Topics: 2
Beste medevolvoliefhebbers, ben sinds een weekje dan eindelijk trots bezitter van een 240 estate uit 86. Ik ben verliefd. Maar de relatie komt wel een beetje stroef op gang.
De motor loopt normaal gesproken uitzonderlijk mooi, je merkt bijna niet dat hij aan staat. Start perfect als hij niet te lang heeft stil gestaan, maar motor wel volledig koud is (<1dag). Als hij echter wat langer stil staat (paar dagen) komt hij erg stroef op gang.
Als ik hem probeer te starten na een paar dagen, lijkt hij verzopen te zijn. Komt heel lastig op gang na 5 x proberen, en dan alleen choke niet wordt gebruikt. Ik hoor veel over de solex carburateur, zou het aan de vlotter kunnen liggen of komt dit probleem vaker voor en heeft het een andere oorzaak?
Ik voel er niet zo veel voor om de carburateur uit elkaar te halen als dit niet nodig is, jullie snappen waarschijnlijk waarom...
En als het dan toch moet: iemand een idee waar je revisiesetjes kan halen, en of dit een beetje te doen is voor een enthousiaste beginneling?
Dank voor jullie hulp!
David
Topics: 82
Ik heb geen ervaring met deze carb maar ze geven allerlei onlogische problemen. Bij gebruik vd choke wordt het mengsel enorm verrijkt en zal je hem erg snel verzuipen over het algemeen. Kijk eens naar de hevel die vanaf de choke naar de gasklep loopt, deze moet als het goed is de gasklep gaan openen als je de choke voor (ongeveer) meer dan half uittrekt, schat ik.
Probeer eens te starten met de choke op verschillende standen, vol uit is pas nodig bij -20 zeg maar. Tenminste zo werkte het bij mijn Dafjes.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 163
Kijk even naar de bekabeling van de 2 electronisch gestuurde klepjes.
Eentje is voor de koude start de ander voor een kanaaltje voor stationair.
Kijk, reacties, thanks. Hopelijk dit weekend tijd om het even wat dichter onder de loep te nemen. Wat het probleem zo raar maakt, is het feit dat het alleen optreedt als de auto meer dan een dag stil staat. Als ik hem 's avonds gebruik en 's ochtends start, slaat hij in ÃÃn keer aan, of ik vol of half choke maakt dan niet uit. Zonder choke start hij dan niet. Als hij langer stilstaat geeft hij geen teken van leven bij de eerste 10 keer proberen. Enige effect wat de choke dan heeft is luide knallen in de uitlaat veroorzaken...
De B200K met Solex Cisac. E ris ook een klepje wat brandstof afsluit als je het contact uitdraait, misschien plakt dat vast na een dag stilstaan? De choke is behalve handbediend ook vacuumgestuurd, hoe ingewikkeld kan je een carb maken.
De carb. onderkant wil ook graag verbuigen waardoor je valse lucht krijgt. Of misschien benzine verliest na lang stilstaan, dat de vlotterkanmer dan eerst volgepompt moet worden.
Hmm dat klepje klinkt best logisch. is het doenbaar om klepje te bereiken en schoon te maken? Of ga ik als caburateur-beginner dan helemaal gek worden?
20 November 2012, 20:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 November 2012, 20:34 door Marc1970.)
Hier een exploded diagram van de ca. 60 onderdeeltjes die samen de Solex Cisac zijn:
http://www.volvo300mania.com/forum-uk/vi...6&start=15 En wat handige hints. Maar om eerlijk te zijn zou ik er pas aan beginnen asl je een passende onderdeeltjeskit heb, pakkingen, membranen, vlotter etc.
Sommige pakkingen kan je natuurlijk zelf knippen, leuk. Overduidelijk los te draaien onderdelen zou ik ook gerust losdraaien, schoonmaken en weer terug zetten.
Elektriciteit nalopen, al die stekkers en zekeringen kunnen slecht verbinding maken.
Of nog beter, als je een Weber 32/36 DGAS, DGV of DMTL hebt om de hele Cisac te vervangen. Die van de Ford Sierra en de Citroen Cx schijnen het goed te doen en passen op het spruitstuk, is vaker gedaan. Maar dat moet je maar eens nazoeken op www.
Uiteindelijk was het probleem, vreemd genoeg, vooral een resultaat van slecht werkende ontsteking. Volgende keer iets minder logica toepassen en wat meer testen dus, al doende leert men. Hij start en loopt ondertussen zeer enthousiast, nu nog hopen dat hij ook iets minder dorstig wordt...
Topics: 28
Slecht werkende ontsteking? Kun je daar meer over vertellen?
Volvo V70 (2001)
Volvo 940 (1997) Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986) Porsche 924 (1983)
Jazeker, rotor en verdeelkap vervangen en alle contacten schoon gemaakt, dat was alles