Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Blauwe
nick740 schreef:dit kan ik niet helemaal volgen? aan de overbrenging verander je niets. als je overschakelt bij hogere toerentallen zit je dus hoger in toeren in de volgende versnelling. Wat niet veel zin heeft bij turbo motoren omdat je aan een toeren limit zit van de turbo. Wat betreft het langer worden van de overbrengingen zou ik dat wel graag even uitgelegd willen hebben.

Je versnelling loopt toch door? De overbrengingen worden daarom "langer".

Voorbeeld,

M90 L1, L2, H1 en H2 3de en 4de versnelling zijn 't zelfde dus laten we daar even van uit gaan.

Bij een eindreductie van? Lees verschillende versies 3.31, 3.73 en bij de oudere 4 bakken 4.11?
225/45-17 band

M90 versnelling 3 bij 7000 toeren,

3.31 = 183 km/h
3.73 = 163 km/h
4.11 = 148 km/h

M90 versnelling 4 bij 7000 toeren,

3.31 = 253 km/h
3.73 = 224 km/h
4.11 = 204 km/h

M90 versnelling 3 bij 8000 toeren,

3.31 = 209 km/h
3.73 = 186 km/h
4.11 = 169 km/h

M90 versnelling 4 bij 8000 toeren,

3.31 = 289 km/h
3.73 = 257 km/h
4.11 = 233 km/h

Mooiste is de korte overbrenging.

Een top van in het slechtste geval 413 bij 8000 lijkt me een beetje overdreven...

Ik heb het dan niet over wat het blok en de turbo kunnen doen maar had al aangeven dat gezien de inhoud van de kast op geplaatste foto's 7000 toeren waarschijnlijk max gangbaar is.
Antwoord
Johann schreef:Je versnelling loopt toch door? De overbrengingen worden daarom "langer".

Voorbeeld,

M90 L1, L2, H1 en H2 3de en 4de versnelling zijn 't zelfde dus laten we daar even van uit gaan.

Bij een eindreductie van? Lees verschillende versies 3.31, 3.73 en bij de oudere 4 bakken 4.11?
225/45-17 band

M90 versnelling 3 bij 7000 toeren,

3.31 = 183 km/h
3.73 = 163 km/h
4.11 = 148 km/h

M90 versnelling 4 bij 7000 toeren,

3.31 = 253 km/h
3.73 = 224 km/h
4.11 = 204 km/h

M90 versnelling 3 bij 8000 toeren,

3.31 = 209 km/h
3.73 = 186 km/h
4.11 = 169 km/h

M90 versnelling 4 bij 8000 toeren,

3.31 = 289 km/h
3.73 = 257 km/h
4.11 = 233 km/h

Mooiste is de korte overbrenging.

Een top van in het slechtste geval 413 bij 8000 lijkt me een beetje overdreven...

Ik heb het dan niet over wat het blok en de turbo kunnen doen maar had al aangeven dat gezien de inhoud van de kast op geplaatste foto's 7000 toeren waarschijnlijk max gangbaar is.

ik weet niet wat je allemaal berekend hebt. maar je hebt toch nooit niet genoeg koppel om in zijn 5 400 nog wat te rijden.
Antwoord
Dat is een theoretische top. Johan zegt niet dat het haalbaar is. Hij bedoelt dat de onderdelen die in de kast liggen nooit voldoende oempf bieden om de theoretische top te halen, dus dat een bak met een korte overbrenging nuttiger zou zijn, zodat het hele toerenbereik in elke versnelling bruikbaar is.
Antwoord
Of dus een kleiner toerenbereik gebruiken. En dat kwam toch al beter uit met de turbo.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
nick740 schreef:ik weet niet wat je allemaal berekend hebt. maar je hebt toch nooit niet genoeg koppel om in zijn 5 400 nog wat te rijden.

Nee tuurlijk niet. Confusedmile:

Maar op de een of andere manier lees je helemaal niet wat ik gepost heb maar heb je je ingeprent dat de turbo het niet aan kan terwijl dat niet echt aan de orde was.
TS geeft aan dat hij, misschien, meer toeren wil draaien. Helemaal prima maar de vraag er bij was of de waterpomp dan een tandje lager zou moeten draaien maar dat is een beetje afhankelijk van wat je precies wilt.
Ik heb daarop even navraag gedaan bij een motor guru met ervaring met B2XX motoren en hij gaf te kennen dit wel gedaan te hebben bij een motor die boven de 8000 toeren z'n werk moest doen maar zag de noodzaak niet bij motoren die er onder blijven. Ging dus alleen even om de toeren ongeachte of het blok nu 10 of 1000 PK heeft.

