Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Blauwe
Inderdaad, en de "crushtubes" (de bussen die in de PU zelf komt voor de bouten).


Nou, de ijzeren bus die in de achteras komt (welke ik gisteren klaar had gemaakt), ging er niet in haha. Op een gegeven moment wou ie niet meer verder, maar ook niet terug. Stuk metaal erover en dan de hamer gebruiken deed ook geen wonderen. Daarna rechtstreeks op de bus maar toen trok alles krom. Was weer gezellig...
Gelukkig had ik nog zo'n bus van de oude achteras, deze heeft gestookt en het rubber verwijderd. Deze helemaal schoongemaakt, de bevestigingen op de nieuwe as loeiheet gestookt en toen gingen ze er prima in. Water erover heen, en hij zat muurvast.

Alvast verder gegaan met het schoonmaken van de nieuwe as met terpentine, straks eerst een keer met de hogedrukspuit erover heen janken. Dan kan alles weer mooi in de bitumen.

Edit: van de nieuwe as de olie eraf gehaald, in de magnetische plug zat wat ijzerslijpsel, maar de olie zelf zag er prima uit gelukkig. Weet iemand wat voor olie in de achteras moet?
Antwoord
Niet gewoon ATF?
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
Pfff, 95 pagina's. Wat een chef.
Antwoord
Lol. Ook meer dan 44.000 views, en nog steeds geen 'sticky topic'. Doppie, doe daar eens iets aanTongue.
Antwoord
Haha inderdaad als een autotje het label sticky verdient is deze het wel.
Maar aan de de andere kant, jij bent zo goed op dreef en update zoveel dat je bijna geen sticky meer nodig hebt!
Antwoord
Vandaag weer eens aan de gang met de achteras, bijna fertig.

Op de operatietafel
[Afbeelding: 20120806144401.jpg]

Eerst maar de vette zooi eraf halen. Eerst ingeborsteld met koudontvetter, daar kwam het al aan.

[Afbeelding: 20120806144834.jpg]

Daarna met de hogedrukreiniger alles afspuiten, en even naspuiten met de compressor.

[Afbeelding: 20120806150939.jpg]

Ik had de rem stofkappen verwijderd, maar aangezien je deze nodig hebt voor de handremschoenen te centreren, en ik de oude door had geknipt, moest ik de kappen van de oude as demonteren. Die waren ook niet meer helemaal recht, dus heb ze netjes afgeslepen en afgebraamd. Daarna in de zink, net zoals aan de voorkant.

[Afbeelding: 20120806232420.jpg]

Om deze stofkappen te verwijderen, moest ook de steekassen gedemonteerd worden. Aangezien ik de Azev's zonder bijbehorende naafkappen ga rijden, was het naafgat niet mooi. Heb dit dus ook maar meteen aangepakt haha.

[Afbeelding: 20120806232559.jpg]

En als je dan toch bezig bent, pak je toch ook maar meteen de remklauwen en wat handremspul aan, of niet?

[Afbeelding: 20120806232527.jpg]

Daarna maar begonnen aan de as zelf op te knappen, is nog niet helemaal klaar.

[Afbeelding: 20120807012356.jpg]

Verder had ik nog een foto gevonden van vruuger. Mijn zussen in het gras, met de Volvo GLE die we destijds hadden (ongeveer 25-26 jaar geleden). M'n vader vond het een verschrikkelijke auto, en nu nog steeds haha. Hij zal nog wel anders piepen als de Blauwe klaar is!

[Afbeelding: 20120801002126.jpg]
Antwoord
Hoe zien ze er nu uit, je zussen?
Groeten van Frans
Antwoord
Ze zijn goed opgedroogd.
Antwoord
Haha de verf ook?

Mijn vader had exact dezelfde 244 toendertijd. Alleen heeft hij er nog steeds spijt van dat die hem weg heeft gedaan :biggrin:
Antwoord
Bedankt Pelle.

Gisteren maar eens begonnen met de PU bussen te monteren in de achteras. De originele kant ging prima, de "oude" kant (welke ik als donor heb genomen van de '76-as) ging iets minder. Er zit toch een erg minimaal verschil in qua diameter wat betreft de buitenste helft (wielzijde) tussen oud en nieuw. Heb aan de donorzijde de PU bus iets aangepast, en op een onconventionele manier erin geperst haha.

[Afbeelding: 20120814002220.jpg]

Heb het op andere manieren geprobeerd, maar na veel gevloek en getier was het zonder succes. Dit hielp gelukkig beter.
De achteras is nu klaar, best een groot verschil met voorheen. Ook een nieuwe pakking gemonteerd bij het inspectieluik. Heb alles nagekeken, maar zag geen slijtage en alles zag er puik uit gelukkig.

[Afbeelding: 20120814221936.jpg]

[Afbeelding: 20120814222019.jpg]

Heb ook de remleidingen onderhanden genomen, deze monteer ik pas als de as weer onder de auto hangt (ga ik trouwens bij alle remleidingen doen, alsook de brandstofleiding). Eerst alles weer netjes in de bitumen waar de as komt te hangen...

[Afbeelding: 20120808231555.jpg]

Heb voor de zekerheid ook maar nieuwe remschijven en blokken voor de achterkant gekocht haha.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 103.153 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 21.435 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 46.474 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 uit 1978 hugo 41 33.493 23 July 2016, 17:30
Laatste bericht: BartJu
  Weer eentje erbij: de blauwe automaat Arn02 106 82.214 19 August 2015, 23:27
Laatste bericht: Arn02
  Twee nieuwe aanwinsten: een grijze 740 GL station en een blauwe 242 L Arn02 16 14.856 13 October 2014, 09:09
Laatste bericht: Yellow240
  Blauwe ruis.. Jambon 371 231.059 14 July 2014, 23:48
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  De Bolide - Blauwe 142 keter 45 33.839 10 October 2013, 09:34
Laatste bericht: keter
  De blauwe Amazon uit 1970. Rubicon 48 29.885 31 May 2013, 12:52
Laatste bericht: Rubicon
  Grote blauwe tractor Rob 5 4.717 8 April 2013, 22:24
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)