blijft op pijl rubber zit in de nokjes geen valse lucht.
Wat kan ik proberen waar moet ik zoeken.
Dank voor het mee denken
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De olie in de carb doet weinig voor het vermogen. Ik kan me eigenlijk weinig voorstellen waardoor de carb ineens weigert zonder overduidelijke symptomen als overstromen e.d., het is een simpel dingetje. Hoe is de rest vd motor, compressie en klepspeling goed, zit de distributieriem nog strak en op tijd?
Ik heb wel eens met de riem 1 of 2 tandjes verschoven rondgereden, toen ging het stationair nog wel maar bij 80 km/h hield het op.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 24
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2013
klepspelling is goed,
distributieriem staat nog strak geen rare dingen aan te zien.
Maar loopt nog niet zoals het hoort
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Vreemd dat het ineens slechter werd, dan is toch meest iets dat afbreekt, verstopt raakt of losrammelt. Er zitten vast een hoop vacuumslangetjes aan de carburateur, zijn die nog heel? Heeft deze motor EGR, alle pijpjes nog heel? Misschien is de vlotter losgeraakt of lek?
De carburateur is een Pierburg (DVG) 175 CDUS ook al staat er Stromberg op, dit is de onderdelenkit:
http://www.misab.se/cdrk54.php Verder heb ik niet zo'n idee, als behalve dat je het handboek eens kan bekijken, dat is nummer TP11740-2 kan je downloaden op scribd.com
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Vacuumslang rbk op spruitstuk lek..?
Berichten: 173
Topics: 26
Lid sinds: May 2011
Ik zou toch denken aan de ontsteking. Ik heb ook ooit met hoge snelheden rondgereden, maar dat trok de condensator vervolgens niet terwijl er niks geks aan te zien was vanaf de buitenkant. Weet je zeker dat er echt niks te heet is geworden?
Berichten: 24
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2013
Nu loopt de auto goed boven de 3000 toeren in de twee en derde versnelling alleen bij vier en overdrive valt het vermogen weg.
Duurt alleen te lang voor dat de 3000 toeren bereikt zijn.
Toch de carburateur maar gaan reviseren, druk druk dus komende twee weken geen tijd.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
21 February 2014, 17:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 February 2014, 17:23 door Marc1970.)
Ik zou de carb voor het laatst bewaren, het is een simpel ding en het enige onderdeel wat (voor zover ik weet op benzine rijdend) wel eens plots kapot gaat heb je al vervangen. Brandstofproblemen zijn vaak ontstekingsproblemen. Nu is deze ontsteking ook vrij simpel, waarschijnlijk de TZ28-H, met Hall sensor. De rotor heeft soms een ingebouwde toerenbegrenzer, is die nog goed?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 24
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2013
Even voor de goede orde was condensator en ontsteking (contact puntjes) deze vervangen
en op nieuw afgesteld.