Kijk je vervolgens naar de kast,

[Afbeelding: 20120103173655.jpg]

Dan zie je op plank 1 en 2 twee turbo's liggen van het type Volvo-Metsubsidie. Lijkt mij ergens in de buurt van een 15G maar niet gek veel groter. Zou op een 2.3 bij ~5500 tot 6000 uitgekakt zijn. Weet niet hoe de B2XX qua vulling bovenin is maar als de turbo nog een beetje aan het waaien is en je laat de ontsteking boven de 6000 nog eens lekker terug komen dan kun je nog wel iets halen tot misschien net 7000. Durf ik zo niet te zeggen maar bij de 5 cilinders wil dit nog wel. Daarom de opmerking lekker bij 7000 max blijven in dit geval.
Antwoord
Middelste is een 16T, inderdaad niet gek veel hoger. Ik heb geen ontsteking op het blok of op de kop, maar via een (Buchka) Wasted spark.
7000 max is voorlopig echt voldoende hoor, wat mij betreft. Is mijn eerste Volvo, dus eerst een beetje op "safe" spelen. Loopt daarna alles prima, maar is er eventueel wens naar meer vermogen, dan is er nog altijd de 16V-way (of 8v met goed aangepaste kop) inclusief ander injectiesysteem, drijfstangen en heel de reutemeteut. Eerst dit maar eens afmaken!
Antwoord
7000 heb ik ook gedraaid met standaard ongeopend blok, doet het goed. wel met de rest van mn setup, de grote turbo, V-nokkenas etc. trekt goed en het blok lijkt er geen problemen mee te hebben. Nu weer de begrenzer terug naar ongeveer standaard omdat ik toen geen tijd had om mengsel daar goed te krijgen, je moet dan echt veel snelheid maken om nog enigsinds rustig door die toeren te gaan (3 goed bergop is beste).
Ruben had ook een B230F met andere nokkenas etc tot 7500 lopen, maar dan gaat de helft van de power zitten in het overwinnen van de stromingsweerstand in de kop :p
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Johann, ff een tipje. "Discussies" winnen van Nick740 is en blijft moeilijk. Het is een stugge Helmonder Big Grin.
Antwoord
Drk schreef:Johann, ff een tipje. "Discussies" winnen van Nick740 is en blijft moeilijk. Het is een stugge Helmonder Big Grin.

ja dat kan dan wel allemaal zijn.

Je versnelling loopt toch door? De overbrengingen worden daarom "langer". Als ik dit lees dan staat er hetzelfde als, je meer toeren maakt je overbrengings verhouding veranderen. en dat kan niet. succes verder met de blauwe.

ik heb trouwens nog steeds vuurwerk in mijn auto, krijg het er niet meer uit!!
Antwoord
nick740 schreef:Als ik dit lees

Moet je het wel lezen zoals het er staat..
Maar je hebt gelijk, pokon in de bak gooien heeft nog nooit een tandwiel doen groeien.. :tongue:
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 99.524 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 20.855 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 43.455 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 uit 1978 hugo 41 31.841 23 July 2016, 17:30
Laatste bericht: BartJu
  Weer eentje erbij: de blauwe automaat Arn02 106 79.430 19 August 2015, 23:27
Laatste bericht: Arn02
  Twee nieuwe aanwinsten: een grijze 740 GL station en een blauwe 242 L Arn02 16 14.357 13 October 2014, 09:09
Laatste bericht: Yellow240
  Blauwe ruis.. Jambon 371 221.784 14 July 2014, 23:48
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  De Bolide - Blauwe 142 keter 45 32.747 10 October 2013, 09:34
Laatste bericht: keter
  De blauwe Amazon uit 1970. Rubicon 48 28.888 31 May 2013, 12:52
Laatste bericht: Rubicon
  Grote blauwe tractor Rob 5 4.538 8 April 2013, 22:24
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)