DennisvdB schreef:Heel weinig kan ik het niet noemen, aangezien er ook nog btw, veilingkosten en btw van de veilingkosten bij komen haha. Het ging me ook vooral om de cilinderkop, de rest heb ik weinig aan. Of hebben de zuigers van een B204FT dezelfde boring van een B230, alleen dan kleinere slag door de drijfstangen?De slag is hetzelfde, alleen de boring is anders. Als ik jou was zou ik gewoon heel de motor gebruiken, een B204FT heeft zuigerbodemkoeling (oliesproeiers), 8,2:1 compressieverhouding ivm de turbo, een windage tray onder de krukas die overtollige olie van de krukas "schraapt" en in het carter houdt, een oliepomp met een 20% hogere capaciteit dan een B230 (alleen even het tandwieltje wat erop zit vervangen voor een nieuwe, deze gaan nog weleens kapot en Volvo heeft het ontwerp verbeterd waardoor dit niet meer gebeurd. Het materiaal van de nieuwe is 2x zo dik geworden op de plek waar ze altijd stuk gingen. Kost 40,- bij de Volvo dealer.), het blok is verstevigd over het middelste hoofdlager van de krukas en als het goed is heeft hij ook een gesmede krukas en drijfstangen, plus dat je niks hoeft te verzinnen voor de distributieriem en geen uitsparingen te maken in de zuigers van de B230 voor de kleppen. Legio voordelen t.o.v. alleen de kop gebruiken op een B230 onderblok. Alleen even de balansassen eraf halen en de motorsteunen aanpassen. Bovendien is het niet handig om een kop van een B204 op een B230 te zetten ivm de verschillende boringen. Een B230 heeft 96mm boring en een B204 88,9mm. De B204 kop heeft kleinere kleppen, verbrandingskamer etc dan een B234 kop die wel voor een 96mm boring is gemaakt.
De Blauwe
|
15 May 2012, 10:42
+creditz
Dat van de kleppen en verbrandingskamer wist ik niet. (weet jij toevallig ook de onderdeelnummers van die 2 koppen)
15 May 2012, 12:31
SFTW!
Jammer dat er geen B204 inlaat bij zit.
15 May 2012, 12:59
Ja inderdaad, dan had jij er zo´n mooi bochtje op kunnen lassen :wink:
Volvo 142S - 1973
Felix
22 May 2012, 11:08
Zo, via een omweg staat ie dan toch in de loods.
![]() Sticker op de kap vermeld dat de distributieriem vervangen moet worden bij 202.000 km, dus dat valt me niet tegen.
22 May 2012, 11:15
Sup bro.
22 May 2012, 11:18
Breh breh
22 May 2012, 12:04
Leuk hoor! En nu?
Gaat eerst de "grijze" motor erin? En ga je ondertussen dan de 16v oPbouwen? Of gaat nu alles op een laag pitje en gaat die grijze motor er helemaal nooit in?
Volvo 142S - 1973
Felix
22 May 2012, 12:10
Eerst die achtkleppaht maar eens lekker lopend krijgen toch? Dat dat ding onderhand maar eens een keer wat rubber kan laten roken! :wink:
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
22 May 2012, 12:14
frox schreef:Leuk hoor! En nu? De grijze motor gaat zeker worden opgebouwd! Wacht nu alleen nog op de verzinkerij, die zijn woensdag klaar met mijn spullen. Ik ga eerst alles opbouwen zoals ik het heb gewild, dus geen concessies omdat ik wellicht overstap op 16V. |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)