3 November 2013, 13:00
Je hebt de slag te pakken. Leuk om te lezen. Voorwaarrrrrrts!
Blauwe ruis..
|
3 November 2013, 13:00
Je hebt de slag te pakken. Leuk om te lezen. Voorwaarrrrrrts!
3 November 2013, 18:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 November 2013, 18:43 door Jambon.)
ja da's idd op te lossen.. als ik er geen gat in zie slijp ik ze wel.. :S
..anywho.. ..vraagje voor de berekenaars onder ons.. men neme een 140 van vóór '70, dus met de korte wielbasis, men neme ook een complete achterwielophanging, langere wielbasis + 20mm van een '70> en knopen die onder de >'70.. dat betekent dat de achterveren onder een hoek onder de auto komen, weet ik want zo heb ik lang met een vorige '69er gereden.. om het nu eens correct te doen denk ik aan wiggen onder en boven de veer (of alleen boven..)..., oplopend van 1 (materiaaldikte..) naar ? mm afhankelijk van de benodigde hoek. vraag, wie kan dit voor me berekenen..? ..dit is het idee.. ..het groen dus.. van 0 naar hoeveel mm..? ..komt overigens de verlaging van 35mm niet ten goede, daarentegen ligt er een LPG-bom achterin..
3 November 2013, 18:43
Ziet er uit als een gevalletje cosinusregel. De hoek, en dus wigdikte, hangt af van de verschuiving (20 mm?) en van de lengte van de veer. Die laatste hangt weer af van mate van inveren.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
3 November 2013, 18:45
Arjan. schreef:Ziet er uit als een gevalletje cosinusregel. De hoek, en dus wigdikte, hangt af van de verschuiving (20 mm?) en van de lengte van de veer. Die laatste hangt weer af van mate van inveren...maak het me nou niet te moeilijk.. maar idd, lengte veer, maar dan ook lengte met gemiddeld inveren, die weet ik niet.. met inveren 'draait' ie min of meer richting bovenzijde.. verschuiving is idd 20mm..
3 November 2013, 18:58
Wil je 'm verschuiven, is de verplaatsing bovenaan ook 2 mm (als je er vanuitgaat dat de draagarm precies horizontaal ligt).
Wil je keggetjes maken moet je inderdaad de hoek weten van de draagarm, of nog beter de lengte van de ingeveerde veer. Als er een (erg) kleine hoek uitkomt kan je de keggetjes achterwege laten imho.
3 November 2013, 19:54
Dopski schreef:Wil je 'm verschuiven, is de verplaatsing bovenaan ook 2 mm (als je er vanuitgaat dat de draagarm precies horizontaal ligt)...20mm verschuiven niet, daarom de wig(gen)/keg(gen).. ik heb ze destijds achterwege gelaten, dan staan de veren er onder een 'S' onder.. lijkt me het meest logische om dan minstens boven de verkanting toe te passen..
3 November 2013, 20:21
Wat is er dan met de oude draagarmen? Geen zin om al die rubbers over te zetten?
Wil je die wig omdat je dan de veerkracht loodrecht op de voet van de veer komt? Volgens mij werkt dat niet zo 1 2 3. Ik denk dat de veer gewoon vervormt naar vorm de wig. Kan je niet het bevestigingsgat verplaatsen of komt hij dan te dicht bij de as?
Volvo 142S - 1973
Felix
3 November 2013, 21:21
frox schreef:Wat is er dan met de oude draagarmen? Geen zin om al die rubbers over te zetten? Overal zit PU in, dus da's een hoop gedoe om over te zetten, als het zich al heel laat verwijderen.. en volgens mij zijn de 'oude' draagarmen net ff anders.. Als ik de veer om te beginnen iets laat kantelen wijst ie al meer naar de draagarm, dan is de S-vorm al een stuk minder.. zoals op voorbeeld 3 van de 'foto' heeft e.e.a op m'n vorige '69er gezeten, nog steeds zijn de veren heel maar is niet zoals het hoort.. dan wil ik iig proberen de 'verschuiving' iets te compenseren.. gat verplaatsen heb ik eerst aan gedacht, gaat idd niet omdat ie dan tegen de as zit, en dat is al vlakbij..! De draagarm 1 cm inkorten om de kromming te beperken vindt ik wat overdreven.. Zoals het zich op het 'droge' model laat aanzien, kom ik met 2x 10mm (boven&onder) een heel eind.. uitgaande van de doos die op z'n kant 30+ cm is..
3 November 2013, 22:48
Doos met automodel net zo breed als de veer dan? Doorsnede van de veer boven en beneden is nodig. Dan wil ik wel even rekenen voor je.
Edit: ow lengte van de veer als ie op zn pootjes staat? Er van uitgaande dat je em recht wil hebben als ie in rust staat.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht Volvo S70 '97 Verkocht Volvo V70 '08 --> Daily driver Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014 |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|